ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Стара Загора
Адрес Стара Загора 6000, бул. Цар Симеон Велики 107
Партиден номер в РОП 774
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00774-2012-0009
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: "Сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане чистотата на местата за обществено ползване в Община Стара Загора"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е получено Решение № РД-25-1177/28.06.2012 г., с което кметът на Община Стара Загора открива процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП. Покана за участие в процедурата не е изпратена на основание чл. 93, т. 2 от ЗОП. Допълнително са представени доказателства.
В решението си възложителят се позовава на следните мотиви за избора на процедура:
Към настоящия момент Община Стара Загора е в процедура за избор на изпълнител, открита по реда на ЗОП с Решение РД-25-907/28.05.2012 г., с предмет “Сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане чистотата на местата за обществено ползване в Община Стара Загора”. Процедурата е открита, във връзка с обстоятелството, че на 26.06.2012 г. е изтекъл срокът на договора за предоставяне на концесия за дейност ”Поддържане на чистотата”. Възложителят посочва, че в договора за концесия няма предвидена клауза, която да дава възможност за продължаване срока му на действие до приключване на обявената процедура. Твърди, че спирането на дейностите по сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на битовите отпадъци на територията на Община Стара Загора ще доведе до заплаха за общественото здраве и до реално влошаване на екологичната обстановка. С писма на възложителя, са поискани становища от Регионалната инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ - Стара Загора и Регионалната здравна инспекция /РЗИ/ – Стара Загора относно максимално допустимия срок за преустановяване на дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване и евентуалния риск за здравето на населението и влошаване на екологичната обстановка в Община Стара Загора. Директорът на РЗИ - Стара Загора,  е отговорил, че е наложително ежедневно сметосъбиране и сметоизвозване на битовите отпадъци и редовно обеззаразяване на контейнерите, с цел опазване на общественото здраве и недопускане възникването на епидемичен взрив от заразни заболявания. Директорът на РИОСВ - Стара Загора е изразил становище, че преустановяване извозването на отпадъци за период по-дълъг от няколко дни несъмнено крие риск за здравето на жителите на града. И двата отговора са мотивирани с високите температури и климатичните особености на сезона. Възложителят посочва, че по силата на чл. 15, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/, организирането на дейностите по управление на отпадъците на територията на общината следва да е непрекъснат процес. В този смисъл до сключването на договор с изпълнител по откритата процедура с предмет “Сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане чистотата на местата за обществено ползване в Община Стара Загора” е налице спешна необходимост за предприемане на неотложни действия за възлагане на тази дейност до сключването на нов договор с изпълнител. На 28.06.2012 г. Общинският съвет - Стара Загора, предвид изключителното обществено значение и необходимостта от непрекъсваем процес на дейностите по сметосъбирането, сметоизвозването и депонирането на битовите отпадъци на територията на общината и на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 от ЗМСМА, чл. 15, ал. 1 от ЗООС, във връзка с чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, дава съгласие за провеждане на процедура на договаряне без обявление до сключване на договор по откритата процедура със същия предмет. Общинският съвет - Стара Загора упълномощава кмета на общината да извърши всички нормативно определени действия за изпълнение на това решение. Възложителят счита, че до приключване на откритата процедура, при липсата на действащ договор, единствената възможност за предотвратяване на риска за здравето и околната среда на територията на Община Стара Загора е провеждането на процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Като доказателства са приложени заверени копия от: 1) Договор за предоставяне на концесия за дейност “Поддържане на чистотата” от 26.06.1998 г., 2) Анекс № 870/27.05.2006 г. към Договора за предоставяне на концесия, 3) Писма, изх. №№ 32-03-002-8947/20.06.2012 г. и 32-01-8949/20.06.2012 г. на кмета на Община Стара Загора, 4) Писмо, вх. № 32-01-40/25.06.2012 г. на директора на РИОСВ – Стара Загора, 5) Писмо, вх. № 32-03-0002-27/25.06.2012 г. на директора на РЗИ – Стара Загора, 6) Препис-извлечение на Решение № 281 по Протокол № 10 от заседание на Общински съвет – Стара Загора, 7) Решение № РД-25-907/28.05.2012 г. на кмета на Община Стара Загора и Обявление, 8) Решение № РД-25-1049/08.062012 г. на кмета на Община Стара Загора.
Видно от приложените документи, на 26.06.1998 г. между Община Стара Загора и  “Нелсен Чистота” ООД е сключен договор за предоставяне на концесия за дейност „Поддържане на чистотата”. Съгласно чл. 4 от него, договорът е за 10 години, като срокът му може да бъде продължен със съгласието на страните, въз основа на решение на Общиниския съвет. Видно от чл. 1 на приложения Анекс № 870/27.05.2006 г. към Договор от 26.06.1998 г., срокът на първоначалния концесионен договор е продължен до 26.06.2012 г. От направената справка в Регистъра на обществените поръчки се установи, че с Решение № РД-25-907/28.05.2012 г., кметът на Община Стара Загора е открил открита процедура по ЗОП за възлагане на обществена поръчка с предмет: “Сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане чистотата на местата за обществено ползване в Община Стара Загора”, която е публикувана в РОП под уникален номер 00774-2012-0005. Възложителят е открил открита процедура един месец преди изтичането на концесионния договор. Като страна по сключения концесионен договор, възложителят е бил наясно, кога ще изтече неговият срок и е бил длъжен да предприеме необходимите действия по откриването й навреме, така че да бъдат спазени сроковете за нейното провеждане и приключване и да се осигури своевременно и непрекъснато сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на битовите отпадъци на територията на Община Стара Загора. Неизпълнението на задълженията на възложителя, за навременно откриване на процедура по ЗОП не е основание за прилагане на процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
 
Изводи
От представените доказателства, направената справка в РОП и изложените мотиви на възложителя се установи, че преди датата на решението за откриване на процедурата не е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, настъпила в резултат на събитие от извънреден характер. Няма настъпило събитие, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати. Изтичането на срока на концесионния договор е предвидимо събитие и не може да се приеме, че е от извънреден характер. При полагане на дължимата грижа от страна на възложителя са могли да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура, или процедура на договаряне с обявление по ЗОП. Предвид гореизложеното, считаме, че няма основание за провеждане на процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.