След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
- преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
- същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
- за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
Мотиви на възложителя и представени доказателства
Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 1444 от 20.04.2012 г. на кмета на Община Варна, с което се открива процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея.
В потвърждение на изложените мотиви не са изпратени доказателства.
От извършената проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) и в публичния електронен регистър на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се установиха следните факти:
- с Решение № 3415 от 13.09.2007 г. на кмета на Община Варна е открита процедура с предмет “Доставка чрез покупка на хранителни стоки за нуждите на социалните заведения: “Домашен социален патронаж”; “Дом за стари хора “Гергана”; Социално учебно професионално заведение; Дом за деца, лишени от родителска грижа "Другарче" ; Дом за деца, лишени от родителска грижа “Надежда” и други финансирани от Община Варна по обособени позиции” (уникален № в РОП - 00081-2007-0099). Процедурата е завършила с подписване на 4 броя договори за обществени поръчки по съответните обособени позиции. Съгласно поле ІІ.3) на обявлението за откриване на поръчката, същата е със срок за изпълнение до 30.12.2011 г. На
09.02.2012 г. в РОП е публикувана информация за изпълнение на четирите броя договори за обществена поръчка в предварително обявения срок, а именно до 30.12.2011 г;
- на 31.01.2012 г., т.е. един месец след изпълнението на предходните договори за доставка, със свое Решение № 0414, кметът на Община Варна е стартирал открита процедура с предмет “Доставка чрез покупка на хранителни стоки за нуждите на социалните заведения: Домашен социален патронаж, Дом за стари хора “Гергана”, Дом за възрастни с физически увреждания и СУПЦ “Анастасия Д-р Желязкова” и други финансирани от Община Варна по обособени позиции”;
- Решение № 0414 от 31.01.2012 г. е обжалвано с жалба № ВХР-279-13.02.2012 г. Въз основа на образуваното по жалбата производство, с Решение № 287 от 15.03.2012 г., КЗК отменя Решение № 0414 от 31.01.2012 г. на кмета на Община Варна като незаконосъобразно. Процедурата е приключила с Решение за възлагане от 18.07.2014 г. с избран изпълнител – „Варна оборот” ЕООД. Последната информация е публикувана в РОП на 25.02.2013 г.
Видно от поле V.2) на решението, поканата за участие в разглежданата процедура се изпраща на Варна оборот” ЕООД, гр. Варна.
3. Изводи
За законосъобразното прилагане на избраното правно основание е необходимо настъпването на събитие от извънреден характер, което при полагане на дължимата грижа възложителят не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати. По смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП “събитие от извънреден характер” е природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда. Като обстоятелство от извънреден характер, което възпрепятства изборът на изпълнител за доставка на готова храна в откритата по рано конкурентна процедура, е посочено обжалването на провеждаща се открита процедура със същия предмет. Възможността за обжалване обаче е регламентирана в ЗОП, което означава, че при полагане на дължимата грижа възложителят може и е длъжен да предвиди подобно развитие на процедурата. В този смисъл, процедурите по обжалване по принцип не отговарят на определението за непреодолима сила в § 1, т. 28a ДР от ЗОП и не могат по хипотеза да се считат за такива. В допълнение, предвид факта, че решението за стартиране на открита процедура с дата 31.01.2012 г. е взето един месец след приключване изпълнението на предходните договори за същите доставки води до извода, , че възложителят неправилно е планирал възлагането и съответното обезпечение на текущите си нужди.
С оглед на изложеното считаме, че изборът на процедура е незаконосъобразен. |