ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Изпълнителна агенция "Военни клубове и военно-почивно дело" /ИА "ВКВПД"/ старо наименование /Изпълнителна агенция "Социални дейности на Министерството на отбраната" /ИА "СДМО"//
Адрес гр. София 1000, бул. Цар Освободител 7
Партиден номер в РОП 515
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00515-2011-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Извършване на абонаментна софтуерна денонощна поддръжка на внедрените и работещи във всички хотели и военно-почивни домове на ИА „ВКВПД” софтуерни продукти: Хотелска компютърна система „Рецепция”, Ресторантска компютърна система „B.A.R.B.Q.”, „Складов организатор”, „Модул за отдалечен достъп през Интернет и централно резервиране от ИА”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00515-2011-0004, се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията за обществени поръчки (АОП) са представени Решение № 2511 от 18.03.2011 г.,  за откриване на процедура на договаряне без обявление с посочения по-горе предмет и покана за участие, адресирана до “Елтур” ООД, гр.София.
В мотивите за избор на процедура възложителят посочва, че възлагането на обществената поръчка на друго лице, различно от поканеното, би довело до нарушаване на авторските права върху програмните продукти: Хотелска компютърна система „Рецепция”, Ресторантска компютърна система „B.A.R.B.Q.”, „Складов организатор”, „Модул за отдалечен достъп през Интернет”. Той твърди, че съгласно сключените договори е предоставено правото за инсталиране и внедряване в експлоатация за неопределено време на посочените програмни продукти. Авторът е представил декларация, от която е видно, че софтуерните продукти на “Елтур” ООД, са инсталирани и работят в обектите на “Военни клубове и военно почивни домове” на Министерството на отбраната, както и свързаните с тях интерфейси за трансфер към други информационни системи. Поддържането на програмните продукти, както и абонаментна поддръжка на софтуера може да бъде извършена единствено от специалисти от фирмата, тъй като същата не е предоставяла на други физически или юридически лица права за програмен сервиз и актуализиране на информационната им система.
В подкрепа на изложените мотиви, възложителят е представил декларация от управителя на фирма “Елтур” ООД, гр.София за права върху горецитираните софтуерни продукти.
 
Изводи
От изложената фактическа обстановка и представените доказателства може да се направи извод, че фирма “Елтур” ООД , гр. София притежава изключителни права за внедряване и поддържане на програмните продукти, предмет на настоящото договаряне.
Предвид факта, че провежданата процедура произтича от задължения, поети с предходен договор, е от съществено значение, този договор да е бил сключен при съблюдаване на приложимите правила /включително тези за възлагане на обществени поръчки/ към момента на възлагането му.
Тъй като основния договор за закупуване на софтуера не е предоставен от възложителя и не са представени доказателства, обосноваващи правомерност на действията по повод сключването му, становище за законосъобразност може да се предостави под условие, че възложителят разполага с документи, доказващи изнесените в решението мотиви.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.