ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Министерство на икономиката и енергетиката /МИЕ/ - Старо наименование - Министерство на икономиката, енергетиката и туризма /МИЕТ/ /Старо наименование - Министерство на икономиката и енергетиката /МИЕ//
Адрес София 1000, ул. Славянска 8
Партиден номер в РОП 1050
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 01050-2010-0005
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Временно осигуряване на самолетни билети за превоз на пътници и багаж при служебни пътувания в страната и чужбина на служители на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки /РОП/ 01050-2010-0005 се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква преди датата на решението за откриване на процедурата да са възникнали обстоятелства, които отговарят на дефиницията за “непреодолима сила” в § 1, т. 14 от ДР на ЗОП, а именно обстоятелства от извънреден характер, които възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати. В резултат на обстоятелствата, определени като “непреодолима сила”, следва да е обективно невъзможно да се спазят сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РД-16-64 от 25.01.2010 г. за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея.
В решението изборът на процедура е мотивиран с факта, че съгласно § 11 от ПЗР на Закона за изменение на Закона за туризма, Държавната агенция по туризъм е закрита и МИЕТ става нейн правоприемник. Включването на ресор “Туризъм” в структурата на министерството и произтичащата от това необходимост от участие на служители на същото в международните туристически изложения на националните щандове на България през месеците януари и февруари се явява обстоятелство, което не е очаквано от възложителя. То налага спешно осигуряване на самолетни билети за превоз на пътници и багаж при служебни пътувания в чужбина за срок до приключване на стартирала на 08.01.2010 г. открита процедура за възлагане на обществена поръчка със същия предмет.
Заедно с горното, в мотивите е посочено, че възникналите обстоятелства кореспондират с условията за провеждане на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП. Съгласно цитираната разпоредба се допуска провеждане на посочената процедура, в случаите при които непредвидени обстоятелства налагат възлагане на допълнителна услуга на същия изпълнител, при условие че нейната стойност не надвишава 50 на сто от стойността на основната поръчка.
В Раздел V.2 от решението за откриване на обществената поръчка е посочено, че поканата за участие е изпратена до ДЗЗД “Хорнит ООД-Бългериан ВИП Травъл ООД ТМ”.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка е видно, че в МИЕТ се влива административна структура с определени правомощия, налагащи изпълнението на дейности свързани с пътувания. Тези дейности са взети предвид при обявяване на откритата с Решение РД-16-13/08.01.2010 г. процедура. До тогава обаче, възложителят е поставен в извънредна ситуация, която налага предприемане на спешни действия, за времето през което не разполага с договор, обслужващ новите му функции.
С оглед на изложеното, може да се изведе заключение, че са налице основания за провеждане на договаряне без обявление.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.