ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Министерство на образованието и науката /МОН/
Адрес София 1000, бул. Княз Дондуков 2А
Партиден номер в РОП 165
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00165-2010-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Организиране на семинар за популяризиране на националната програма „Оптимизация на училищната мрежа”, приета с Решение на Министерския съвет № 106 от 01.03.2010 г. и обмяна на добри практики при реализирането й.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00165-2010-0004, се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
Възложителят е представил в Агенцията по обществени поръчки (АОП) Решение № Р01-12 от 07.06.2010 г. на министъра на образованието, младежта и науката за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП и покана за участие в процедурата, адресирана до Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ).
В мотивите на решението изборът на процедура се обосновава с това, че възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт. Според възложителя такива права притежава НСОРБ.
В подкрепа на изложените в решението мотиви възложителят прилага копие на Решение № 106/01.03.2010 г. на МС за приемане и актуализиране на национални програми за развитие на средното образование. Съгласно т. 1.1.3 от Приложение № 1 към Решение № 106/01.03.2010 г. на МС, дейностите за организиране на семинар за популяризиране на програмата и за обмяна на добри практики ще бъде реализиран по проект на НСОРБ. Цитираният документ представлява административен акт, чрез който МС в рамките на своята компетентност е предоставил на НСОРБ изключителни права по изпълнението на конкретния проект, по смисъла на § 1, т. 26 от ЗОП. Това от своя страна не позволява възлагането на обществената поръчка на друго лице.
 
Изводи
Представени са доказателства, от които да се направи заключение, че поканеното в договарянето сдружение е носител на изключителни права, придобити по силата на административен акт за осъществяване на дейността, предмет на обявената обществена поръчка.
Предвид фактическата обстановка, считаме, че са налице основанията за провеждане на договаряне без обявление, по реда на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.