ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Министерство на земеделието /предишно -Министерство на земеделието, храните и горите/ /предишно - Министерство на земеделието и храните /МЗХ//Старо наименование: Министерство на земеделието и продоволствието /МЗП//
Адрес София 1040, бул. Христо Ботев 55
Партиден номер в РОП 696
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00696-2010-0032
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: 1. Корекция на р. Места на км. 10+300 с дължина 160 м. – възстановяване лява дига, с. Гърмен, общ. Гърмен, обл. Благоевград; 2. Корекция на р. Места на км. 7+800 с дължина 160 м. – възстановяване дясна дига, с. Мосомище, общ. Гоце Делчев, обл. Благоевград; 3. Корекция на р. Места на км. 15+500 с дължина 200 м. – възстановяване дясна дига, с. Борово, общ. Гоце Делчев, обл. Благоевград; 4. Корекция на р. Мочурица – възстановяване на диги, с. Мъдрино и с. Горово, общ. Сунгурларе, обл. Бургас; 5. Корекция на р. Средецка - възстановяване на диги, с. Дебелт и с. Дюлево, общ. Средец, обл. Бургас; 6. Корекция на р. Голяма река - възстановяване на диги, гр. Средец и с. Дюлево, общ. Средец, обл. Бургас; 7. Корекция на р. Факийска – възстановяване на диги, с. Зидарово и с. Габър, общ. Созопол, обл. Бургас; 8. Корекция на р. Ана дере – аварийно – възстановителни работи в участък от км. 9+596 до км. 10+654, с. Комарево, общ. Провадия, обл. Варна; 9. Корекция на р. Поповска – възстановяване на скъсани при км. 0+800, с. Гранитово, общ. Елхово, обл. Ямбол; 10. Корекция на р. Калница – възстановяване на скъсани диги от км. 1+600 до км. 10+800, с. Драма и с. Крумово, общ. Тунджа, обл. Ямбол; 11. Корекция на р. Мочурица – възстановяване на скъсани диги в с. Веселиново, общ. Тунджа и в общ. Стралджа, обл. Ямбол; 12. Ремонтно - възстановителни работи по дясна дига на корекцията на р. Бистрица в участъка от км. 0+850 до км. 2+410 – първи етап, с. Ябълково, обл. Кюстендил; 13. Корекция на р. Луда Яна – дясна дига от км. 2+560 до км. 2+700 в землището на гр. Пазарджик, общ. Пазарджик, обл. Пазарджик; 14. Корекция на р. Съзлийка – лява дига на корекцията на р. Мусачевска при км. 0+330, прекъсната лява и дясна диги при км. 0+430, дясна дига на км. 0+550, землището на с. Калугерово, общ. Симеоновград, обл. Хасково; 15. Корекция на р. Съзлийка, прекъснати двустранно диги на приток на р. Съзлийка при км. 8+780, землището на с. Пясъчево, общ. Симеоновград, обл. Хасково. Съгласно описания предмета на поръчката приложени в документацията.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00696-2010-0032 експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РД-52-116 от 11.10.2010 г. за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея, адресирана до “Напоителни системи” ЕАД -гр.София.
Изборът на процедура е мотивиран с наличие на изключителни права, предоставени по силата на Закона за водите (ЗВ) на “Напоителни системи “ЕАД, посредством които само това дружество може да извърши дейностите за остраняване на настъпили щети и разрушения на хидромелиоративните системи и съоръжения. Възложителят посочва, че изпълнението на тези дейности се налага, тъй като в резултат на бързото топене на снега и падналите обилни дъждове, в периода от месец февруари 2010 г. до настоящия момент, са нанесени сериозни щети на посочените съоражения.
Отбелязано е, че съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗВ, държавната политика, свързана с дейностите по експлоатация, изграждане, реконструкция и модернизация на водностопанските системи и съоръжения се осъществява от министъра на земеделието и храните. В тази връзка, поради необходимостта от предприемането на превантивни мерки за предпазване от вредното въздействие на водите и възстановителните работи при бедствия, министърът на земеделието и храните внася доклад в МС за осигуряване на финансиране. С Решения № 1 от 13.04.2010 г., № 2 от 02.06.2010 г. и № 3 от 29.07.2010 г., сформираната за целта Междуведомствена комисия за възстановяване и подпомагане към МС, утвърждава целевите средства.
Възложителят подробно описва и фактите, свързани със създаването, правото на собственост и преобразуванията на дружеството, отговорно за поддръжката и експлоатацията на хидромелиоративните системи и съоръжения. Той посочва, че с Решение № 484/11.01.1991 г. на министъра на земеделието и хранителната промишленост е образувана фирма “Хидромелиоративни системи” - София с държавно имущeство. След  нейното многократно преобразуване, към настоящия момент същата съществува под формата на еднолично акционерно дружество “Напоителни системи”, което е самостоятелно юридическо лице, с едноличен собственик на капитала държавата, чрез министъра на земеделието и храните, в чийто капитал са  включени системите и съораженията за предпазване от вредното въздействие на водите. Предметът на дейност на дружеството обхваща стопанисване, експлоатация, ремонт, поддържане, разширение, инвестиране, проучване, проектиране и научно-изследователска, развойна, инженерингова дейност за комплексно използване на хидромелиоративния фонд и др.
Съгласно чл. 13, ал. 1, т. 3 от ЗВ, системите и съоръженията за предпазване от вредното въздействие на водите, изградени с държавни средства, като диги, корекции на реки и отводнителните системи са публична държавна собственост. Цитиран е § 4, ал. 5 и ал. 6 от Предходните и заключителни разпоредби на ЗВ, според който в случаите, когато обектите по чл. 13, ал. 1, т. 3 от ЗВ (публична държавна собственост) не са отдадени на концесия, поддръжката им се осъществява от търговските дружества, в които държавата е съдружник или акционер. Оттук произтича и задължението изграждането и поддържането на диги и други хидротехнически и защитни съоръжения да се осъществява от собственика или ползвателя им, освен ако в разрешителното по чл. 50 от ЗВ или в договора за концесия не е уговорено друго.
Според възложителя изложените обстоятелства са основание да се счита, че “Напоителни системи” ЕАД е носител на изключителни права, визирани в разпоредбата на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, във връзка с което е единственият възможен изпълнител на конкретната обществена поръчка.
В подкрепа на посочените факти е приложена докладна записка от  директора на дирекция “Хидромелиорации” до Министерство на земеделието и храните, която потвърждава твърденията на възложителя, а именно че е осигурено допълнително финансиране за реализиране на конкретната обществена поръчка и, че действията по нейното възлагане следва спешно да се предприемат с оглед недопускане на щети и последици от вредното въздействие на водите на посочените реки.
 
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка и приложените доказателства,  “Напоителни системи” ЕАД се явяват отговорно дружество по поддръжката и стопанисването на водностопанските системи и съоръжения. Оттук следва, че при настъпване на каквото и да е събитие по отношение на обектите, собственост на “Напоителни системи” ЕАД, последствията от същото, както и необходимите превантивни действия могат да бъдат отстранени единствено от това дружество.
Предвид изложеното, в случай, че в сметките за дълготрайни материални активи на дружеството са включени обектите за предпазване от вредното въздействие на водите и изброените от възложителя дейности се отнасят именно до тях, то може да се заключи, че единствен възможен изпълнител на обявената обществена поръчка е “Напоителни системи” ЕАД.
С оглед на горното, считаме, че са налице основания за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.