ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Мездра
Адрес Мездра 3100, ул. Христо Ботев 27
Партиден номер в РОП 7
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00007-2010-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Съхраняване и обезвреждане на твърди битови отпадъци на Община Мездра ,както и всички междинни операции по депониране на същите.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществени поръчки (РОП) 00007-2010-0001, експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) са представени Решение № 41 от 15.02.2010 г. за откриване на процедура договаряне без обявление и покана за участие в нея.
В мотивите, изборът на процедура се обосновава с обстоятелството, че “Екопроект” ООД притежава комплексно разрешително № 5/2004 г., издадено от Министерството на околната среда и водите. Твърди се, че разрешителното е за експлоатация на регионално депо за отпадъци, като “Екопроект” ООД е единствен негов оператор. В тази връзка, възложителят е адресирал поканата за участие в процедурата само до визираното дружество.
В подкрепа на твърденията не са приложени доказателства.
След направена проверка в РОП се установи, че през 2009 г. възложителят е провел процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, с предмет и мотиви идентични на настоящата процедура. В резултат на осъществения тогава предварителен контрол, от АОП е изразено становище, че законосъобразността на избрания вид процедура не е безспорно доказана. Аргументите за това са липсата на приложени документи, обуславящи използването на договаряне без обявление. Информацията е публикувана в РОП под уникален № 00007-2009-0001.
 
Изводи
Съгласно чл. 20б, ал. 1 от ЗОП за осъществяване на предварителен контрол върху процедури на договаряне без обявление възложителите са длъжни да изпращват в АОП доказателства, свързани с избора на процедурата. В конкретния случай не са приложени документи, от които да е видно, че “Екопроект” ООД, гр. Враца, притежава изключителни права за експлоатация на регионалното депо за твърди битови отпадъци. В допълнение, в мотивите не е уточнено по силата на кой нормативен или административен акт е получено цитираното разрешително. Не е коментиран и въпросът дали регионалното депо е единственото, което възложителят може да ползва за съхраняване и обезвреждане на твърди битови отпадъци.
Предвид изложеното, прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП може да се приеме за обосновано, само ако възложителят разполага с надлежни доказателства, че “Екопроект” ООД, гр. Враца, притежава изключителни права, придобити по силата на закон или административен акт, и възлагането на друго лице ще е доведе до тяхното нарушаване.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.