ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Видин
Адрес Видин 3700, пл. Бдинци 2
Партиден номер в РОП 51
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00051-2010-0009
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Възлагане на допълнителни строително-монтажни работи към обект ремонт – саниране на 15 бр. детски градини на територията на гр. Видин (14 бр.) и гр. Дунавци (1 бр.) в съответствие с целите на проект BG161PO001/1.1-01/2007/011 „Създаване на благоприятни условия за израстване и развитие на видинските деца” по операция 1.1 „Социална инфраструктура”, компонент 1. „Образователна инфраструктура” на Оперативна Програма „Регионално Развитие 2007-2013 година”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки (РОП) 00051-2010-0009 се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква да са изпълнени кумулативно следните условия:
а) наличие на предходен договор за обществена поръчка с обект услуга или строителство;
б) настъпване на непредвидени обстоятелства;
в) в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) допълнителната услуга или строителство не могат технически или икономически да се разделят от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя или въпреки че могат да се разделят, са съществено необходими за изпълнението на поръчката;
д) общата стойност на допълнителната услуга или строителство не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 1/15.06.2010 г. на кмета на община Видин за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея, адресирана до консорциум “Щастливо детство”.
В мотивите за избор на процедура възложителят твърди, че по време на строителството по Договор №  101/23.09.2009 г., сключен след проведена открита процедура с уникален номер в РОП 00051-2009-0001, възниква необходимост от извършване на допълнителни и надвишени СМР. Пак там посочва, че същите не са предвидени в първоначалните проекти и реализирането им се налага от предписания от строителния надзор, проектантите, РИОКОЗ и Главна дирекция “Пожарна безопасност и спасяване” – гр. Видин. Възложителят допълва, че допълнителните СМР е необходимо да бъдат извършени, тъй като не могат технически да се разделят от предмета на основния договор, съществено необходими са за изпълнение на поръчката и не могат да се възложат на друг изпълнител.
В изпратената обяснителна записка е посочено, че в чл. 8 от договора е  предвидена възможност за  промяна във видовете и количествата СМР, както и за допълнително възникнали дейности. Допълнителните работи трябва да са само до размера на договорената стойност и се извършват след писмено съгласие от страна на възложителя. Същевременно в поле ІІ. 2.2) на обявлението за откритата процедура възложителят се позовава на възможността за възлагане на допълнителни  или непредвидени работи по реда на чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП.
В записката е указано също че общата стойност на допълнително възникналите видове и количества СМР за всички обекти е приблизително 370 692, 20 лв. без ДДС. Става ясно, че за сумата от 169 789, 57 лв. без ДДС, възложителят ще приложи чл. 8 от договора, а останалите работи, на приблизителна стойност 200 902,63 лв. без ДДС или 7,87% от основния договор, ще бъдат възложени с настоящото договаряне.
Към поканата са приложени количествено-стойностни сметки, в които подробно са отразени допълнителните СМР за всички обекти в предмета на поръчката. Те включват дейности по ремонт на покриви, изграждане на гръмоотводни инсталации, саниране и боядисване на фасади, доизграждане на рампи за деца с увреждания и пр. Освен с обяснителната записка, допълнителните работи са обосновани с множество становища, издадени от дружеството “Експертинвест” АД, както и с Писмо с рег.№ 1510, екз. 2/ 10.09.2009 г. на началника на “Районно управление пожарна безопасност и спасяване” - Видин с информация за нерешени проблеми по линия на пожарната безопасност в детските заведения. След справка в РОП се установи, че Експертинвест” АД е изпълнител на малка обществена поръчка за строителен надзор за горепосочените СМР (уникален номер в РОП 00051-2009-0003).
Справката в РОП потвърди информацията по отношение основния договор за строителство, сключен с консорциум “Щастливо детство”. От публикуваната информация става ясно, че предметът на основния договор е извършване на СМР по сградите - топлоизолация на стените, мазилка, боядисване, подмяна на дограмата, ремонт на покривите, направа на рампи за лица с увреждания, съгласно одобрени проекти, количествени сметки, както и в съответствие с техническата спецификация.
Поканата за участие в настоящата процедура е изпратена до изпълнителя по основния договор Консорциума “Щастливо детство”, гр. Видин.
 
Изводи
Възложителят не е доказал наличието на всички елементи на сложния фактически състав на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП.
От представените документи не може да се обоснове заключение, че допълнителните работи са резултат от обстоятелства, които възложителят не е могъл да предвиди към момента на откриване на поръчката. Освен това, непредвидените обстоятелства следва да са възникнали по време на изпълнение на договора. Незаконосъобразно е посочването на опция договаряне без обявление, мотивирано с  непредвидени обстоятелства, към момента на откриване на процедурата.
Становищата на лицето отговорно за надзора, РИОКОЗ и РУ “Пожарна безопасност и спасяване” са индикация, че проблемите са били налични преди сключване на договора и е следвало да бъдат включени в неговия обхват при планирането и организирането на основната обществена поръчка. В потвърждение на това, писмото на РУ “Пожарна безопасност и спасяване” е входирано в Община Видин на дата 11.09.2009 г. или 10 дни преди подписване на договора. Същевременно, видно от приложената към него информация за нерешени проблеми, много от констатациите са направени при проверки през 2006, 2007 и 2008 г.
Въз основа на представените документи, считаме, че като непредвидени обстоятелства могат да се приемат само част от изложените факти. Например, такива са изискването за отопление на рампите за лица с увреждания съгласно Наредба  № 4/01.07.2009 г. на МРРБ, както и констатираната със заповед № 6/06.04.2010 г. на строителния надзор необходимост от промяна на местоположението на рампата за инвалиди по целесъобразност в детска градина “Славейче”, гр. Видин.
От друга страна, дейности, които следва да са неразделна част от предмета на основния договор, което е видно и от обявлението на поръчката, се определят като допълнителни. Например, видно от становището на надзора, в резултат на енергийно обследване е предложен нов материал за топлоизолация на стените, но цената му е включена в цената на този вид дейност още при първата поръчка. От приложените количествени-стойностни сметки става ясно, че топлоизолацията със същия материал се залага като допълнителна дейност поради непредвидени обстоятелства.
Не са приложени документи, посочващи на какъв етап е строителството, както и какво е действителното му състояние към момента. От публикуваната в РОП информация е видно, че сключения на 23.09.2009 г. договор следва да бъде приключен в 5 месечен срок, т.е. до 23.02.2010 г.  В този смисъл липсват доказателства, че допълнителните СМР са съществено необходими за изпълнение на основния договор.
Предвид горното, не може да се изрази становище за законосъобразност на избора на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.