ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Ябланица
Адрес Ябланица 5750, пл. Възраждане 3
Партиден номер в РОП 818
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00818-2012-0007
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Допълнителни СМР по части: Архитектура и ВиК и изпълнение на непредвидени СМР за обект: „Ремонт на спортен комплекс – гр. Ябланица”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № 940 от 02.08.2012 г. на кмета на община Ябланица за откриване на процедурата на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП и покана за участие в процедурата.
Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени.
Извършена проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП), потвърди изложените от възложителя обстоятелства, по отношение проведена предходна открита процедура с предмет: „Ремонт на спортен комплекс – гр. Ябланица“ по проект, финансиран по Програма за развитие на селските райони“. Информация за нея е публикувана в РОП под уникален номер 00818-2011-0006. В резултат от процедурата на 11.11.2011 г. е сключен Договор № 07-158 на стойност 652 348,80 лв. без ДДС с „Люко –К“ ООД, гр. София. Същият е изпълнен в срок и пълен обем на 22.05.2012 г., което е видно от подадената информация за изпълнен договор, изпратена от възложителя на 28.05.2012 г. и публикувана в РОП на 31.05.2012 г.
Видно от поле V.2) на решението за откриване на процедурата на договаряне и приложената покана, същата е изпратена до „Люко –К“ ООД, гр. София – изпълнител по основния договор.
В поле V.1) на решението е указано, че стойността на допълнителното строителство е 27 150 лв. без ДДС.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка и извършената проверка в РОП е видно, че между възложителя и поканеното лице има предходен договор за строителство, сключен на 11.11.2011 г. За да се приеме за законосъобразно провеждането на процедурата на договаряне с избраното правно основание, е необходимо основният договор да е действащ към момента на откриване на процедурата за допълнително строителство. В разглеждания случай не може да се приеме, че предходният договор е действащ, т.к. в РОП се съдържа информация, че на 22.05.2012 г. той е изпълнен в срок и пълен обем. Процедурата на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП е открита на 02.08.2012 г., около 2 месеца след изпълнението на основния договор.
В мотивите си възложителят не е коментирал и какви са непредвидените обстоятелства, в резултат на които се поражда необходимост от допълнително строителство.
Липсват и аргументи, които да подкрепят твърденията за невъзможност допълнителното строителство да се раздели технически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя.
Изпълнено е изискването допълнителната услуга да не надвишава с 50 % стойността на основната поръчка, т.к. стойността на сключения договор е 652 348,80 лв. без ДДС, а предвидената прогнозна стойност на настоящото договаряне е 27 150 лв. без ДДС без ДДС.
Предвид изложеното, изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, т.к. в случая процедурата за допълнително строителство е открита след като е изпълнен основният договор.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.