ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Териториална дирекция на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/ - Велико Търново
Адрес Велико Търново 5000, пл. Център 2
Партиден номер в РОП 530
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00530-2010-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Охрана със сигнално - охранителни системи /СОТ/ на имуществото на ТД на НАП - Велико Търново, находящо се в архивно помещение в административната сграда в гр. Велико Търново, пл. "Център" № 2.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки /РОП/ 00530-2010-0004 експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а) наличие на предходен договор с обект услуга;
б) настъпване на непредвидени обстоятелства;
в) в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга;
г) невъзможност допълнителната услуга да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на допълнителната услуга не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 1 от 19.02.2010 г. на директора на ТД на НАП - Велико Търново за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства, свързани с избора й.
В решението за откриване на процедурата възложителят се позовава на предходен договор, сключен след проведена процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет “Услуги по охрана чрез сигнално-охранителни системи (СОТ) на имущество, находящо се в сградите на ТД на НАП –  гр. Велико Търново, ТД на НАП – гр. Враца, ТД на НАП - гр. Габрово, ТД на НАП – гр. Монтана и ТД на НАП – гр. Плевен с обособени позиции от № 1 до № 5”. Предметът на поръчката е разделен на обособени позиции и по позиция № 1 – ТД на НАП Велико Търново, за изпълнител е избрано дружеството “СОД Царевец” ЕООД – гр. Велико Търново. Копие от сключения договор № 37/30.12.2009 г., в който изрично са изброени помещенията, които ще бъдат охранявани, е приложено като доказателство. След проверка в РОП се установи, че под уникален № 00530-2009-0114 е вписана посочената информация.
Възложителят мотивира избора на настоящата процедура с организационно-структурни промени в НАП, одобрени с Решение № РМФ-286/19.12.2009 г. на Управителния съвет на НАП и влезли в сила от 01.01.2010 г. В резултат на промените ТД на НАП – Велико Търново се структурира с нов териториален обхват и обхват на дейности, съвпадащ с този на досегшаните ТД на НАП – Велико Търново, Враца, Видин, Габрово, Ловеч, Монтана и Плевен, като е създадена и дирекция “Средни данъкоплатци и осигурители”. В подкрепа на твърдението е приложено копие от цитираното решение.
Възложителят уточнява, че във връзка със структурните промени, със Заповед № СА-01-31-2/03.02.2010 г. областният управител на област Велико Търново предоставя за нужните на ТД на НАП – Велико Търново помещения, в които да се разположи архивът на новосъздадената дирекция. Помещенията са в административната сграда, в която се помещава и ТД на НАП – Велико Търново, чието имущество се охранявана от “СОД Царевец” ЕООД – гр. Велико Търново. Предвид посоченото обстоятелство, за новопридобитите помещения възниква необходимостта от охрана със СОТ.
Възложителят твърди, че тази услуга не би могла икономически и технически да се раздели от предмета на основния договор без значителни затруднения за него. Като аргумент изтъква факта, че съгласно сключения договор, изпълнителят по основната поръчка вече е изградил сигнално-охранителната система, като доставената и монтирана техника, необходима за изпълнението на поръчката е негова собственост и възлагането на поръчката на друг изпълнител е технически и икономически неоправдано.
Общата прогнозна стойност на допълнителната услуга е в размер на 480 лв. без ДДС. При направената проверка в РОП се установи, че стойността на предходния договор е 4800 лв. без ДДС, предвид което е изпълнено условието стойността на допълнителната услуга да не е повече от 50 на сто от тази на основната.
Поканата за участие в настоящата процедура е адресирана до “СОД-Царевец” ЕООД, гр. Велико Търново,  изпълнител по основния договор.
 
Изводи
От изложените в решението мотиви и приложените доказателства е видно, че предходната процедура е открита на 22.10.2009 г. и завършва с договор за предоставяне на услуга, сключен с поканеното лице. От публикуваното в РОП става ясно, че в поле “Допълнителна информация” на обявлението и решението за нейното откриване е уреден въпросът как ще продължи процедурата и кой ще сключи договор за възлагане на обществената поръчка, при промени в структурната организация на възложителя, при евентуална законодателна и/или административна и/или структурно-организационна промяна в НАП. Посоченото е основание за извод, че към момента на стартиране на основната процедура възложителят е предполагал евентуално настъпване на структурно-организационни промени в НАП. Визираните промени са влезли в сила от 01.01.2010 г., но не са изцяло обезпечени с необходимата материална база. Допълнителните помещения са предоставени на ТД на НАП – Велико Търново със заповед от 03.02.2010 г. на областния управител на Област Велико Търново. С оглед на факта, че областната управа е структура, различна от възложителя, може да се приеме, че при откриване на предходната процедура той не е могъл да предвиди дали ще разполага с допълнителни помещения, кога евентуално ще се случи това и къде ще бъдат разположени те.
Предвид изложеното, считаме, че откриването на процедура на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП е обосновано.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.