ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Главиница
Адрес Главиница 7630, ул. Витоша 44
Партиден номер в РОП 368
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00368-2012-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Подготовка на основа - 720м2; Изкърпване на дупки с асфалтобетон неплътна смес (включително фрезоване) - 40м2; Транспортиране и изхвърляне на фрезована смес - 72 т; Доставка и полагане асфалтобетон плътна смес - 112 т.;
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 4205 от 28.11.2012 г.  на кмета на Община Главиница за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие.
Възложителят открива процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП като изтъква, че допълнителните СМР технически не могат да се разделят от предмета на основния договор за обект: Допълнителни работи „Асфалтобетоново изкърпване и асфалтиране на „Път SLS 1021/ІІІ-205-Стефан Караджа – Белица - Осен - Главиница” от км 5+400 до км 11+000””.
В поле V.2) на решението за откриване на договарянето е отбелязано, че за участие в процедурата е поканен „Пътперфект-Т”ЕООД гр. Силистра. Посочва се, че допълнителното строителство е на обща стойност от 19 578.96 лв. с ДДС.
Възложителят не е изпратил доказателства по обществената поръчка.
При направена справка в РОП не се установи, наличие на предходна процедура с предмет: „Асфалтобетоново изкърпване и асфалтиране на „Път SLS 1021/ІІІ-205-Стефан Караджа - Белица - Осен – Главиница” от км 5+400 до км 11+000”. Липсва информация за предходен договор, което не позволява да се прецени, дали към момента на откриване на настоящата процедура, договорът е приключил и на каква стойност е бил.
 
Изводи
Възложителят е изложил шаблонни аргументи и в нарушение на чл. 20б от ЗОП не е предоставил доказателства, мотивиращи избраното правно основание. Не става ясно, дали е налице действащ предходен договор за строителство. Изложените мотиви са твърде общи и не дават представа нито за кокретната фактическа обстановка, нито за конкретните причини довели до възникване на ситуация, предполагаща провеждане на процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
Предвид изложеното изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.