ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Министерство на вътрешните работи /МВР/
Адрес София 1000, ул. Гурко 32
Партиден номер в РОП 752
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00752-2010-0016
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на 705 000 м3 природен газ за отопление - за нуждите на Медицински институт - филиал гр. Банкя
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки (РОП) 00752-2010-0016 експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 44 от 18.03.2010 г. на заместник-министъра на вътрешните работи за откриване на  процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП и покана за участие, адресирана до “Софиягаз” ЕАД.
В мотивите на решението изборът на процедура се обосновава с факта, че поканеното дружество притежава изключителни права за снабдяване с природен газ за територията, в обхвата на която влиза гр. Банкя. В подкрепа на това твърдение, възложителят се позовава на чл. 43, ал. 2, т. 1 и 2а от Закона за енергетиката (ЗЕ), по силата на който за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение на природен газ и за снабдяване с природен газ от крайни снабдители. Същият посочва, че Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) е издала лицензии на “Софиягаз” ЕАД за осъществяване на тези дейности на територията на Столична община и столичен общински район Банкя. Отбелязва, че мястото за изпълнението на конкретната обществена поръчка е гр. Банкя.
В подкрепа на изложените твърдения възложителят представя копия от лицензии с номера Л-184-08/17.12.2004 г. за осъществяване на дейността разпределение на природен газ на територията на Столична община, столичен общински район Банкя и община Божурище и Л-184-12/27.04.2009 г. за осъществяване на дейността снабдяване с природен газ от краен снабдител за същите територии. От тях е видно, че срокът им на действие е до 17 декември 2039 г.
От направената справка в Регистъра на ДКЕВР се установи, че с Решение № ИЗ-Л-184/29.06.2009 г. комисията изменя съществуващата лицензия № Л-184-12/27.04.2009 г. като присъединява към териториалния обхват на лицензията и община Божурище.
 
Изводи
От изложената фактическа обстановка, представените доказателства и направените проверки е видно, че “Софиягаз” ЕАД е носител на изключителни права за осъществяване на снабдяване с природен газ за обособената територия, в пределите на която влиза гр. Банкя.
Предвид изложеното, считаме, че са налице основанията за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.