ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Държавно ловно стопанство/ДЛС/ - Черни Лом - Попово - /Старо наименование - Държавна Дивечовъдна станция /ДДС/ "Черни Лом" - Попово/
Адрес Попово 7800, бул. Михаил Маджаров 68
Партиден номер в РОП 847
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00847-2010-0010
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: „Възлагане на допълнителна услуга - Извеждане на отгледни сечи - пробирка в смесени широколистни насаждения, разкройване на сортименти, извоз до временен склад, рампирането на маркираната дървесината от Обект №1014, отдел:166”а” с прогнозно количество от 560пл. м. куб., маркирана дървесина от КЛФ-2010 на ДГФ на територията на ДЛС “Черни Лом ” гр.Попово
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществени поръчки /РОП/ 00847-2010-0010 експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква да са изпълнени кумулативно следните условия:
а) наличие на предходен договор за обществена поръчка с обект услуга или строителство;
б) настъпване на непредвидени обстоятелства;
в) в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) допълнителната услуга или строителство не могат технически или икономически да се разделят от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя или въпреки че могат да се разделят, са съществено необходими за изпълнението на поръчката;
д) общата стойност на допълнителната услуга или строителство не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка доказателства
В Агенцията по обществени поръчки /АОП/ е представено Решение № 66 от 19.07.2010 г. на директора на ДЛС “Черни лом” за откриване на процедура на договаряне без обявление. Три дни по-късно на 22.07.2010 г. в РОП е изпратена информация, съгласно която по настоящото договаряне е сключен Договор № 885 от 20.07.2010 г., с прогнозна стойност на същия от 9688 лв.
В решението изборът на процедура е мотивиран с достигане на обявения обем и наличието на останало прогнозно количество от около 560 пл. куб. м. неотсечена маркирана дървесина в обект № 1008, Позиция № 2 - отд. 166 „a”. Пояснява се, че с цел пълно извеждане на пробирка в смесени широколистни насаждения в отд. 166„a” се налага допълнително възлагане на услуга на същия изпълнител.
В мотивите е посочено, че настоящата процедура е свързана с процедура за възлагане на обществена поръчка, публикувана в РОП под уникален номер № 00847-2010-0004. Не е отбелязана стойността на допълнителната услуга. Посочва се, че поканата за участие в процедурата е изпратена до “Ловела” ООД, гр. Мартен, обл. Русе. Копие от същата е представена в АОП.
След проверка в РОП се установи, че след проведена открита процедура с 8 обособени позиции на 04.05.2010 г. между ДЛС “Черни лом” и “Ловела” ООД, гр. Мартен е сключен договор за обществена поръчка с предмет извеждане на отгледни сечи - пробирка в смесени широколистни насаждения, разкройване на сортименти, извоз до временен склад, рампирането на маркираната дървесината от Обект № 1008, Позиция № 2, отдели 166 „а” с общо прогнозно количество от 1125 пл. м. куб. маркирана дървесина от КЛФ-2010 на ДГФ на територията на ДЛС “Черни Лом ”, гр.Попово. От информацията за изпълнение на основния договор е видно, че същият е изпълнен на 16.07.2010 г. и е на стойност 19123.77 лв.
 
Изводи
Възложителят не е доказал, че кумулативно са изпълнени всички условия на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП.
Стойността на допълнителното възлагане /9688 лв./ надвишава с повече от 50 на сто от стойността на основната поръчка /19123.77 лв./ и е определена в нарушение на чл. 90, ал. 1, т. 8, буква “б” от ЗОП.
Не са представени документи, доказващи настъпването на непредвидени обстоятелства, породили възлагане на допълнителна услуга. Освен това, не е доказано, че допълнителната услуга не може технически или икономически да се раздели от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението на поръчката. Основният договор е изпълнен, предвид което не може да се обоснове необходимост от допълнително възлагане, обезпечаващо постигане на заложените в него цели.
Предвид горното, считаме, че изборът на процедура е незаконосъобразен
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.