ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Изпълнителна агенция "Военни клубове и военно-почивно дело" /ИА "ВКВПД"/ старо наименование /Изпълнителна агенция "Социални дейности на Министерството на отбраната" /ИА "СДМО"//
Адрес гр. София 1000, бул. Цар Освободител 7
Партиден номер в РОП 515
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00515-2012-0011
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: “Доставка на напитки за нуждите на хотелите и почивните домове, управлявани от ИА “Военни клубове и военно-почивно дело”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 4065/05.07.2012 г. за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура възложителят посочва, че настоящото договаряне е свързано с предходна открита процедура. Същата е открита с Решение № 2943/23.04.2012 г. и е с предмет “Доставка на напитки за нуждите на хотелите и почивните домове, управлявани от ИА “Военни клубове и военно-почивно дело”. Твърди се, че посоченото решение е обжалвано от участник, закупил документация за участие пред Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) по отношение на дискриминационни условия в документацията, за което е образувана Преписка № КЗК/558/2012 г. като е поискана временна мярка “спиране на процедурата”. Според възложителя жалбата е подадена след изтичане на законоустановения срок, съгласно чл. 120, ал. 5 от ЗОП, но независимо от горното, предвид образуваното производство, възложителят е спрял действията си по отношение предварително обявеното отваряне на получените оферти, за което всички участници са уведомени.
В решението е записано още, че предвид предмета на доставката – храни и напитки, предназначени за снабдяване на военно-почивните домове и хотели, управлявани от агенцията, обжалването е събитие от извънреден характер, което възложителят не е могъл и не е бил длъжен да предвиди. Твърди се, че голяма част от обектите са активно работещи през летния сезон, когато е изключително натоварено, и налагането на временна мярка “спиране на процедурата” ще засегне обществения интерес, ще блокира работата на агенцията и ще доведе до сериозни последици по отношение на дейностите в системата на Министерство на отбраната (МО) и на международните отношения на България с останалите страни – членки на CLIMS. Отбелязано е, че в посочените обекти задължително се настаняват и завърнали се от мисии военнослужещи, на които следва да бъде осигурен възстановяващ отдих, както и деца на загинали при изпълнение на военния си дълг служители на министерството. Предвид гореизложените обстоятелства, възложителят счита, че не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на друг вид процедура, освен на договаряне без обявление по чл. 90, ал.1, т. 4 ЗОП.
В подкрепа на твърдените в решението мотиви не са приложени доказателства.
След направена справка в сайтовете на КЗК и ВАС става ясно, че по отношение на образуваната преписка с № КЗК/558/2012, с определение № 691 от 22.06.2012 г., КЗК оставя без уважение искането за налагане на временна мярка “спиране на процедурата”, потвърдено с определение № 10805 от 27.07.2012 г. на ВАС.
В поле V.2.) на решението е записано , че покана за участие в настоящото договарянето е изпратена до “Хранителни стоки – Плевен” АД.
При проверка в РОП се установи, че възложителя е открил с Решение № 3879/27.06.2012 г. процедура на договаряне без обявление със същият предмет, която е прекратена с Решение № 4025/04.07.2012 г. на основание чл. 39, ал. 1, т. 2 ЗОП.
Извършената проверка в РОП показа, че въз основа на проведена открита процедура с уникален номер 00515-2010-0002, възложителят е сключил 7 (седем) броя договори за обществени поръчки по съответните обособени позиции, с предмет доставка на различни видове хранителни продукти и напитки. Видно от публикуваната в РОП информация за изпълнение на договорите,  същите са приключени на 28.05.2012 г. 
 
Изводи
В конкретния случай, като събитие от извънреден характер е посочена жалбата до КЗК срещу решението за откриване на процедурата, поради която не може да се проведе процедурата. Следва да се отбележи, че обжалването само по себе си не може да се приеме като събитие от извънреден характер, тъй като в ЗОП е предвидена правна възможност за обжалване на процедурите. В този смисъл, действия в тази посока са предвидими и възложителят следва да ги вземе под внимание при планиране на поръчките си. Действащият към момента на стартиране на откритата процедура договор за доставка на храни и напитки е изтичал на 28.05.2012 г, а новата процедура е открита на 23.04.2012 г. и е фиксирал срок за подаване на оферти за новооткритата процедура 25.05.2012 г. (уникален номер в РОП 00515-2010-0002). Видно е, че между крайната дата за подаване на офертите и изтичането на действащия договор има период от 3 дни, време крайно недостатъчно за приключване на процедурата със сключване на нов договор за доставка, поради което не може да се приеме, че възложителят правилно е планирал провеждането на откритата процедура и регулярното обезпечаване на нуждите си.
Предвид изложеното и липсата на доказателства за настъпване на събитие от извънреден характер (съгласно дефиницията на § 1, т. 28 а от ЗОП), изборът на правно основание не може да се приеме за законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.