ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Варна
Адрес Варна 9000, бул. Осми приморски полк 43
Партиден номер в РОП 81
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00081-2012-0019
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: „Доставка чрез покупка на хранителни стоки за нуждите на социалните заведения: Домашен социален патронаж, Дом за стари хора „Гергана”, Дом за възрастни с физически увреждания, СУПЦ „Анастасия Д-р Железкова” и други финансирани от Община Варна по обособени позиции”, както следва: 1.1. Обособена позиция № 1 – “Доставка на мляко, млечни продукти, плодове и зеленчуци-сурови и консерви за нуждите на социалните заведения: Домашен социален патронаж, Дом за стари хора „Гергана”, Дом за възрастни с физически увреждания, СУПЦ „Анастасия Д-р Железкова” и други финансирани от Община Варна”. 1.2. Обособена позиция № 2 – “Доставка на основни хранителни продукти и тестени изделия за нуждите на социалните заведения: Домашен социален патронаж, Дом за стари хора „Гергана”, Дом за възрастни с физически увреждания, СУПЦ „Анастасия Д-р Железкова” и други финансирани от Община Варна ”. 1.3.Обособена позиция № 3 – “Доставка на месо и месни продукти, риба и рибни продукти, яйца и замразени зеленчуци за нуждите на социалните заведения: Домашен социален патронаж, Дом за стари хора „Гергана”, Дом за възрастни с физически увреждания, СУПЦ „Анастасия Д-р Железкова” и други финансирани от Община Варна”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 1444 от 20.04.2012 г. на кмета на Община Варна, с което се открива процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея.
В потвърждение на изложените мотиви не са изпратени доказателства.
От извършената проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) и в публичния електронен регистър на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се установиха следните факти:
- с Решение № 3415 от 13.09.2007 г. на кмета на Община Варна е открита процедура с предмет “Доставка чрез покупка на хранителни стоки за нуждите на социалните заведения: “Домашен социален патронаж”; “Дом за стари хора “Гергана”; Социално учебно професионално заведение; Дом за деца, лишени от родителска грижа "Другарче" ; Дом за деца, лишени от родителска грижа “Надежда” и други финансирани от Община Варна по обособени позиции” (уникален № в РОП - 00081-2007-0099). Процедурата е завършила с подписване на 4 броя договори за обществени поръчки по съответните обособени позиции. Съгласно поле ІІ.3) на обявлението за откриване на поръчката, същата е със срок за изпълнение до 30.12.2011 г. На
09.02.2012 г.  в РОП е публикувана информация за изпълнение на четирите броя договори за обществена поръчка в предварително обявения срок, а именно до 30.12.2011 г;
- на 31.01.2012 г., т.е. един месец след изпълнението на предходните договори за доставка, със свое Решение № 0414, кметът на Община Варна е стартирал открита процедура с предмет “Доставка чрез покупка на хранителни стоки за нуждите на социалните заведения: Домашен социален патронаж, Дом за стари хора “Гергана”, Дом за възрастни с физически увреждания и СУПЦ “Анастасия Д-р Желязкова” и други финансирани от Община Варна по обособени позиции”;
- Решение № 0414 от 31.01.2012 г. е обжалвано с жалба № ВХР-279-13.02.2012 г. Въз основа на образуваното по жалбата производство, с Решение № 287 от 15.03.2012 г., КЗК отменя Решение № 0414 от 31.01.2012 г. на кмета на Община Варна като незаконосъобразно. Процедурата е приключила с Решение за възлагане от 18.07.2014 г. с избран изпълнител – „Варна оборот” ЕООД. Последната информация е публикувана в РОП на 25.02.2013 г.
Видно от поле V.2) на решението, поканата за участие в разглежданата процедура се изпраща на Варна оборот” ЕООД, гр. Варна.
 
3.      Изводи
За законосъобразното прилагане на избраното правно основание е необходимо настъпването на събитие от извънреден характер, което при полагане на дължимата грижа възложителят не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати. По смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП “събитие от извънреден характер” е природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда. Като обстоятелство от извънреден характер, което възпрепятства изборът на изпълнител за доставка на готова храна в откритата по рано конкурентна процедура, е посочено обжалването на провеждаща се открита процедура със същия предмет. Възможността за обжалване обаче е регламентирана в ЗОП, което означава, че при полагане на дължимата грижа възложителят може и е длъжен да предвиди подобно развитие на процедурата. В този смисъл, процедурите по обжалване по принцип не отговарят на определението за непреодолима сила в § 1, т. 28a ДР от ЗОП и не могат по хипотеза да се считат за такива. В допълнение, предвид факта, че решението за стартиране на открита процедура с дата 31.01.2012 г. е взето един месец след приключване изпълнението на предходните договори за същите доставки води до извода, , че възложителят неправилно е планирал възлагането и съответното обезпечение на текущите си нужди.
С оглед на изложеното считаме, че изборът на процедура е незаконосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.