ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Национален военен университет /НВУ/ "Васил Левски" - Велико Търново
Адрес Велико Търново 5007, бул. България 76
Партиден номер в РОП 456
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00456-2011-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на униформени облекла за НВУ "Васил Левски".
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00456-2011-0004, се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква преди датата на решението за откриване на процедурата да са възникнали обстоятелства, които отговарят на дефиницията за “непреодолима сила” в § 1, т. 14 от ДР на ЗОП, а именно обстоятелства от извънреден характер, които възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати. В резултат на обстоятелствата, определени като “непреодолима сила”, следва да е обективно невъзможно да се спазят сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 456 от 06.12.2011г. на Ректора на Национален Военен Университет “Васил Левски”- гр. Велико Търново за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея. Възложителят е мотивирал избора на процедура с одобрено предоставяне на допълнителен трансфер за НВУ “Васил Левски” извън утвърдените в бюджет 2011г. средства на Министерството на отбраната, които са преведени като издръжка на университета, а не като допълнителни плащания на военнослужещите. В подкрепа на изложените в решението мотиви, възложителят твърди, че “законовите срокове за обявяване и провеждане на открита, ограничена или процедура по договаряне с обявление са минимум 37 дни преди крайния срок за получаване на заявленията за участие в процедурата”. Възложителят се позовава на това, че единствената законова възможност за разходване на отпуснатите финансови средства за кратко време, оставащи до края на финансовата 2011г. с цел осигуряване на военнослужещите от университета с необходимото вещево доволствие е провеждането на процедура на   договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от Закона по обществените поръчки/ЗОП/.   
 
Изводи
Законосъобразността на провежданата процедура е зависима от наличието на две условия – недостатъчно време за реализиране на друга процедура и обстоятелства с характер на непреодолима сила, по смисъла на § 1, т. 14 ДР ЗОП. Недостигът на време, причинен от каквито и да било други причини не може да бъде достатъчен мотив. В частност, късното предоставяне на средства от бюджета не може да се интерпретира като непреодолима сила.   
Предвид изложеното, представените аргументи не могат да се приемат като основателни, за да се предостави становище за законосъобразност на процедурата
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.