ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Национална агенция за приходите /НАП/
Адрес София 1000, бул. Княз Дондуков 52
Партиден номер в РОП 530
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00530-2009-0135
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: „Доставка на топлинна енергия от районнна централа за ТД на НАП Сливен”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в РОП 00530-2009-0135 експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
Възложителят е представил в Агенцията по обществени поръчки решение № 25-ТО от 04.12.2009 г. за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея, адресирана до “Топлофикация Сливен” ЕАД.
В мотивите на решението за избор на процедура, възложителят твърди, че възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителните права, придобити по силата на закон. В подкрепа на изложеното е представено писмо с изх. № 20-18-190/03.12.2009 г. на изпълнителния директор на Топлофикация Сливен ЕАД, в което се посочва, че дружеството е единственият доставчик на топлинна енергия за територията на гр. Сливен. Към писмото са приложени лицензия за производство на електрическа и топлинна енергия с № Л-084-03/21.02.2001 г. и лицензия за пренос на топлинна енергия № Л-085-05/21.02.2001 г. И двете лицензии са издадени от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране на “Топлофикация Сливен” ЕАД за срок от 20 години.
При проверката се установи, че съгласно чл. 39, ал. 1, т. 2 от Закона за енергетика (ЗЕ), преносът на топлинна енергия е дейност, която подлежи на лицензиране. Според чл. 43, ал. 2, т. 3 от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия за пренос на топлинна енергия. Разпоредбата на чл. 130 от ЗЕ задължава топлопреносното предприятие да снабдява с топлинна енергия потребителите, присъединени към топлопреносната мрежа.
От представеното копие на лицензията за пренос на топлинна енергия не е виден териториалният й обхват. След направена проверка в Регистър на издадените лицензии за дейностите в енергетиката, съгласно ЗЕ, публикуван на интернет страницата на ДКЕВР, се установи, че лицензията за пренос на топлинна енергия е за територията на град Сливен.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка и представените доказателства може да се изведе заключение, че “Топлофикация Сливен” ЕАД е носител на изключителни права за пренос на топлинна енергия на територията на град Сливен.
С оглед на изложеното, считаме че са налице условията за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.