ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Стара Загора
Адрес Стара Загора 6000, бул. Цар Симеон Велики 107
Партиден номер в РОП 774
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00774-2010-0009
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Допълнителни строително-монтажни работи по реконструкцията и обновяването на учебни заведения на територията на Община Стара Загора по договор BG161PO001/1.1-01/2007/016 с ОПРР” Поръчката е част от реализацията на проект «За децата на Стара Загора- с отговорност и любов» по договор № BG161PO001/1.1-01/2007/016 по ОП РР, сключен по Схемата за подкрепа и осигуряване на подходяща и рентабилна образователна, социална и културна инфраструктура, допринасяща за развитието на устойчиви градски ареали. Проектът цели да подобри и модернизира образователната инфраструктура в Община Стара Загора чрез ремонтиране и обновяване на три ясли, четири детски градини и две училища в град Стара Загора, с. Хрищени и с. Старозагорски минерални бани. Дейностите по реконструкция и обновяване са насочени към следните учебни заведения: Детска ясла № 5 „Първи юни”, гр.Стара Загора Детска ясла № 7 "Еделвайс", гр.Стара Загора Детска ясла № 13 "Росица", гр.Стара Загора Седмична детска градина №16 "Горски кът"- с.Старозагорски минерални бани Целодневна детска градина № 17 "Знаме на мира", гр.Стара Загора Целодневна детска градина № 23 "Кипарис", гр.Стара Загора Обединено детско заведение № 26 "Лилия" , с. Хрищени VІ Основно училище „Свети Никола”, гр. Стара Загора Х Основно училище „Св.св. Кирил и Методий”, гр. Стара Загора Допълнителните строително-монтажни дейности включват: Поставяне на подпрозоречни первази; Обръщане страници на врати и прозорци по фасади EPS с деб. 2 см, шпакловка две ръце, грунд и силиконова мазилка и метални ъгли; Обръщане страници на врати и прозорци по фасади ХPS с деб. 2 см, шпакловка две ръце, грунд и силиконова мазилка и метални ъгли; Полагане фаянсова облицовка начупени стени край мивки за санитарни помещения; Полагане настилка от теракотни плочи; Поставяне обшивка по бордове с поцинкована ламарина; Монтаж висящи олуци поцинкована ламарина; Монтаж додосточни казанчета от поцинкована ламарина.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра по обществени поръчки (РОП) 00744-2010-0009 се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква да са изпълнени едновременно следните условия:
а) наличие на предходен договор с обект строителство;
б) настъпване на непредвидени обстоятелства;
в) в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнително строителство;
г) невъзможност допълнителното строителство да се раздели технически или икономически от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на допълнителното строителство не надвишава 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) за участие в процедурата е поканен изпълнителят на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РД-25-1425 от 19.05.2010 г. на кмета на Община Стара Загора за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея.
Като мотив за избора на процедура на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП, възложителят посочва непредвидени обстоятелства в резултат на които възниква необходимост от допълнителните строително-монтажни работи (СМР). Той посочва, че те не могат технически да се разделят от предмета на основния договор и са съществено необходими за изпълнението на поръчката.
В допълнително приложена докладна записка, възложителят подробно излага своите мотиви. В нея се отбелязва, че в резултат на извършени проверки и направени предписания от страна на Районно управление “Пожарна безопасност и спасяване”- Стара Загора (РУ ПБС) и РИОКОЗ- Стара Загора се налага извършване на допълнителни строително-монтажни работи. Тези проверки са направени след подписване на договора за безвъзмездна финансова помощ и допълнителните СМР са извън бюджета на проекта.
В подкрепа на изложените в решението мотиви възложителят прилага протоколи и разпореждания на РУ ПБС - Стара Загора,констативен протокол за извършване на проверка от РИОКОЗ - Стара Загора и писмо от управляващия орган на ОПРР. От тях става ясно, че по-голямата част от предписанията на контролните органи са направени през 2010 г., но има и такива направени през 2007 г., а именно предписание за детска ясла № 7 “Еделвайс”.
В решението си възложителят е отбелязал, че настоящата процедура е свързана с предходна, публикувана в РОП под уникален номер 00774-2009-0013. Направената проверка в РОП установи, че е проведена открита процедура с предмет: „Реконструкция и обновяване на учебни заведения на територията на Община Стара Загора по договор BG161PO001/1.1-01/2007/016” в резултат на която на 10.03.2010 г. е сключен договор с избрания за изпълнител Консорциум "Загорастрой", гр. Стара Загора.
В докладната записка възложителят посочва, че прогнозната стойност на допълнителното строителство е 138 882 лв. без ДДС. Стойността на основния договор, съгласно поле II.2.1 от информация за сключен договор публикуван в РОП, е 3 849 301.17 лв. без ДДС. Следователно, изискването общата стойност на допълнителното строителство да не надвишава 50 на сто от стойността на основната поръчка е спазено.
Поканата за участие в процедурата е адресирана до Консорциум "Загорастрой", гр. Стара Загора., изпълнител по основния договор.
 
Изводи
От изложените в решението мотиви и приложените доказателства е видно, че е налице предходен договор с обект строителство, сключен през март 2010 г. Констатациите и предписанията на контролните органи, посочени от възложителя като непредвидими обстоятелства, са направени като цяло през същия период, но има и такива от 2007 и 2009 година. Отстраняването на слабости, констатирани преди датата на сключване на договор e следвало да бъде предвидено при провеждането на откритата процедура. За тях не може да се обоснове заключение, че са били неизвестни /непредвидени/ към момента на основното възлагане. Поради тази причина, необходимостта от отстраняване на същите не може да бъде част от годно основание за провеждане на процедура на договаряне без обявление по реда на чл.90, ал.1, т.8 ЗОП.
С оглед на изложеното считаме, че изборът на процедура не е законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.