ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури /ИАРА/
Адрес София 1606, бул. Христо Ботев 17, ет.4
Партиден номер в РОП 97
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00097-2010-0005
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: „ИЗВЪНГАРАНЦИОННО ОБСЛУЖВАНЕ НА ИНФОРМАЦИОННО- СТАТИСТИЧЕСКАТА СИСТЕМА НА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ ПО РИБАРСТВО И АКВАКУЛТУРИ”: 1. WEB базирана информационна система за "Билети за любителски риболов". Системата обслужва всички териториални звена, организации, имащи право да разпространяват билети за любителски риболов 2. АКСТЪР ОФИС - Корпоративна система за документооборот, управление на административните процеси и управление на качеството. Системата обслужва всички териториални звена и администрацията на ИАРА в София. 3. АКСТЪР-КАСА Интегрирана система за обслужване на приходната част на агенцията. Системата обслужва всички териториални звена и предоставя възможности за приемане на плащания извършени в брой или по банков път. 4. ИАРА РЕГИСТРИ Информационна система, поддържаща регистрите на ИАРА регламентирани в ЗРА: • регистър на корабите • регистър на разрешителните за стопански риболов • регистър на билетите за любителски риболов • регистър на лицата, които развъждат и отглеждат риба и други водни организми • регистър на центровете за първа продажба на продукти от риболов • Регистър на организациите на производители и браншовите организации • регистър на регистрираните купувачи • Регистър на организациите, извършващи научен риболов • Регистър на улови и продажби 5. АКСТЪР ПОПАЙ.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки (РОП) 00097-2010-0005, се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РД-878/01.09.2010 г. за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея.
В мотивите за избор на процедурата се посочва, че съгласно договори между Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури (ИАРА) и “Технически университет - София - Технологии” ЕООД, дружеството притежава авторските права върху софтуера, всички адаптации и доработки към него, както и всички документи и информация относно този продукт. Твърди се, че изборът на друг вид процедура, освен тази на договаряне с покана по НВМОП, би довело до нарушаване на тези ексклузивни авторски права.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени заверени копия на 4 бр. договори, сключени между ИАРА и ТУ, с които се възлагат извършването на следните услуги: изграждане на информационна система (ИС) за билети за любителски риболов; изграждане на софтуер за работа с база данни, система за управление на данни, система за управление на документи, обучение, инсталиране и внедряване на системата; приемане, обработка и съхранение на електронния риболовен дневник; изготвяне на подсистема за обработка на проекти и изпращане на информация към Европейската комисия. Приложена е и декларация от ръководството на ТУ, удостоверяваща, че авторските права върху разработените програми от ИС на ИАРА принадлежат на дружеството и не са предоставяни на друго лице или организация.
Видно от поле V.2) на решението за откриване на процедурата и приложената покана, същата е адресирана до “Технически университет-София-Технологии” ЕООД.
 
Изводи
От изложената фактическа обстановка може да се допусне, че носител на авторските права върху разработените програми на информационната система на ИАРА е “Технически университет-София-Технологии” ЕООД.
Същевременно не е коментиран въпросът за това, дали авторските права са възникнали след сключени договори, при спазване на нормативната уредба  в областта на обществените поръчки. При преглед в РОП се установи, че договор № 30 от 04.07.2006 г. е предшестван от открит конкурс по Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки /НВМОП/. За останалите не са представени данни, относно приложените режими за избор на изпълнител.
В решението за откриване на процедурата се съдържат неточности. В поле V.1. е посочено, че се цели провеждането на процедура на договаряне с покана по НВМОП. Прогнозната стойност на поръчката също е в рамките на праговете, предполагащи провеждане на такава процедура, но де факто е обявена процедура на договаряне без обявление по закона. Тези неточности могат да бъдат пренебрегнати, като се приеме, че възложителят всъщност цели провеждане на процедура от вид и с обявено правно основание, съгласно полета ІІ.1., ІІ.2. и ІІІ. от решението, което налага провеждането на предварителен контрол от страна на Агенцията по обществени поръчки.
В този смисъл заключението за законосъобразност на настоящата процедура е обвързано с условието, възложителят да е в състояние да докаже законосъобразното възникване на авторските права върху програмните продукти, респ., че са спазени всички изисквания, кореспондиращи с нормативната уредба в областта на обществените поръчки.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.