ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование "Напоителни системи" ЕАД - София
Адрес София 1618, бул. "Цар Борис III" № 136
Партиден номер в РОП 2023
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02023-2009-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Изпълнение на СМР по Корекция на река Лесновска от км 11+834 до км 13+034 - възстановяване на лява дига и берма
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра по обществени поръчки (РОП) 02023-2009-0001 експертите установиха следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква преди датата на решението за откриване на процедурата да са възникнали обстоятелства, които отговарят на дефиницията за “непреодолима сила”, съгласно § 1, т. 14 от ДР на ЗОП, а именно обстоятелства от извънреден характер, които възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или да предотврати. В резултат на обстоятелствата, определими като “непреодолима сила”, следва да е обективно невъзможно да се проведе открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № Р-12-10-1 от 26.11.2009 г. за откриване на процедура на договаряне без обявление и покана за участие в нея, адресирана до “Хидростроителство” ООД-гр. София.
В решението за откриване възложителят описва множество обстоятелства, които според него мотивират избора на процедура на договаряне без обявление. Предвид избраното правно основание, считаме за съотносими към изискванията за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП аргументите за необходимостта от незабавно започване на СМР по корекцията на река Лесновска, във връзка с възстановяване на лявата дига и берма. Възложителят твърди, че забавянето на дейностите създава възможност за много тежки екологични последствия, както и от заливане на военното поделение в с. Челопечене. В допълнение той изтъква, че забавянето на дейностите по корекцията на реката възпрепятства закриването и рекултивацията на депото за битови отпадъци в с. Долни Богров. Твърди се, че същото е включено в списъка на депата, които не отговарят на нормативните изисквания и съгласно Договора за присъединяване на България към Европейския съюз е следвало да бъде закрито до 16.07.2009 г.
Към преписката е приложено становище от НС „Гражданска защита” от 03.11.2009 г., от което става ясно, че с цел недопускане на щети и ограничаване на последиците от вредно въздействие на водите е необходимо, във възможно най-кратък срок, да се завършат дейностите по корекцията на река Лесновска от км 11+834 до км 13+034.
Представени са писма и от други институции, които са в подкрепа на твърденията на възложителя, но не доказват необходимостта от незабавно започване на СМР по корекцията на река Лесновска.
 
Изводи
В решението са изложени множество мотиви. Само част от тях обаче намират приложение във връзка с чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП. Те са логически основателни и съотносими към дефиницията за “непреодолима сила”, посочена в § 1, т. 14 от ДР на ЗОП. Същевременно представените като доказателство документи не касаят пряко приложимите мотиви.
С оглед на изложеното, считаме, че са налице основания за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП само, ако възложителят може да докаже посочените по-горе обстоятелства.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.