ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Държавно горско стопанство/ДГС/ - Златоград - Старо наименование - Държавно лесничейство /ДЛ/ - Златоград
Адрес Златоград 4980, ул. Г. С. Раковски 4
Партиден номер в РОП 1159
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 01159-2011-0002
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Сеч,разкройване,извоз до временен склад,кубиране и рампиране на маркирана дървесина на корен от ДГФ в отдели:302-а1, на територията на Държавно горско стопанство - Златоград.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 01159-2011-0002, се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а) наличие на предходен договор с обект услуга;
б) настъпване на непредвидени обстоятелства;
в) в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга;
г) невъзможност допълнителната услуга да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за
възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на допълнителната услуга не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е представено Решение № 5 от 09.03.2011 г. на директора на Държавно горско стопанство – Златоград за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея.
В мотивите за избора на процедура възложителят посочва че след възлагане на услуга по добив на дървесина в подотдел 302а 1, в границите на същия възниква необходимост от изграждане на автомобилен горски път. Именно това според възложителя обуславя възлагането на добив на допълнителни количества дървесина от просеката на пътя и се явява основание за отправяне на покана към изпълнителя по предходния договор.
В поле V.3) на решението за откриване на договарянето е отбелязано, че настоящата процедура е свързана с процедура за възлагане на обществена поръчка, публикувана в РОП под уникален номер №01159-2010-0005.
Не е вписана стойността на допълнителната услуга.
При направена справка в РОП се установи, че е проведена открита процедура по обособени позиции за възлагане на обществена поръчка с предмет: “Сеч, разкройване, извоз до временен склад, кубиране и рампиране на маркирана дървесина на корен от ДГФ в отделите:10-в, 12-а, 20-б, 20-н, 21-н, 166-д, 166-т, 190-з, 190-к, 190-м, 190-о, 243-о, 244-з, 244-к, 251-л, 252-б, 265-з,265-и,311-и, 311-п, 311-р, 300-г, 300-и, 300-к, 300-л, 300-м, 302-а, 535-a, 330-е, 330-к, 330-м,335-с, 355-в, 355-д, 355-е, 356-п, 352-а, 352-б, 352-в, 352-г, 352-д, 352-ж, 353-а, 353-д, 353-е, 353-ж, 353-с, 353-т, 354-б на Държавно горско стопанство – Златоград” За обособена Позиция № 1107 вчключваща отдел “302 а1”, предмет на договарянето, процедурата е приключила с избор на изпълнител и сключване на договор за възлагане на обществена поръчка с фирма “Златолес” ЕООД.
От поле V.2) на решението е видно, че участие в договарянето е поканена фирма “Златолес” ЕООД, изпълнител по основния договор.
 
Изводи
Възложителят не е доказал, че кумулативно са изпълнени всички условия на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП. Не са представени документи, доказващи че към момента на възлагане на предходната процедура, възложителят не е могъл да предвиди необходимостта от прокарване на път, съответно добива на допълнителните количества дървесина.
Относно размера на общата стойност на допълнителната услуга и невъзможността технически и икономически поръчката да се раздели от предмета на основния договор не са изложени аргументи и не са представени доказателства.
Предвид горното, считаме, че изборът на процедура е незаконосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.