ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование ДП Национална компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/ - София
Адрес София 1223, бул. Княгиня Мария Луиза 110
Партиден номер в РОП 233
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00233-2013-0008
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Аварийно механизирано подновяване на железния път в междугарието Илиенци-Курило път № 2 от км 5+584 (КС №3) до км 12+090 (КС №8) с дължина 6 506 м по 2-ра жп линия“, с обхват на работите, както следва: Етап I - изготвяне на работен проект за обекта, в съответствие с техническото задание на възложителя; Етап II - изпълнение на строително-ремонтните и монтажни работи, съгласно одобрения от възложителя работен проект от Етап I, в съответствие с техническото задание на възложителя. Участниците подават оферти за изпълнение на цялата поръчка в пълен обем.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенция по обществени поръчки е получено Решение № 10 от 12.02.2013 г. на Генералния директор на Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура възложителят посочва, че в следствие на падналите обилни валежи от дъжд и сняг в началото на м. януари 2012 г., се е получило преовлажняване на земното легло, а от там се е стигнало до още по-сериозно влошаване на техническите параметри на железния път в междугарието Илиенци-Курило път № 2 от км 5+584 (КС №3) до км 12+090 (КС №8). Отбелязано е, че са се появили редица деформации, шахматни пропадания на къса база, разстройства на железния път по ос и ниво. Посочено е, че последното подновяване на железният път в участъка от км 5+584 до км 12+090 е извършено през 1989 г. Възложителят твърди, че създалата се аварийна ситуация изисква вземането на неотложни мерки за възстановяване на техническите параметри на железния път, като посочва, че всички възможни мерки за текущо поддържане и гарантиране на безопасността на движение на возилата са изчерпани. В мотивите на решението е записано, че на основание на одобрен протокол от 20.12.2012 г. на ОУ на област София, обектът е определен като авариен и съгласно решения на комисията, които са отразени в протокола, е необходимо да бъде извършено неотложно аварийно механизирано подновяване на железния път.
В подкрепа на посочените твърдения възложителят е приложил следните доказателства: доклад с Рег. № 4426/21.12.2012 г. на директора на ЖП Секция Враца; доклад № ЖИ-24524/10.12.2012 г., относно влошеното състояние на железният път и съоръженията в междугарието Илиянци-Корило, път № 2; снимков материал; Заповед № РД-15-166/19.12.2012 г. на областния управител, област София; протокол от 20.12.2012 г. на назначената комисия със заповед № РД-15-166/19.12.2012 г. Съгласно приложения протокол, комисията е констатирала, че аварийната ситуация е в резултат на дългогодишна експлоатация, атмосферни влияния, паднали значителни количества валежи през последните 10 години и най-вече наводненията през 2005-2006 година, като всичко това е довело до пре овлажняване на земното платно на железния път.
Покана за участие в процедурата е изпратена на три лица:
1/ ДП “Транспортно строителство и възстановяване”, гр. София;
2/ „Инфраструктурно строителство” ЕООД, гр. София;
3/ „Ка билд”, гр. София
 
Изводи
От изложените в решението мотиви става ясно, че за осигуряване нормалното използване на железния път в междугарието Илиенци-Курило път № 2 от км 5+584 (КС №3) до км 12+090 (КС №8) е налице необходимостта от неговото механизирано подновяване. От друга страна липсват доказателства, че необходимостта от предприемане на неотложните ремонтни дейности е породена от настъпване на събитие от извънреден характер, непосредствено застрашаващо здравето и живота на хората или околната среда /вж. § 1, т. 28а ДР ЗОП/. Сам по себе си аргументът, че падналите валежи от дъжд и сняг през м. януари 2012 г. са довели до влошаване на железният път, който за последен път е подновяван през 1989 г., не може да съставлява мотив за провеждане на процедура на договаряне без обявление, по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.