ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Държавно ловно стопанство /ДЛС/ "Витиня" - Ботевград /Старо наименование - Държавна дивечовъдна станция /ДДС/ "Витиня" - Ботевград/
Адрес Ботевград 2140, местност Витиня, п.к. 7
Партиден номер в РОП 562
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00562-2010-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: “ПРОЦЕДУРА ПО ДОГОВАРЯНЕ БЕЗ ОБЯВЛЕНИЕ” ЗА ВЪЗЛАГАНЕ НА ОБЩЕСТВЕНА ПОРЪЧКА ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ДЪРВОДОБИВ И ИЗВОЗ В НАСАЖДЕНИЯ В РАЙОНА НА ДЕЙСТВИЕ НА ДЛС “ВИТИНЯ” ПРЕЗ 2010 Г., А ИМЕННО ОБЕКТИ:10539;10542;10544;10545;10546 ОБЩО ОТ 3633 КУБ.М.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки (РОП) 00562-2010-0004, експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква преди датата на решението за откриване на процедурата да са възникнали обстоятелства, които отговарят на дефиницията за “непреодолима сила”, посочена в § 1, т. 14 от ДР на ЗОП, а именно да са от извънреден характер и при полагане на дължимата грижа възложителят да не е могъл или да не е бил длъжен да ги предвиди или предотврати. В резултат на обстоятелствата, определени като “непреодолима сила”, следва да е обективно невъзможно да се спазят сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
 
Фактическа обстановка и доказателства
Възложителят представя в Агенцията по обществени поръчки Решение № 86 от 25.05.2010 г. на директора на ДЛС “Витиня” за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП и покана за участие, адресирана до ЕТ “Гена Костеновска ХМ”, “Жади” ЕООД, “Керуч” ЕООД и ЕТ “Станислав Стефанов-77”.
В мотивите на решението изборът на процедура се обосновава с явлението ледолом, причина за поваляне на дървесината. Възложителят посочва, че е налице невъзможност за спазване на сроковете, определени в ЗОП, защото поради бързото развитие на вредители всяко забавяне ще доведе до влошаване на качествата на дървесината. В решението се изтъква, че това ще доведе до големи загуби в краткосрочен и дългосрочен план за ДЛС Витиня.
Изложените в мотивите твърдения не са подкрепени с доказателства. С това е нарушена разпоредбата на чл. 20б от ЗОП, съгласно която възложителите са длъжни да изпращат в АОП както решенията за откриване на процедурите и утвърдената с тях покана, така и доказателства, свързани с избора на процедура.
Лицата, до които е отправена приложената покана за участие в договарянето съответстват на посочените в решението за откриване на процедурата.
Изводи
Възложителят не е доказал по надлежен начин, че ледоломът, с който е обоснован изборът на процедура, отговаря на легалната дефиниция на понятието непреодолима сила. Не са приложени документи, доказващи настъпване на ледолом (констативни протоколи и пр.). Освен това, след справка в Регистъра на обществените поръчки бе установено, че през последните години възложителят е открил множество процедури на договаряне, основани на ледолом. Това е основание да се приеме, че става въпрос за периодично събитие, което няма извънреден характер и би следвало да бъде предвидено при полагане на дължимата грижа. Доказателства в подкрепа на противното не са предоставени.
Наред с това, необосновано е и твърдението, че е налице обективна невъзможност да се спазят сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление. Указаният в поканата срок на изпълнение на поръчката (до 30.11.2011 г.) е в явно противоречие с твърденията, че всяка забава ще има за резултат влошаване на качеството на материала и последващи загуби за ДЛС “Витиня”. Няма доказателства, че развитието на вредители е различно от обичайното при нормални климатични условия.
Предвид изложеното, считаме, че не са налице основания за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.