ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Министерство на земеделието /предишно -Министерство на земеделието, храните и горите/ /предишно - Министерство на земеделието и храните /МЗХ//Старо наименование: Министерство на земеделието и продоволствието /МЗП//
Адрес София 1040, бул. Христо Ботев 55
Партиден номер в РОП 696
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00696-2012-0065
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: „Провеждане на тематични информационни кампании по мерки от ПРСР: Информационна кампания по ос 2 – мерки : 211, 212, 213 и 214
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:


Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква:

-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;

-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;

-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.

 

 Мотиви на възложителя и представени доказателства

В Агенция по обществени поръчки е постъпило Решение № РД 52-199 от 14.12.2012 г. на министъра на земеделието и храните МЗХ за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП.
В подкрепа на изложените в решението мотиви са приложени копия на техническо задание за услуга „Провеждане на тематични информационни кампании по мерките от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР): Информационна кампания по ос 2 – мерки: 211, 212, 213 и 214”, Заповеди на министъра на земеделието и храните и др.
Видно от поле V.2) на решението и от приложената поканата за участие, същата е отправена до ЗЗД “Си Ей Пи - Реформ”.
Възложителят се позовава на проведена открита процедура по ЗОП, открита с решение № РД 52-119 от 02.08.2012 г. Проверка в РОП потвърждава за нея (с уникален номер 00696-2012-0035 и със статус „Частично възложена и частично прекратена”). По позиция 2 („Информационна кампания по ос 2 – мерки: 211, 212, 213 и 214”), която е предмет на настоящата поръчка, процедурата е прекратена с Решение № РД 52-178 от 22.11.2012 г., на основание чл. 39, ал. 1, т. 2 ЗОП.

Изводи

С конкретното възлагане се цели осигуряване изпълнението на услугата по конкретни мерки от ПРСР 2007 – 2013 г.
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП изисква негативните последици, чието преодоляване се цели, да е резултат от непредвидимо за възложителя събитие от извънреден характер, което непосредствено застрашава живота и здравето или околната среда (§ 1, т. 28а от ДР на ЗОП). От изложените мотиви и представените доказателства става ясно, че основна причина за неприключването на относимата процедура се явяват подадените от участниците оферти, които не отговарят на предварително обявените от МЗХ условия. Приема се, че възложителят няма вина за възникналата ситуация, довела до прекратяването й, както и че е предвидил достатъчно време за провеждане на открита по вид процедура, като е отчел нормативно заложените възможности за забавяне на нейното приключване. В подкрепа на подобен извод са предприетите от него действия за осигуряване на услугите - с Решение № РД-52-119/02.08.2012 г. е стартирана „открита“ процедура, т.е. седем месеца преди приема на заявления по визираните мерки (с начална дата: 01.03.2013 г.).
Наред с горното, не са представени аргументи и доказателства, от които да е видно, че е настъпило събитие от извънреден характер и възникналата ситуация води да пряка заплаха за здравето и живота на хората или застрашава околната среда, кето да обоснове прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП. Неизяснен аспект остава и доводът на възложителя, че при описаната ситуация за възложителя е налице необходимост от предприемане на спешни действия за обезпечаване на дейностите, предмет на договарянето, което не му позволява да спази сроковете за провеждане на конкурентни по вид процедури. Възлагането следва да реализира дейности, изискващи незабавно изпълнение, които не могат да се преодолеят при провеждане на открита, ограничена или процедура на договаряне с обявление, вкл. при условията на чл. 76, ал. 3 и чл. 86, ал. 3 ЗОП, каквито в случая не са налице, поради това, че от датата на прекратяване на „откритата” процедура до крайния срок, в който да започне изпълнението на кампанията има достатъчен период от време за провеждане на някои от горепосочените.
С оглед на изложеното, изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй-като не са изпълнени нормативно определените условия за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.