След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00696-2010-0032 експертите установиха следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РД-52-116 от 11.10.2010 г. за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея, адресирана до “Напоителни системи” ЕАД -гр.София.
Изборът на процедура е мотивиран с наличие на изключителни права, предоставени по силата на Закона за водите (ЗВ) на “Напоителни системи “ЕАД, посредством които само това дружество може да извърши дейностите за остраняване на настъпили щети и разрушения на хидромелиоративните системи и съоръжения. Възложителят посочва, че изпълнението на тези дейности се налага, тъй като в резултат на бързото топене на снега и падналите обилни дъждове, в периода от месец февруари 2010 г. до настоящия момент, са нанесени сериозни щети на посочените съоражения.
Отбелязано е, че съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗВ, държавната политика, свързана с дейностите по експлоатация, изграждане, реконструкция и модернизация на водностопанските системи и съоръжения се осъществява от министъра на земеделието и храните. В тази връзка, поради необходимостта от предприемането на превантивни мерки за предпазване от вредното въздействие на водите и възстановителните работи при бедствия, министърът на земеделието и храните внася доклад в МС за осигуряване на финансиране. С Решения № 1 от 13.04.2010 г., № 2 от 02.06.2010 г. и № 3 от 29.07.2010 г., сформираната за целта Междуведомствена комисия за възстановяване и подпомагане към МС, утвърждава целевите средства.
Възложителят подробно описва и фактите, свързани със създаването, правото на собственост и преобразуванията на дружеството, отговорно за поддръжката и експлоатацията на хидромелиоративните системи и съоръжения. Той посочва, че с Решение № 484/11.01.1991 г. на министъра на земеделието и хранителната промишленост е образувана фирма “Хидромелиоративни системи” - София с държавно имущeство. След нейното многократно преобразуване, към настоящия момент същата съществува под формата на еднолично акционерно дружество “Напоителни системи”, което е самостоятелно юридическо лице, с едноличен собственик на капитала държавата, чрез министъра на земеделието и храните, в чийто капитал са включени системите и съораженията за предпазване от вредното въздействие на водите. Предметът на дейност на дружеството обхваща стопанисване, експлоатация, ремонт, поддържане, разширение, инвестиране, проучване, проектиране и научно-изследователска, развойна, инженерингова дейност за комплексно използване на хидромелиоративния фонд и др.
Съгласно чл. 13, ал. 1, т. 3 от ЗВ, системите и съоръженията за предпазване от вредното въздействие на водите, изградени с държавни средства, като диги, корекции на реки и отводнителните системи са публична държавна собственост. Цитиран е § 4, ал. 5 и ал. 6 от Предходните и заключителни разпоредби на ЗВ, според който в случаите, когато обектите по чл. 13, ал. 1, т. 3 от ЗВ (публична държавна собственост) не са отдадени на концесия, поддръжката им се осъществява от търговските дружества, в които държавата е съдружник или акционер. Оттук произтича и задължението изграждането и поддържането на диги и други хидротехнически и защитни съоръжения да се осъществява от собственика или ползвателя им, освен ако в разрешителното по чл. 50 от ЗВ или в договора за концесия не е уговорено друго.
Според възложителя изложените обстоятелства са основание да се счита, че “Напоителни системи” ЕАД е носител на изключителни права, визирани в разпоредбата на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, във връзка с което е единственият възможен изпълнител на конкретната обществена поръчка.
В подкрепа на посочените факти е приложена докладна записка от директора на дирекция “Хидромелиорации” до Министерство на земеделието и храните, която потвърждава твърденията на възложителя, а именно че е осигурено допълнително финансиране за реализиране на конкретната обществена поръчка и, че действията по нейното възлагане следва спешно да се предприемат с оглед недопускане на щети и последици от вредното въздействие на водите на посочените реки.
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка и приложените доказателства, “Напоителни системи” ЕАД се явяват отговорно дружество по поддръжката и стопанисването на водностопанските системи и съоръжения. Оттук следва, че при настъпване на каквото и да е събитие по отношение на обектите, собственост на “Напоителни системи” ЕАД, последствията от същото, както и необходимите превантивни действия могат да бъдат отстранени единствено от това дружество.
Предвид изложеното, в случай, че в сметките за дълготрайни материални активи на дружеството са включени обектите за предпазване от вредното въздействие на водите и изброените от възложителя дейности се отнасят именно до тях, то може да се заключи, че единствен възможен изпълнител на обявената обществена поръчка е “Напоителни системи” ЕАД.
С оглед на горното, считаме, че са налице основания за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП. |