ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Дряново
Адрес Дряново 5370, ул. Бачо Киро 19
Партиден номер в РОП 840
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00840-2010-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на ТБО и почистване на териториите за обществено ползване в населените места на община Дряново.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществени поръчки (РОП) 00840-2010-0004 експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква преди датата на решението за откриване на процедурата да са възникнали обстоятелства, които отговарят на дефиницията за “непреодолима сила”, съгласно § 1,
т. 14 от ДР на ЗОП, а именно обстоятелства от извънреден характер, които възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или да предотврати. В резултат на обстоятелствата, определими като “непреодолима сила”, не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 296 от 17.06.2010 г. на кмета на община Дряново за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея.
В мотивите за избора на процедура, възложителят излага следното:
Община Дряново е сключила договор № 44/ 02.04.2008г. с дружество “Колю Фичето” ЕООД, чийто предмет на дейност е сметосъбиране и сметоизвозване. Предвид крайният срок на договора, който изтича на 02.04.2010г., с решение № 6 от 11.01.2010 г. възложителят обявява открита процедура за възлагане на обществена поръчка със същия предмет. Информацията за нея е вписана в РОП под уникален № 00840-2010-0001. Междувременно, в АОП е получен сигнал, относно обявената процедура, в който се съдържат твърдения за наличие на дискриминационни изисквания в обявлението за обществената поръчка, както и за извършени други нарушения на ЗОП. В отговор на искане за становище от възложителя по получения сигнал, с решение № 111 от 18.03.2010 г. кметът на община Дряново прекратява процедурата на основание чл. 39, ал. 1, т. 6 от ЗОП. Решението за прекратяване е обосновано с препоръка, дадена от Изпълнителния директор на АОП, чрез писмо с изх. № 46-00-47/01.03.2010 г. С решение № 151 от 07.04.2010г. възложителят стартира нова открита процедура със същия предмет (уникален № 00840-2010-0003). С оглед на срока за получаване на офертите на участниците в процедурата съгласно чл. 64, ал. 1 ЗОП, както и сроковете и изискванията в раздел ІІІ на глава V от ЗОП, възложителят допуска, че сключването на договор ще се реализира след 25.06.2010 г. В резултат на това, за периода от 02.04.10 г. до 25.06.10 г. (от приключване на договор № 44/ 02.04.2008г. до сключването на нов договор с фирма изпълнител на услугата), кметът на община Дряново издава заповед за провеждане на процедура по реда на чл. 2, ал. 1, т. 2 от НВМОП. В същата е заложено изискване стойността на услугата да не надвишава 50 000 лв. без ДДС. Подписан е договор № 32/ 01.04.10 г. за извършване на услугата до избор на изпълнител, чрез обявената открита процедура. Според възложителя, към настоящия момент, плащанията по извършените дейности по цитирания по-горе договор са достигнали границата от 50 000 лв. без ДДС. В мотивите се изтъква, че спиране изпълнението на услугата по сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на ТБО, както и почистването на териториите за обществено ползване в населените места на община Дряново, би довело до неблагоприятни последици за населението и околната среда. Споменават се и вменените контролни функции на кмета, съгласно чл. 92, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците като се изтъква, че спиране на дейността по осигуряване на горепосочената услуга е недопустимо. Приравнявайки изложените обстоятелства с непреодолима сила, възложителят твърди, че в следствие на същите не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление и това мотивира решението за избор на процедура на договаряне без обявление.
След извършена проверка в РОП, във връзка с възлагане изпънението на дейностите по сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на ТБО, както и почистването на териториите за обществено ползване в населените места на община Дряново се установи наличието на три броя преписки, както следва:
С решение № 6 от 11.01.2010 г. на основание чл. 16, ал. 8 от ЗОП е отркита процедура, публикувана в РОП под уникален № 00840-2010-0001. Към момента нейният статус е “прекратена” на основание чл. 39, ал. 1, т. 6 от ЗОП;
С решение № 151 от 07.04.2010 г. на основание чл. 16, ал. 8 от ЗОП е отркита процедура, публикувана в РОП под уникален № 00840-2010-0003. Видно от поле ІV.3.8) на обявлението, офертите на участниците следва да са отворени на 08.06.2010г.;
С решение № 296 от 17.06.2010 г., на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП  е открита процедура, публикувана в РОП под уникален № 00840-2010-0004. Тази процедура е обект на настоящия контрол.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка и изложените в решението за откриване на процедурата мотиви, могат да се изведат следните изводи: На първо място, възложителят е стартирал навреме откритата процедура с предмет “сметосъбиране, сметоизвозване, депониране на ТБО и почистване на териториите за обществено ползваненe” (уникален номер 00840-2010-0001) на 11.01.2010 г. 81 дни преди изтичане на предходния договор със същия предмет, сключен на 02.04.2008 г.
Същата процедура е прекратена поради установени пропуски при откриването и провеждането й. Обстоятелство, което не може да се интерпретира като непреодолима сила..
Видно от изложените в решението факти, възложителят е предприел действия за обезпечаване на потребностите си до сключване на нов договор в противоречие с принципите и разпоредбите на действащото законодателство в областта на обществените поръчки. Сключеният договор № 32 / 01.04.10 г по реда на чл. 2, ал. 1, т. 2 от НВМОП не е изпълнил предназначението си да обезпечи нуждите, до приключване на откритата процедура, предвид което се пристъпва към провеждане на още една такава, по реда на ЗОП. Това е нарушение на чл. 15, ал. 6 от ЗОП.
Разгледана в своята цялост фактическата обстановка навежда на извода, че възложителят не доказва невъзможност да предвиди настъпването на определен негативен развой на събитията. В основата на мотивите за провеждане на договарянето е прекратената открита процедура, но основание за това са допуснати нарушения в етапа на провеждането й. Това, от своя страна, изключва обосноваването на теза, че е положена дължимата грижа. Последното е сред задължителните условия, за да се мотивира провеждане на процедура на договаряне въз основа на посоченото основание.
Предвид изложеното не може да се приеме, че е налице непреодолима сила по смисъла на §1от ДП на ЗОП, респ., не са налице условията за провеждане на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.