ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Баните, област Смолян
Адрес с. Баните, област Смолян 4940, ул. Стефан Стамболов 3
Партиден номер в РОП 603
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00603-2011-0002
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: "Сградни отклонения на всички урегулирани поземлени имоти по трасето на новопрекараните водопроводи" в с. Гълъбово.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки /РОП/ 00603-2011-0002, се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а) наличие на предходен договор с обект услуга;
б) настъпване на непредвидени обстоятелства;
в) в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга;
г) невъзможност допълнителната услуга да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за
възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на допълнителната услуга не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РД-198 от 13.05.2011 г.  за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства свързани с избора на процедурата.
Като мотив за избора на процедура се посочва необходимостта от осъществяване на допълнително строителство на сградни отклонения на всички урегулирани поземлени имоти, разположени по трасето на новопрекараните водопроводи. Други аргументи в подкрепа на изложеното не са посочени.
В поле V.3) на решението за откриване на договарянето е отбелязано, че настоящата процедура е свързана с процедура за възлагане на обществена поръчка, публикувана в РОП под уникален номер № 00603-2010-0006
Не е вписана стойността на допълнителната услуга.
При направена справка в РОП се установи, че е проведена открита процедура с предмет: “Реконструкция на вътрешна водопроводна мрежа с. Гълъбово, община Баните”, която е приключила с избор на изпълнител и сключване на договор за възлагане на обществена поръчка с фирма “Ардастрой” ООД.
В подкрепа на изложеното е представено копие на договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програма за развитие на селските райони, копие на договор ДГ-60/19.04.2011 г. за изпълнение на предходната обществена поръчка, както и количествено стойностна сметка към него.
От поле V.2) на решението е видно, че участие в договарянето е поканена фирма “Ардастрой” ООД, изпълнител по основния договор.
 
Изводи
Възложителят не е изложил аргументи и не е представил доказателства, от които да са видни причините, поради които дейностите, обхванати от предмета на настоящата обществена поръчка не са включени към първоначалния проект за реконструкция на водопроводната мрежа. Основният договор е сключен на 19.04.2011 г., по малко от месец преди обявяване на настоящата процедура. Не е ясно, как в хода на краткото изпълнение на същия е установена, като непредвидено обстоятелство, необходимостта от допълнително възлагане на дейности, касаещи сградните отклонения. Не е изяснена връзката на допълнителните дейности с успешното приключване на проекта и дали без тези дейности това е възможно /вж. § 1, т.14б ДР ЗОП/. Не е представена информация за стойността на допълнителната поръчка, така че да се установи спазване на условието за допустимия размер на разхода.
Предвид факта, че не е обосновано наличието на условията по чл.90, ал.1, т.8 ЗОП, във връзка с § 1, т. 14б ДР ЗОП, не може да се предостави становище за законосъобразност.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.