ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Университетска многопрофилна болница за активно лечение /УМБАЛ/ - Стара Загора ЕАД - /Старо наименование - Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ - Стара Загора ЕАД/
Адрес Стара Загора 6000, ул. Армейска 11
Партиден номер в РОП 29
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00029-2010-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 6 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: процедура на договаряне без обявление за възлагане на обществена поръчка за доставка на допълнителни количества медицински консумативи по определен списък.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки (РОП) 00029-2010-0004 се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 6 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква да са налице  кумулативно следните условия:
а) наличие на предходен договор за обществена поръчка за доставка;
б) необходимост от допълнителни доставки от същата стока;
в) допълнителното количество е предназначено за частична замяна или увеличаване на доставките;
г) смяната на доставчика ще принуди възложителя да придобие стока с различни технически характеристики и това ще доведе до технически затруднения или несъвместимост;
д) договорът за допълнителна поръчка не е за срок по–дълъг от 3 години.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РД-08-34 от 19.02.2010 г. на изпълнителния директор на “УМБАЛ Стара Загора” ЕАД за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея, адресирана до фирмите “Медицинска техника инженеринг” ООД и “Софарма Трейдинг” – София.
Възложителят мотивира избора на процедура с необходимостта от доставка на допълнителни количества медицински консумативи. Той отбелязва, че са изчерпани количествата по договори, сключени след открита процедура, а без тях работата на лечебното заведение не може да се осъществява.
В приложената покана за участие в договарянето без обявление е споменато, че списък, конкретизиращ точните медицински консумативи, съпътства като приложение самата покана. Такъв обаче не е получен в АОП.
В решението си за откриване, възложителят посочва, че настоящата процедура е свързана с предходна обществена поръчка, открита с Решение № РД-08-81 от 27.06.2008 г. От справката в РОП се установи, че е проведена открита процедура за доставка на медицински консумативи по обособени позиции. В резултат на процедурата са сключени 19 договора за обществени поръчки, като поканените фирми са изпълнители по три от тях. Информацията е публикувана в РОП под уникален номер 00029–2008–0006.
 
Изводи
От фактическата обстановка е видно, че са налице предходни договори за доставка на медицински консумативи, сключени с поканените лица. Според изложените в решението мотиви възложителят има необходимост от допълнителни количества от тях, но документи в подкрепа на твърдението не са представени. Недоказано е и изискването на закона смяната на доставчика да е свързана с придобиване на медицински консумативи с технически характеристики, които пораждат несъвместимост или технически затруднения при експлоатацията и поддържането.
Относно спазването на чл. 90, ал. 2 от ЗОП също не може да се формира извод, тъй като в решението за откриване на процедурата на договаряне без обявление продължителността на договора не е коментирана, а в и поканата това не е уточнено.
Изложените аргументи са основание да считаме, че изборът на процедура не може да се счита за законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е незаконосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.