ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Областна дирекция /ОД/ на Министерство на вътрешните работи /МВР/ - Шумен
Адрес Шумен 9700, ул. "Сан Стефано" № 2
Партиден номер в РОП 2033
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02033-2009-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: “Периодични доставки по спецификации на възложителя на природен газ за отопление за срок от 10 години на обект- административна сграда в гр. Шумен, ул. “Сан Стефано” № 2 – публична държавна собственост, стопанисвана от обществено - административният потребител - Областна дирекция на МВР, гр. Шумен.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 02033-2009-0001, се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
Представено е Решение № 29309/07.12.2009 г. за откриване на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП и покана за участие.
Изборът на процедура е мотивиран с наличието на изключителни права за извършване на дейността, предмет на обществената поръчка, предоставени по силата на Закона за енергетиката (ЗЕ). Възложителят се позовава на разпоредбите на чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от ЗЕ, съгласно които за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение и една лицензия за снабдяване с природен газ. В случая се твърди, че за територията на община Шумен, в чийто обхват попада и обектът на поръчката, лицензиите за тези дейности се притежават от “Черноморска технологична компания”АД, гр. Варна за срок от 35 години.
В допълнение, възложителят посочва, че цените за доставка на природен газ до крайните потребители са регулирани (чл. 30, ал. 1 от ЗЕ), както и че договорите се сключват при общи условия (чл.183б от ЗЕ).
Видно от представеното копие на лицензия № Л-132-12/26.02.2004 г. “Черноморска технологична компания”АД притежава изключителни права за обществено снабдяване с природен газ за периода, посочен от възложителя. Същевременно, при справка в Регистъра на издадените от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) лицензии за дейностите по “снабдяване с природен газ от крайни снабдители” и “разпределение с природен газ” се установи, че с Решение № И2-Л-132 от 27.04.2009 г. ДКЕВР отменя приложената от възложителя лицензия № Л-132-12/26.02.2004 г. и издава на “Черноморска технологична компания” АД, лицензия № Л-132-12/27.04.2009 г. за дейността „снабдяване с природен газ от краен снабдител” на обособена територия „Добруджа” и териториите на общините Добрич и Тервел със срок до 26.02.2039 г.
Поканата за участие в договарянето е адресирана до дружеството, притежател на лицензия № Л-132-12/27.04.2009 г
Изводи
Дейността по “снабдяване с природен газ” подлежи на лицензиране, поради което дружествата на този пазар са носители на изключителни права по смисъла на чл. 90, ал 1. т. 3 ЗОП. Според чл. 43, ал. 2, т. 1 и 2а от ЗЕ, за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение на природен газ и за снабдяване с природен газ от крайни снабдители.
Видно от изложената фактическа обстановка и допълнително направените проверки, “Черноморска технологична компания” АД е носител на изключителни права за осъществяване на дейностите за разпределение и снабдяване с природен газ на обособена територия „Добруджа”, в обхвата на която попада гр. Шумен.
Предвид изложеното, считаме, че са налице основанията за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.