ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Петрич
Адрес Петрич 2850, ул. Цар Борис III 24
Партиден номер в РОП 212
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00212-2011-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: „Предоставяне на електронни съобщителни услуги чрез обществени мобилни мрежи по стандарт GSM, за нуждите на община Петрич”. Осигуряване възможност за провеждане на разговори и ползване услуги в мрежата на кандидата, провеждане на разговори с абонати на други оператори /на мобилни и фиксирани мрежи/, провеждане на разговори в корпоративна група, провеждане на международни разговори с мобилни и фиксирани мрежи (по международни зони), провеждане разговори в роуминг, изпращане на кратки текстови съобщения.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00212-2011-0004, се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
Възложителят е представил в Агенцията по обществени поръчки Решение № 6 от 10.03.2011 г. на кмета на община Петрич за откриване на процедура на договаряне без обявление и покани за участие в процедурата, адресирани до “Българска телекомуникационна компания”-АД, “Космо България Мобайл”- ЕАД и “Мобилтел”- ЕАД.
В мотивите на решението за избор на процедура възложителят твърди, че възлагането на обществената поръчка на лица, различни от поканените, би довело до нарушаването на изключителни права придобити по силата на закон или административен акт . Посочва, че съгласно чл 79 от Закона за електронните съобщения (ЗЕС) за ползване на индивидуално определен ограничен ресурс за осъществяване на електронни съобщения се изисква разрешение. Твърди, че поканените в договарянето фирми са носители на изключителни права за извършване на необходимите услуги на територията на Република България. Същите са придобити по силата на ЗЕС, въз основа на предоставените лицензии за ползване на индивидуално определен ограничен ресурс и в този смисъл отговарят на определението, визирано в § 1, т. 26 от Допълнителните разпоредби на ЗОП.
Изложените в решението мотиви не са подкрепени с доказателства.
Извършена справка в регистъра на издадените индивидуални лицензии за осъществяване на посочените дейности, достъпен чрез интернет страницата на Комисията за регулиране на съобщенията, показа, че дружествата „Мобилтел” ЕАД, „Космо България Мобайл” ЕАД и „Българска телекомуникационна компания” АД притежават индивидуални лицензии да извършват услугите, предмет на поръчката.
Видно от поле V. 2 на решението и от представените покани, за участие в процедурата са поканени “Българска телекомуникационна компания”-АД, “Космо България Мобайл” ЕАД и “Мобилтел” ЕАД.
 
Изводи
Въз основа на описаната фактическа обстановка и извършената справка, може да се направи обосновано заключение, че само поканените дружества имат възможност и право да изпълнят предмета на поръчката. В този смисъл изборът на правно основание за провеждане на процедура на договаряне без обявление е правилен. Заедно с горното, при прегледа на представената методика се установи съществена слабост, свързана с използването на показателите “процент покритие по територия” и “процент покритие по население”. По същността си това са критерии за допустимост, доколкото изпълнителят на поръчката трябва да гарантира наличието на минимално покритие и задължително на територията на общината. Ето защо този показател трябва да е дефиниран, като част от изискванията. Съгласно чл. 25, ал. 7 от ЗОП критериите за подбор не могат да бъдат показатели за оценка на офертата.
По отношение на показателя К3 “Допълнителни услуги и преференции”, не става ясно какви допълнителни услуги и преференции биха удовлетворили изискванията на възложителя и как точно същите ще бъдат оценени.   
Във връзка с установеното, независимо от наличието на правни основания за възлагане на поръчката по реда на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, считаме, че прилагането на избраната методика за оценка на офертите може да доведе до опорочаване на процедурата.
Предвид изложеното, не може да се изрази положително становище за законосъобразност.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.