ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Велико Търново
Адрес Велико Търново 5000, ул. Майка България 2
Партиден номер в РОП 73
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00073-2010-0012
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 6 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: "Допълнителни доставки на компютри и хардуер във връзка с проект „Работилница на мечтите”- шанс за защитена заетост и социално включване в общността” по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” BG051PO001-5.1.01 „Социално предприемачество, популяризиране и подкрепа на социални предприятия”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки (РОП) 00073-2010-0012 експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 6 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а) наличие на предходен договор за доставка;
б) необходимост от допълнително количество от същия продукт, предназначено за частична замяна или увеличаване на доставките;
в) смяната на доставчика ще принуди възложителя да придобие стока с различни технически характеристики, което ще доведе до несъвместимост или до технически затруднения при експлоатацията и поддържането;
г) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор;
д) договорът за допълнителна поръчка не е по-дълъг от три години.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № РД 24-17 от 15.04.2010 г. на кмета на община Велико Търново за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея.
В мотивите към решението възложителят посочва, че в резултат на сключен договор за безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма “Развитие на човешките ресурси” (ОП “РЧР”) е възникнала потребност от допълнителна доставка на компютри и хардуер. В тази връзка, се отбелязва, че настоящата процедура е свързана с предходна такава, с предмет: “Доставка по заявка и гаранционно поддържане на компютърни конфигурации, принтери и компоненти за нуждите на структурите на община Велико Търново”, открита с Решение № РД 24-3/12.01.2009 г. Възложителят твърди, че изборът на нови доставчици ще го принуди да придобие стоки с характеристики, различни от оферираните – различни марки, производство и качество, които са предоставени от вече избрания доставчик. Наред с това, той акцентира и върху обстоятелството, че се касае за доставка на компютри и хардуер, които не са били включени в предмета на първата поръчка. В допълнение, възложителят подчертава, че чрез провеждане на този вид процедура ще се осигурят компютри и хардуер с качество, аналогично на вече закупените.
При направена проверка в Регистъра на обществените поръчки се установи, че е налице предходен договор за доставка на компютърни конфигурации, принтери и компоненти. Информацията за него е публикувана под уникален № 00073-2009-0001.
Поканата за участие в настоящето договаряне е отправена до “Комерс - 2005” ЕООД, изпълнител по основния договор.
Срокът за изпълнение на проекта е 14 месеца, но липсва информация, която да удостоверява, че срокът на договора за допълнителна доставка няма да е по-дълъг от три години.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка и приложени доказателства е видно, че възложителят има потребност от доставка на компютърна техника и хардуер за целите на проекта. Стоките, предмет на настоящото договаряне, не са предназначени за замяна или допълнителна доставка. Тяхната нужда е обусловена от изпълнението на дейностите по проекта, чиято крайна цел е създаване на самостоятелен център (“Работилница”), т.е. за възложителя е налице необходимост от компютърна техника, но тя не се явява “допълнителна доставка” по смисъла на чл. 90, ал. 1, т. 6 от ЗОП.
В мотивите на решението не е пояснено по какъв начин смяната на доставчика ще доведе до технически затруднения при експлоатацията на доставяната техника, предвид факта, че е възможно да бъдат поставени условия за техническа съвместимост между наличните и новите компютри, ако те ще работят в мрежа или ще формират конфигурации. Не може да се приеме твърдението, че стоки, осигурени от всеки друг доставчик, различен от досегашния, ще са с по-ниско качество. Допълнително, основанието за разлики в качеството не кореспондират с правното основание, което визира технически затруднения и несъвместимост. Сред представените доказателства липсват такива, които са в подкрепа на аргументите, че единствено поканеното дружество е в състояние да изпълни поръчката. Напротив, визираните стоки имат типични технически характеристики и могат да бъдат доставени от множество потенциални изпълнители.
Предвид изложеното, не може да се изрази становище за основателно прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 6 от ЗОП.  
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.