ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Карлово
Адрес Карлово 4300, ул. Петко Събев 1
Партиден номер в РОП 72
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00072-2011-0011
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: І. Обектът на поръчката се състои в специализиран автобусен превоз на ученици на територията на Община Карлово до сключване на договор след проведен открит конкурс по реда на НВМОП. Превозът на ученици се осъществява по утвърдени маршрутни разписания, които са неразделна част от Техническите условия. ІІ. Обществената поръчка е със следните обособени позиции: Обособена позиция № 1: Маршрут 1. Карлово – Баня – Пролом - Домлян – Бегунци – Ведраре - Карлово - 100 км. - 19 584, 00 лв. - ОУ ”Св. св. Кирил и Методий” – с. Ведраре - 34 ученика; Маршрут 2. Карлово – Войнягово – Дъбене – Карлово - 44 км. /начален курс/ - 8 616, 96 лв. - СОУ ”В. Левски”; СОУ ”Хр. Проданов”; ОУ ”Св. св. Кирил и Методий”; ОУ ”Р. Попович”- 54 ученика; Маршрут 3. Карлово – Войнягово – Дъбене – Карлово - 44 км. /среден курс/ - 8 616, 96 лв. - СОУ ”В. Левски”; СОУ ”Хр. Проданов”; ОУ ” Св. св. Кирил и Методий”; ОУ ”Р. Попович”- 58 ученика; Маршрут 4. Карлово - Ведраре – Пролом – Баня – Карлово – 88 км. /среден курс/ - 17 233, 92 лв. - СОУ ”В. Левски” и СОУ ”Хр. Проданов„ – 24 ученика. Обособена позиция № 2: Маршрут 1. Карлово – Слатина – Кърнаре - Слатина – Карлово - 60 км. – 11 750, 40 лв. - ОУ ”В. Левски” – с. Кърнаре - 32 ученика; Маршрут 2. Карлово – Васил Левски – Карлово – 56 км. /начален курс / - 10 967, 04 лв. - СОУ ”В. Левски”; СОУ ”Хр. Проданов”; ОУ ” Св. св. Кирил и Методий”; ОУ ”Р. Попович” – 46 ученика; Маршрут 3. Карлово – Васил Левски – Карлово - 56 км. /среден курс/ - 10 967, 04 лв. - СОУ ”В. Левски”; СОУ ”Хр. Проданов”; ОУ ” Св. св. Кирил и Методий”; ОУ ”Р. Попович” – 55 ученика; Маршрут 4. Карлово – Богдан - Каравелово – Климент – Карлово - 92 км. /начален курс / - 18 017, 28 лв. - СОУ ”В. Левски”; СОУ ”Хр. Проданов”; ОУ ” Св. св. Кирил и Методий”; ОУ ”Р. Попович” - 30 ученика; Маршрут 5. Карлово – Богдан – Каравелово – Климент - Карлово – 92 км. /среден курс/ - 18 017, 28 лв. - СОУ ”В. Левски”; СОУ ”Хр. Проданов”; ОУ ” Св. св. Кирил и Методий”; ОУ ”Р. Попович” - 46 ученика; Маршрут 6. Карлово – Певците – Иганово - Певците –Карлово – 53 км. /начален курс/ - 10 379, 52 лв. - НУ ”В. Левски„ – с. Иганово - 33 ученика. Обявените маршрути, броят на учениците и километрите са прогнозни и е възможно да бъдат коригирани през учебната 2012 година.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00072-2011-0011, се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква преди датата на решението за откриване на процедурата да са възникнали обстоятелства, които отговарят на дефиницията за “непреодолима сила” в § 1, т. 14 от ДР на ЗОП, а именно обстоятелства от извънреден характер, които възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати. В резултат на обстоятелствата, определени като “непреодолима сила”, следва да е обективно невъзможно да се спазят сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 29 от 22.12.2011 г. за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура възложителят посочва, че на 22.08.2011 г. е стартирала открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет “Специализиран автобусен превоз на ученици на територията на Община Карлово за учебната 2011/2012 година”, като същата е прекратена на основание чл. 39, ал. 1, т. 5 от ЗОП /поради отпадне необходимостта от провеждане на процедурата в резултат на съществена промяна в обстоятелствата, включително при невъзможност да се осигури финансиране за изпълнението на поръчката по причини, които възложителят не е могъл да предвиди/. В резултат на това, след събиране на три ценови оферти на основание чл. 2, ал. 1, т. 2 от НВМОП, на 03.10.2011 г. са сключени два договора за реализиране превоза на учениците от общината, чийто срок на действие е определен до 31.12.2011 г. Според възложителя, след настъпване на тази дата потребността от транспортиране на учениците остава необезпечена, което създава реална опасност от възникване на пречки за нормалното протичане на учебния процес. В тази връзка, предвид необходимостта от спешно възлагане и отчитайки сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление, възложителят прилага чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Изрично допълва, че срокът на договорите, сключени вследствие настоящата процедура, е до избора на нов изпълнител след провеждане на открит конкурс по реда на НВМОП.
При направената проверка в РОП се установи, че под уникален номер 00072-2011-0006 е вписана открита процедура за възлагане на обществена поръчка, по две обособени позиции, на община Карлово с предмет: “Специализиран автобусен превоз на ученици на територията на Община Карлово за учебната 2011/2012 година”. От мотивите в решението за нейното прекратяване става ясно, че поради съществена промяна в условията на процедурата, в частност изменение на цената, отпада необходимостта от провеждането й съгласно първоначално обявените условия. Причина за това се явява фактът, че директорите на училищата уведомяват община Карлово, че при обявената цена в откритата процедура от 1,50 лв/км няма да се явят участници, с оглед непрекъснато увеличаващата се цена на горивата. За нормалното протичане на учебния процес и осигуряване достъп на всички деца до училище, предлагат от бюджета на всяко учебно заведение да се доплаща на превозвача по 0,42 лева на километър до края на бюджетната година. За изложеното директорите молят да се проведе съответната процедура за избор на изпълнител – превозвач с включване към цената от 1,50 лева на километър допълнително с 0,42 лева на километър осигурени от бюджета на съответното училище.
Поканата за участие е отправена до “Копсис -Транс” ООД и “Бус Авто” ООД.
 
Изводи
Законосъобразносто провеждане на процедура на договаряне, с избраното правно основание, налага да се докаже, че са налице обстоятелства от извънреден характер, които възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати /§ 1, т.14 ДР ЗОП/.
Видно от представената фактическа обстановка е, че стартиралата открита процедура е прекратена въз основа на докладни записки от директорите на 7 училища, които са счели, че при обявените от кмета цени, предвид постянното умвеличаване цените на горивата, няма да има кандидати. Всички докладни записки са от 17.09.2011 г., като на същата дата процедурата е прекратена.
Този довод за прекратяване не може да се приеме за основателен поради следните причини:
1. само пазарът може да отговори на въпроса, ще има ли кандидати. В този смисъл субективинте становща на директорите на училищата не могат да се приемат като основателна причина за прекратяване, с посоченото правно основание;
2.  индексът на НСИ за промяна в ценита на горивата за месеците август /когато процедурата е стартирана/ и септември /когато е прекратена/ показва, че за м. август няма промяна, спрямо предходния месец, а за септеври е налице увеличение с 0.3% спрямо предходния месец /т.е под 1 ст. на литър/, последвано от намаление с 0.5% през октомври. Това опровергава тезата, че неочаквана и непредвидима промяна в ценовите равнища налага прекратяване на прозрачната процедура, която е в ход.
Независимо от горното, след прекратяването на откритата процедура не е стартирана нова такава, с актуализация на ценовите прагове. Мерки за това са предприети на 19.12.2011 г., когато е подписан споразумителен протокол между кмета на общината и директорите на 7 училища, с които първият е упълномощен да проведе обществена поръчка за превоз. При положение, че вече сключените договори изтичат на 31.12.2011 г. обаче, такава не може да бъде приключена в обезпечения с превоз срок. От своя страна, грешки в планирането не могат да се приемат като основателна причина за провеждане на процедура на договаряне.
Въз основа на не достатъчно обоснованото прекратяване на откритата процедура и последвалото късно стартиране на нова такава не може да се предостави становище за законосъобразност на процедурата на договаряне, по реда на чл.90, ал. 1, т. 4 ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.