ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Столична община
Адрес София 1000, ул. Московска 33
Партиден номер в РОП 87
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00087-2009-0135
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 6 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Допълнителна доставка на три броя метровлакове с дължина на всеки влак 80 м. +/- 5 м. за нуждите на "Метрополитен" ЕАД, заедно с включената съответна окомплектовка към тях, в съответствие с техническите изисквания.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00087-2009-0135 експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 6 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква да са изпълнени следните условия:
а)    наличие на предходен договор за доставка;
б)   необходимост от допълнително количество от същия продукт, предназначено за частична замяна или увеличаване на доставките;
в)   смяната на доставчика ще принуди възложителя да придобие стока с различни технически характеристики, което ще доведе до несъвместимост или до технически затруднения;
г)    поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор;
д)   договорът за допълнителна поръчка не е по-дълъг от три години.
 
Фактическа обстановка и доказателства
Възложителят е представил в Агенцията по обществени поръчки Решение № РД-09-03-190/08.12.2009 г. на кмета на Столична община за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 6 от ЗОП и покана за участие в процедурата, адресирана до ОАО “Метровагонмаш”.
В мотивите на решението изборът на процедура се обосновава с необходимостта от допълнителна доставка на три нови метровлака, които да осигурят ефективното обслужване на увеличения брой пътници след пускане на централния участък на Първи метродиаметър. Посочва се, че доставката следва да се осъществи от дружеството ОАО “Метровагонмаш”, защото всички метровлакове в парка на “Метрополитен” са произведени от това дружество (дванадесет стари влака с вагони от серия 81-717 и 81-714 и девет нови от серия 81-740 и 81-741). Твърди се, че закупуването на оборудване от друг производител и от друга серия ще доведе до значителни технически затруднения при неговата експлоатация и поддръжка (предвид използваните в момента теглично-отбивачни съоръжения и система за автоматично регулиране на скоростта), ще наложи провеждането на допълнително обучение на персонала, придобиването на допълнително ремонтно оборудване и създаването на нов склад за резервни части, с произтичащите от това допълнителни разходи. Горните твърдения се потвърждават от приложените документи - копие от докладна от заместник-началник управление “Експлоатация” до изпълнителния директор на “Метрополитен” ЕАД, както и копия от докладна и технико-икономическа обосновка от изпълнителния директор на “Метрополитен” ЕАД до и.д. кмета на Столична община.
В решението за откриване възложителят твърди, че е налице предходен договор /№ РД-56-909/19.10.2004 г./, сключен след проведена открита процедура за доставка на шест метровлака, и договор  /№ РД-55-293/13.04.2009 г./ за доставка на три метровлака, сключен след процедура на договаряне без обявление. Като доказателство той представя копия на посочените договори.
От поле V.2) на решението и приложената покана е видно, че тя е изпратена до ОАО “Метровагонмаш”, доставчик по предходните договори.
В т. 4 от поканата за участие е посочен срок за изпълнение на поръчката не по-късно от 30.11.2010 г., т. е. изискването договорът за допълнителна поръчка да не е по-дълъг от три години е спазено.
 
Изводи
Видно от описаната фактическа обстановка и приложените доказателства, за възложителя е налице потребност от доставка на допълнителни метровлакове. Закупуването им от лице, различно от изпълнителя по предходни договори ОАО “Метровагонмаш”, ще доведе до технически затруднения за възложителя и оскъпяване на експлоатацията и поддръжката на Софийското метро. Спазени са изискванията поканата да е изпратена до изпълнителя на предходния договор, както и договорът за допълнителна поръчка да не е по-дълъг от три години.
От изложеното е видно, че са изпълнени кумулативно всички условия на чл. 90, ал. 1, т. 6 от ЗОП и може да се изрази становище за законосъобразност на процедурата.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.