ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Изпълнителна агенция "Военни клубове и военно-почивно дело" /ИА "ВКВПД"/ старо наименование /Изпълнителна агенция "Социални дейности на Министерството на отбраната" /ИА "СДМО"//
Адрес гр. София 1000, бул. Цар Освободител 7
Партиден номер в РОП 515
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00515-2012-0029
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: "Доставка на хранителни продукти и напитки за нуждите на хотелите и почивните домове, управлявани от ИА "ВКВПД" по обособени позиции"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 7450 от 21.12.2012 г. на изпълнителния директор на ИА “ВКВПД”, за откриване на процедура на договаряне без обявление
В мотивите за избор на процедура възложителят посочва, че настоящото договаряне е свързано с предходна открита процедура по реда на чл. 16, ал. 8 от ЗОП. Същата е открита с Решение № 5369/18.09.2012 г., което е изменено с Решение за промяна с № 5629/03.10.2012 г. и предмет “Доставка на хранителни продукти и напитки за нуждите на хотелите и почивните домове, управлявани от ИА “Военни клубове и военно-почивно дело”.
Твърди се, че посоченото решение е обжалвано от участник, закупил документация за участие пред Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) по отношение на незаконосъобразни и дискриминационни условия в документацията, за което е образувана Преписка № КЗК-1068/2012 г. като е поискана временна мярка “спиране на процедурата”. Според възложителя, предвид образуваното производство, са спрени всички негови действия по отношение на откритата процедура, за което всички участници са уведомени.
В решението е записано още, че с Определение № 1287/06.11.2012 г. КЗК оставя без уважение искането на участника “Стефан Щерев” ЕООД за налагане на временна мярка “спиране на процедурата”. Посочено е , че определението не е обжалвано пред  ВАС. С Решение № 1398/29.11.2012 г. КЗК оставя без уважение като неоснователна жалбата на “Стефан Щерев” ЕООД срещу Решение № 5369/18.09.2012 г. на изп. директор на ИА “ВДВПД”. Твърди се, че към момента агенцията има сключени договори, които изтичат  в средата на месец януари 2013 г. Записано е, че обжалването на решението е довело до забавяне на процедурата  с 38 дни и ще доведе до невъзможност до изтичане на действащите договори за доставка на хранителни продукти и напитки, Агенцията да сключи нови договори в резултат на провежданата в момента обществена поръчка. Възложителят счита, че е налице необходимост от предприемане на неотложни действия поради наличие на събитие от извънреден характер, което при полагане на дължимата грижа не е могъл да предвиди, нито да предотврати имайки предвид предмета на поръчката, който е свързан с доставки на хранителни продукти и напитки за военно-почивните домове и хотели, управлявани от него. Твърди се, че оспорването е обстоятелство от извънреден характер, което не може да бъде предвидено. Отбелязва се, че до приключване на откритата процедура по реда на ЗОП, при липса на действащи договори и възможност такива да бъдат сключени по реда на глава осма “а” от ЗОП до провеждането й, единствената възможност за възложителят е да проведе процедура на договаряне без обявление.
В поле V.2.) на решението е записано , че покана за участие в настоящото договарянето е изпратена до “Метро Кеш енд Кери България” ЕООД; “Панда - И.П.” ЕООД; “Хранителни стоки – Плевен” АД; “Петров Комерс” ЕООД; “СТЕЛИТ – 1” ЕООД.
В подкрепа на твърдените в решението мотиви са приложени копия на Решение № 1398/29.11.2012 г. и Решение № 810/17.07.2012 г. на КЗК.
Направена справка в електронния публичен регистър на КЗК и ВАС, потвърди изложените, по отношение обжалването на откритата процедурата обстоятелства.  
При проверка в РОП се установи, че възложителя е стартирал с Решение № 5369/18.09.2012 г. открита процедура с предмет “Доставка на хранителни продукти и напитки за нуждите на хотелите и почивните домове, управлявани от ИА “Военни клубове и военно-почивно дело”. Решението за откриване на процедурата е изменено с Решение за промяна № 5629/03.10.2012 г. и Решение за промяна № 7048/06.12.2012 г. на основание чл.27а, ал. 9, т. 2 от ЗОП.
При проверка в РОП се установи, че има две процедури на договаряне без обявление с уникални номера 00515-2012-0009 и 00515-2012-0011. Видно от публикуваната информация са сключени два броя договори , както следва: Договор № Б-13/27.07.2012 г. между ИА “ВКВПД” и “Хранителни стоки – Плевен” АД, с предмет: “Доставка на напитки за нуждите на хотелите и почивните домове, управлявани от ИА “Военни клубове и военно-почивно дело” и Договор № Б-8/05.07.2012 г. между ИА “ВКВПД” и ЕТ “Фантастика - 95 - Георги Цанков” с предмет: “Доставка на хранителни продукти за нуждите на хотелите и почивните домове, управлявани от ИА “Военни клубове и военно-почивно дело”. В информацията за сключени договори не е посочен срок за изпълнение на договорите.
 
Изводи
В конкретния случай, като събитие от извънреден характер е посочена жалбата до КЗК срещу решението за откриване на процедурата, поради която не може да се финализира процедурата. Следва да се отбележи, че обжалването само по себе си не може да се приеме като събитие от извънреден характер, тъй като в ЗОП е предвидена правна възможност за обжалване на процедурите. В този смисъл, действия в тази посока са предвидими и възложителят следва да ги вземе под внимание при планиране на поръчките си. Възложителят твърди, че към момента на стартиране на откритата процедура има действащ договор за доставка на храни и напитки, който изтича през средата на януари. Възложителят е открил новата процедура на 18.09.2012 г. и е фиксирал срок за подаване на оферти за новооткритата процедура 29.10.2012 г. (уникален номер в РОП 00515-2012-0020). С Решение за промяна № 7048/06.12.2012 г., срока за получаване на оферти е удължен до 20.12.2012 г. Жалбата срещу решението за стартирането на откритата процедура е подадена на 17.10.2012 г., а КЗК се произнася на 29.11.2012 г., т.е. считано от момента на влизане в сила на решението на КЗК и новия срок за подаване на оферти до момента на изтичане на предходния договор за доставка има достатъчно време, през което да бъде довършена откритата процедура и да бъдат обезпечени съответните нужди. В тази връзка не може да се приеме, че са налице обстоятелства, правещи невъзможно финализирането, на откритата с Решение № 5369/18.09.2012 г., процедура, което съставлява и основния мотив за провеждане на настоящото договаряне без обявление.
Предвид изложеното и липсата на доказателства за настъпване на събитие от извънреден характер (съгласно дефиницията на § 1, т. 28 а от ЗОП), изборът на правно основание не може да се приеме за законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.