ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Министерство на здравеопазването /МЗ/
Адрес София 1040, пл. Св. Неделя 5
Партиден номер в РОП 80
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00080-2009-0061
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на противогрипна ваксина срещу пандемичен грип A(H1N1).
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки (РОП) 00080-2009-0061, се установи следното:
 
1. Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква преди датата на решението за откриване на процедурата да са възникнали обстоятелства, които отговарят на дефиницията за “непреодолима сила”, посочена в § 1, т. 14 от ДР на ЗОП, а именно обстоятелства от извънреден характер, които възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или да предотврати. В резултат на обстоятелствата, определими като “непреодолима сила”, следва да е обективно невъзможно да се проведе открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
 
2. Фактическа обстановка и доказателства
В мотивите за избор на процедурата възложителят посочва като непреодолима сила разпространението на новия щам на грипния вирус A /H1N1/ с пандемичен потенциал и обявената от Световната здравна организация шеста степен на тревога, във връзка с него.
Той мотивира невъзможността за спазване на сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление с необходимостта от  спешна доставка на пандемична ваксина. Основания за това са опасност от възникване на пандемия и наличие на случаи с летален изход. Възложителят посочва, че необходимостта от предприемане на спешни мерки за доставка на ваксини е жизнено важна за опазване на общественото здраве в страната.
В подкрепа на твърденията си, възложителят представя копие от Протокола на заседанието на  “Националния Пандемичен комитет” /НПК/ на Р. България. От него е видно, че на заседанието е взето решение в най-кратки срокове да се закупи пандемична ваксина срещу пандемичен грип A (H1N1) за 180 000 души.
Към преписката е приложено и копие от доклад на главния здравен държавен инспектор. От него е видно, че при изпълнение на решението на НПК е установено, че от трите ваксини, които имат разрешение за употреба от Европейската Агенция за лекарствени средства, само една има утвърдена пределна цена по Закона за лекарствените средства в хуманната медицина. В тази връзка, останалите двама притежатели на разрешения за употреба на ваксините са уведомени за спешната нужда от предприемане на мерки за утвърждаване на пределна цена. В доклада се твърди, че в отговор на това, една от фирмите информира за невъзможност да доставя количества на българския пазар поради недостатъчни производствени мощности, а другата е предприела съответните мерки за утвърждаване на пределна цена. С оглед на изложеното, според доклада, вече може да се пристъпи към процедура на договаряне за доставка на ваксина срещу пандемичен грип A (H1N1).
 
3. Изводи
От описаната фактическа обстановка и представените доказателства е видно възникването на обстоятелство от извънреден характер – разпространението на новия щам на грипния вирус А (Н1N1) с пандемичен потенциал. Необходимостта от предприемане на спешни мерки за доставка на противогрипна ваксина с цел елиминиране и/или намаляване на последиците от възникналата сериозна заплаха за общественото здраве в страната, обуславя невъзможността от провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление. Поради това, считаме, че са налице основанията за провеждане на договаряне без обявление, посочени в чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Като допълнение следва да се отбележи, че в приложения Протокол от редовно заседание на НПК се съдържа заключение, че най-кратката процедура по ЗОП отнема време между месец и месец и половина. При процедура на договаряне без обявление възложителите не са обвързани със срокове, за провеждане на процедурата, освен 10 дневния срок за обжалване, предвид което доставката на ваксините може да се осъществи незабавно.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.