ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Чепеларе
Адрес Чепеларе 4850, ул. Беломорска 44Б
Партиден номер в РОП 64
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00064-2010-0002
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Допълнително СМР по одобрен проект за „Благоустройство и паркоустройство на централна градска градина и площадно пространство”"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки (РОП) 00064-2010-0002 експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Законосъобразното прилагане на посоченото от възложителя правно основание изисква да са изпълнени следните условия:
а) наличие на предходен договор за обществена поръчка;
б) възникване на обстоятелства, които не са могли да бъдат предвидени от възложителя при сключване на основния договор, поради което се налага възлагането на допълнително строителство;
в) допълнителното строителство не може технически и икономически да се раздели от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходимо за изпълнение на поръчката;
г) общата стойност на допълнителното строителство не е повече от 50 на сто от стойността на основната поръчка.
 
Фактическа обстановка и доказателства
Възложителят е представил в Агенцията по обществени поръчки (АОП) решение № 13 от 17.05.2010 г. за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в процедурата до “Рамбо” ООД, изпълнител по предходния договор. В мотивите за избор на процедурата възложителят твърди, че поради непредвидени обстоятелства е необходимо възлагането на допълнително строителство на същия изпълнител, тъй като в хода на строителството е станало ясно, че в идейния проект не са включени дейности за изпълнение на бетонови настилки, след премахване на старата настилка; за заготовка и монтаж на армировка за бетоновите настилки; за изкореняване и премахване на дървета в градската градина, докато в работния проект са предвидени такива дейности. Посочено е, че първоначално не е предвидена ВиК част за целия проект, както и част „Електро”, полагане на настилка от щампован бетон по площадки, стъпала и шапки и облицовка по стени.Според възложителя предвидената по алеите посипка с дребнозърнест чакъл е неудачна за климатичните условия на град Чепеларе и е заменена с настилка от ивайловградски каменни плочи върху армирана циментова замазка. Също така в идейния план не е било предвидено изпълнение на ограничаване на алеите с каменни бордюри. Посочена е необходимост от допълнителни доставки на хумусен пласт и разстилането му в предвидените зелени площи.
Горните констатации са извършени от комисия, съставена от служители в община Чепеларе, и са обобщени в приложения от възложителя протокол от 14.05.2010 г.
След направена проверка в РОП се установи, че с решение № 8 от 21.08.2006 г. кметът на Община Чепеларе е открил процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: “Изграждане и реконструкция на улична мрежа и площад “Олимпийски” с градска градина в гр. Чепеларе” с уникален номер в РОП 00064-2006-0004. Поръчката съдържа 18 обособени позиции, Въз основа на проведената процедура на 08.01.2007  г. са сключени 18 бр. договори, които са със срок на изпълнение от 12 месеца.
 
Изводи
От изпратените доказателства и данните, съдържащи се в РОП не може да се установи дали посочената предходна процедура от 2006 г. и сключените по нея договори се отнасят към обекта на настоящото договаряне, както и не може да се идентифицира, кой точно от 18-те договора е основният договор, по който са необходими допълнителните работи.  
Не са приложени документи, посочващи на какъв етап е строителството, кога е започнало, както и какво е действителното му състояние към момента.  
От обявлението за възложена поръчка се установи, че всичките договори по 18-те обособени позиции са сключени на 08.01.2007 г., което означава, че към 08.01.2008 г. строителството следва да е приключило.  
Съществено условие, наличието на което гарантира прилагането на чл. 90, ал.1, т. 8 от ЗОП е възникването на непредвидени обстоятелства. Това са обстоятелства от такъв характер, които не са могли да бъдат предвидени от възложителя при сключването на основния договор. Позоваването на непредвидени обстоятелства при избора на процедура, обаче логически не може да се обвърже с датата, на която те се установяват - 14.05.2010 г., т.е. повече от три години след сключването на договора, а това е недопустимо предвид техния характер. Дейностите за изпълнение на бетонови настилки, след премахване на предишната настилка, заготовка и монтаж на армировка за бетоновите настилки, изкореняване и премахване на дървета в градската градина по своята същност са основни и е логично същите да са взети под внимание при изготвяне на идейния проект, респ. да са включени в работния проект. Не е посочено кой е изготвил техническия проект и дали той е възложен на изпълнителите по основната поръчка или пък им е предоставен във връзка с подготовка на офертите. Тази информация е от основно значение за изследване произхода на непредвидените обстоятелства.
 
Частта отнасяща се за “Електро” и “ВиК” инсталациите, също е неаргументирана. Ако такива липсват е логично да се пристъпи към нова процедура с обект проектиране, а не да се  провежда процедура за реализиране на допълнителни СМР, доколкото това са основни елементи от процеса на строителство. Тяхното игнориране на етапа на откритата процедура е индикатор за лоша организация на проектирането. Непредвидимостта, от своя страна не може да произтича от пропуски на възложителя, тя трябва да има свое обективно изключващо вината обяснение.  
В мотивите за избор на процедура не е коментиран и въпросът, дали е изпълнено условието общата стойност на допълнителната услуга да не надхвърля 50 на сто от стойността на основната поръчка, както и дали е невъзможно допълнителното възлагане да се раздели технически, или икономически от предмета на основния договор и/или е съществено необходимо за неговото изпълнение.
Предвид изложеното, считаме че изборът на процедура е незаконосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.