ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Велико Търново
Адрес Велико Търново 5000, ул. Майка България 2
Партиден номер в РОП 73
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00073-2012-0030
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Изграждане на нови площадки за игра на открито за широко обществено ползване, поддържане на съществуващи площадки за игра на открито за широко обществено ползване на територията на община В. Търново.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
 Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № РД 24-49 от 13.09.2012 г. на кмета на община Велико Търново за откриване на процедура на договаряне без обявление, на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В подкрепа на изложевите в решението мотиви са приложени копия на: Решение № РД 24-23/04.05.2012 г.; Заповед № РД 22-1571/23.08.2012 г., фактури за плащане и протоколи за извършени дейности, списък на детските площадки, извадка от електронната страница на КЗК, както и решение на ВАС № 14709/11.11.2011 г. Поканата за участие е адресирана до “Дар Строй” ООД, определен за изпълнител на обществената поръчка.
 
Изводи
Възможността за провеждане на договаряне по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП се обвързва с настъпването на събитие от извънреден характер, което възложителят, при полагане на дължимата грижа не е могъл и не е бил длъжен да предвиди или предотврати.
От наличната в разглеждания случай информация не може да се изведе заключение, че възложителя не е могъл да очаква възникването на обстоятелство, произтичащо от нормативно определена възможност, която допуска обжалване на решенията, свързани с процедури за възлагане на обществени поръчки и респективно води до тяхното приключване в по-дълъг от желаното срок. Предприетите от него действия по подготовка и провеждане на нова процедура за възлагане на обществена поръчка за обезпечаване на дейностите, предмет на поръчката са аргумент в обратната посока. От установената фактическа обстановка и приложените доказателства е видно, че възложителят е стартирал открита процедура за възлагане на обществена поръчка, която не може да приключи, тъй като е внесена жалба в КЗК с № ВХР-1775/31.08.2012 г. срещу Заповед № 22-1571/23.08.2012 г. за избор на изпълнител по нея. В Регистъра на обществените поръчки няма информация относно предходна процедура, за да може да се изясни дали дейностите, попадащи в обхвата на поръчката е била обслужвана от изпълнител, избран в съответствие с нормативната уредба в областта на обществените поръчки. В тази връзка остава неизвестно, кога е бил крайния срок на предходния договор (ако е имало такъв), за да може да се прецени дали възложителят е предвидил достатъчен период от време за провеждане на „откритата” процедура (около шест месеца), или я е стартирал непосредствено преди изтичане задълженията на последния изпълнител. Извършените три плащания по фактури (до 60 000 лв.), съгласно чл. 14, ал. 5, т. 1 ЗОП, навеждат до извода, че процедурата, открита с Решение № РД 24-23/04.05.2012 г. е следвало да се планира и организира по-рано, с оглед на това, че сумата позволяваща разходите само с платежен документ не е достатъчна за покриване на конкретната потребност за цялата 2012 г.
Наред с горното, липсата на законосъобразно избрано лице за изпълнение на визираните в предмета на поръчката дейности, създава потенциална предпоставка за възникване на инциденти за лицата, ползващи площадките (предимно малки деца), въпреки взетите ограничителни и превантивни мерки от общинските органи. В тази връзка допуснатата ситуация може да се разглежда като събитие от извънреден характер по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, но за преодоляване последиците от възникналото събитие, прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП би било обосновано единствено за дейности, свързани с обезпечаване сигурността на съоръжения,  представляващи непосредствен риск за здравето и живота на техните ползватели. Останалите дейности, включени в обхвата на услугата, като изграждане на нови площадки за игра и т.н. са неприложими за пряко договаряне с избраното правно основание.  
Предвид изложените доводи и липсата на съществена информация по коментираните неизяснени аспекти, считаме, че не са изпълнени условията, заложени в разпоредбата на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП и прилагането й в случая е незаконосъобразно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.