ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Министерство на здравеопазването /МЗ/
Адрес София 1040, пл. Св. Неделя 5
Партиден номер в РОП 80
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00080-2010-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на комбинирана ваксина срещу морбили, паротит и рубеола
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки (РОП) 00080-2010-0001, се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква преди датата на решението за откриване на процедурата да са възникнали обстоятелства, които отговарят на дефиницията за “непреодолима сила”, съгласно § 1, т. 14 от ДР на ЗОП, а именно обстоятелства от извънреден характер, които възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или да предотврати. В резултат на обстоятелствата, определими като “непреодолима сила”, следва да е обективно невъзможно да се проведе открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
 
Фактическа обстановка и доказателства
Възложителят представя Решение № РД-17-25 от 14.01.2010 г. за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в договарянето и доказателства, свързани с избора на процедурата.
В мотивите си възложителят посочва, че във връзка с епидемия от морбили е необходимо предприемане на спешни и неотложни мерки за опазване на общественото здраве. Той твърди, че с оглед ограничаване на епидемията, бързата доставка е от жизнено важно и приоритетно значение за опазване на общественото здраве, като аргументира това с наличието на случаи с летален изход. Възложителят подчертава, че при полагане на дължимата грижа не е могъл и не е бил длъжен да предвиди възникналата епидемия от морбили.
В подкрепа на твърденията са представени копие от протокол от редовното заседание на Експертния съвет по епидемиологичен надзор на заразните болести, имунопрофилактика и противоепидемичен контрол и доклад до министър-председателя. От тях е видно, че от епидемията са обхванати 9 съседни области, като периметърът се разраства. По отношение на имунизационния статус на заболелите е констатирано, че не е достатъчно висок процентът на имунизираните срещу морбили. Направен е извод, че наличието на компактни маси неимунизирано ромско население определя до голяма степен мащаба на епидемията. В тази връзка, препоръката на експертите е да се направи едномоментна имунизация на населението, необхванато до момента от заболяването, което е и общоприета световна мярка за ограничаване на подобна епидемия. За решаването на проблема е необходимо спешно да се закупят 200 000 дози комбинирана ваксина.
Поканата за участие в процедурата е отправена към упълномощения представител на притежателя на разрешението за употреба GlaxoSmithKline.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка и представените доказателства е видно, че в конкретния случай е налице обстоятелство от извънреден характер, което възложителят не е могъл да предвиди. Необходимостта от предприемане на спешни мерки за ограничаване на епидемията от морбили и съществуващата сериозна заплаха за общественото здраве в страната, обуславя невъзможността от провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
Изложеното ни дава основание да считаме, че са налице основанията за провеждане на договаряне без обявление, посочени в чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.