ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Министерство на образованието и науката /МОН/
Адрес София 1000, бул. Княз Дондуков 2А
Партиден номер в РОП 165
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00165-2009-0020
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: „Мониторинг и оценка на националната програма „Оптимизация на училищната мрежа”, приета с Решение на Министерския съвет № 146/12.03.2009 г., обмяна на добри практики при реализирането й и анализ на училищната мрежа”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00165-2009-0020, се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
Възложителят е представил в Агенцията по обществени поръчки Решение № Р01-66 от 14.12.2009 г. на министъра на образованието, младежта и науката за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП и покана за участие в процедурата, адресирана до Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ).
В мотивите на решението изборът на процедура се обосновава с това, че възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт. В придружителното писмо до АОП е обяснено, че като дейност от модул “Оптимизиране на училищната мрежа” на национална програма “Оптимизация на училищната мрежа” е заложено реализирането на проект на НСОРБ за мониторинг и оценка на националната програма и анализ на училищната мрежа. Това се потвърждава от представеното копие на Решение № 146/12.03.2009 г на Министерския съвет за приемане и актуализиране на национални програми за развитие на средното образование. От приложение № 2 към т. 2 на същото става ясно, че НСОРБ е определено за бенефициент за дейностите по мониторинг и оценка на национална програма “Оптимизация на училищната мрежа”.
 
Изводи
Представени са доказателства, че поканеното в договарянето сдружение е носител на изключителни права за осъществяване на дейността, предмет на обявената обществена поръчка.
Предвид фактическата обстановка, считаме, че са налице основанията за провеждане на договаряне без обявление, посочени в чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В допълнение следва да се отбележи, че чл. 91, ал. 1 от ЗОП изисква мотивите за избор на процедурата да се отразяват в решението за откриване, а не в други документи, приложени към него.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.