Версия за печат

02378-2017-0007

BG-София:

Решение за откриване на процедура



Решение номер 4823 от дата 15.08.2017 г. 

І: Възложител

Публичен

I.1) Наименование и адрес
Национален идентификационен No (ЕИК): 176040023

BG411, Българка агенция по безопасност на храните, гр. София 1606 бул. Пенчо Славейсков 15А, За: Анита Пашова, България 1606, София, Тел.: 02 9159829, E-mail: bfsa@bfsa.bg, Факс: 02 9159837

Интернет адрес/и:

Основен адрес (URL): www.babh.government.bg.

Адрес на профила на купувача (URL): http://babh.government.bg/op/.

I.2) Вид на възложителя

Национална агенция/служба

I.3) Основна дейност

Друг: Контрол по безопасност на храните, ветеринарномедицинската дейност


ІI: Откриване

Откривам процедура

за възлагане на обществена поръчка


Поръчката е в областите отбрана и сигурност:

НЕ

ІI.1) Вид на процедурата

Договаряне без предварително обявление


IІI: Правно основание

Чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП

IV: Поръчка

IV.1) Наименование

„Събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни,зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях по чл. 275, ал. 4 от Закона за ветеринарномедицинската дейност“, включваща 3 /три/ обособени позиции:Обособена позиция № 1: „Събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни от животновъдни обекти, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях по чл. 275, ал. 4 от Закона за ветеринарномедицинската дейност в областите Бургас, Варна, Кърджали, Сливен, Стара Загора, Хасково и Ямбол. Обособена позиция № 2: „Събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни от животновъдни обекти, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях по чл. 275 от Закона за ветеринарномедицинската дейност в областите Благоевград, Видин, Враца, Кюстендил, Монтана, Пазарджик, Перник, Плевен, Пловдив, Смолян и София ; Обособена позиция № 3: „Събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни от животновъдни обекти, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях по чл. 275, ал. 4 от Закона за ветеринарномедицинската дейност в областите Велико Търново, Габрово, Добрич, Ловеч, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен.

IV.2) Обект на поръчката
Услуги
ІV.3) Описание на предмета на поръчката

Предмет на настоящата поръчка е предоставянето на услуга по събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях по чл. 275, ал. 4 от ЗВМД. Поръчката е разделена на 3 обособени позиции:Обособена позиция № 1: „Събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни от животновъдни обекти, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях по чл. 275, ал. 4 от Закона за ветеринарномедицинската дейност в областите Бургас, Варна, Кърджали, Сливен, Стара Загора, Хасково и Ямбол. Обособена позиция № 2: „Събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни от животновъдни обекти, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях по чл. 275 от Закона за ветеринарномедицинската дейност в областите Благоевград, Видин, Враца, Кюстендил, Монтана, Пазарджик, Перник, Плевен, Пловдив, Смолян и София ; Обособена позиция № 3: „Събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни от животновъдни обекти, зародишни продукти, суровини и храни от животински произход, странични животински продукти и продукти, получени от тях по чл. 275, ал. 4 от Закона за ветеринарномедицинската дейност в областите Велико Търново, Габрово, Добрич, Ловеч, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен.

ІV.4) Обществената поръчка съдържа изисквания, свързани с опазване на околната среда

НЕ

IV.5) Информация относно средства от Европейския съюз
Обществената поръчка е във връзка с проект и/или програма, финансиран/а със средства от ервопейските фондове и програми

ДА

Идентификация на проекта

Нотификация от Европейската комисия от 16.08.2016 г. на Държавна помощ № SA.46251 (2016/XA) за компенсиране на разходите при отстраняване и унищожавне на мъртви животни и Схема за държавна помощ № SA.46251 (2016/XA) "Помощ за компенсиране на разходите при отстраняване и унищожаване на мъртви животни".

IV.6) Разделяне на обособени позиции
Настоящата поръчка е разделена на обособени позиции

ДА

IV.7) Прогнозна стойност на поръчката
Стойност, без да се включва ДДС: 4500000 BGN
IV.8) Предметът на поръчката се възлага с няколко отделни процедури

НЕ


V: Мотиви

V.1) Мотиви за избора на процедура

Събирането, транспортирането, съхранението и обезвреждането на страничните животински продукти следва да се извършва съгласно разпоредбите на Регламент (ЕО) № 1069/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 година за установяване на здравни правила относно странични животински продукти и производни продукти, непредназначени за консумация от човека и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1774/2002 (Регламент за страничните животински продукти), наричан по-долу „Регламент (ЕО) № 1069/2009“. Съгласно този регламент страничните животински продукти (СЖП) са разделени в три категории, като възможностите за унищожаването на материалите от тези категории са описани в членове 12-14. Загробване на трупове на животни и други СЖП не се разрешава за категория 1, в която се включват трупове на едри и дребни преживни животни и категория 2 – трупове на животни, умъртвени с цел контрол върху болестите, СЖП, придобити от кланиците, оборски тор. Съгласно изискванията на Регламент (ЕО) № 1069/2009 липсата на възможност за унищожаване на СЖП в екарисажи или инсталации за съвместно изгаряне налага използването на загробването на трупове на животни и СЖП като единствен алтернативен метод. Обезвреждането чрез загробване се използва само в изключителни случаи, описани в чл. 19 от Регламент (ЕО) № 1069/2009, които не могат да бъдат приложени в масовия случай. Обезвреждането на трупове на животни и СЖП е редно да се извършва в съответствие с изискванията на разпоредбите на посочения регламент. Съгласно чл. 288 от Договора за функционирането на Европейския съюз, регламентът е акт с общо приложение. Той е задължителен в своята цялост и се прилага пряко във всички държави-членки. От друга страна, освен риск от нарушаване на законодателството, за БАБХ възникват редица трудности – определяне на терен, организиране на загробването, транспортиране на труповете, което е свързано с извънредни разходи. Загробването на трупове на животни и СЖП не може да гарантира опазването на околната среда от замърсяване. Например особено опасно за замърсяване на почвата е загробването на животни с констатиран антракс. Унищожаването на труповете в специализирани инсталации (екарисажи) гарантира обезвреждането на причинителя на дадено заболяване, докато при загробването спорите остават жизнеспособни в почвата над 70 години. По аналогичен начин стои въпроса и с обезвреждането на причинителя на „луда крава“ и скрейпи. Поради това обстоятелство, при загробването на труповете в ямата се посипват и дезинфектанти, които в голяма степен също оказват негативно въздействие на почвата. Допълнителен ефект при загробването на труповете на животни и СЖП е „блокирането“ на площите, тъй като местата на загробване следва да се оградят и да не се допуска извършването на стопанска дейност като отглеждане на растения или животни. Загробването на труповете на животни и СЖП създава голям риск за замърсяване на околната среда, не само непосредствено на местата за загробване. Събирането, транспортирането и съхранението на трупове на животни и СЖП се третира като част от процеса на обезвреждане, и при липсата на изпълнител за дейността изключително много се затруднява и самото им събиране, извозване и съхранение. По този начин в обектите се събират трупове на животни и СЖП, които са директен източник на зарази. От друга страна, при загробването, извозването на трупове на животни и СЖП се извършва с неспециализиран транспорт, което може да се окаже вектор за пренасяне на заболявания към здрави животновъдни обекти. Манипулирането на специфично рискови материали от необучен персонал е също сериозен аспект, касаещ предпазването от разпространение на болести по животните. За период 2016-2017 година дейностите по събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни и странични животински продукти, на територията на страната, се извършват въз основа на договори, сключени по реда на ЗОП, а именно: Продължава в Раздел VІІ) "Допълнителна информация"

V.2) Лица, до които се изпраща поканата за участие в процедура по договаряне без предварително обявление, договаряне без предварителна покана за участие, договаряне без публикуване на обявление за поръчка, пряко договаряне

1.„ЕКАРИСАЖ ВАРНА“ ЕООД , СЕЛО ТОПОЛИ, ОБЛАСТ ВАРНА ; 2.НА“БРАМАС 96” АД град Шумен, булевард “Мадара” № 28, вх. “Е”, ап. 13 ; 3."Син кръст 2016" ООД, гр. София1137, ул. "черешова градина", №1

V.3) Настоящата процедура е свързана с предходна процедура за възлагане на обществена поръчка или конкурс за проект, която е
Публикувано в регистъра на обществените поръчки под уникален №: --

VI: Одобрявам

поканата за участие
документацията

VII: Допълнителна информация

VII.1) Допълнителна информация

- Договор за услуга № 23/17.08.2016 г., сключен между ОДБХ – София град и „Екарисаж Варна” ЕООД, ЕИК 813143312 и - Договор за услуга № 24/17.08.2016 г., сключен между ОДБХ – София град и „Брамас 96” АД, ЕИК 127017249. Всеки един от двата договора за услуга е със срок на действие 6 (шест) месеца, който на основание разпоредбата на чл. 2, ал. 2 от съответния договор във връзка с чл. 116, ал. 1, т. 1 от ЗОП е удължен при същите параметри за още 6 (шест) месеца, т.е. до 17.08.2017 г. Действащата нормативна уредба предвижда възможност за удължаване срока на действие на подобен вид договори – само и единствено еднократно, поради което Възложителят не може да се възползва повторно и да приложи чл. 116, ал. 1, т. 1 от ЗОП. Горепосочените услуги по събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на умрели животни и странични животински продукти се възлагат от Българската агенция по безопасност на храните, в качеството и на компетентен контролен орган, както е и съгласно Указанията за схема за държавна помощ. Изборът на изпълнител на услугите следва да се осъществи при спазване на условията и реда на Закона за обществените поръчки. Посоченият времеви период от датата на решението на УС на ДФЗ до датата на изтичане срока на действие на двата договора за услуга от 2016 г. – до 17.08.2017 г. е твърде кратко и недостаъчно за провеждане по процедура по ЗОП, като не могат да бъдат спазени предвидените в закона срокове и изисквания. Нещо повече, липсата на решение на Управителния съвет на ДФЗ за определяне на размера на помощта, до 09.08.2017г. възпрепятства откриването на процедурата по ЗОП до тази дата, тъй като не може да се посочи конкретната прогнозна стойност на поръчката, която трябва да съответства на размера на помощта, посочен в решението на УС на ДФЗ. Горепосочените дейности са неотложни и възлагането им е от изключително значение за опазване на животинската популация от заболявания, предпазване на населението от зоонози, предпазване на околната среда от замърсяване с биологични агенти и предпазване на икономиката на страната от възникване на масови епизоотии, ограничаването и ликвидирането на които е свързано с разходване на значителен финансов ресурс. Липсата на възможност за извършване на събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на труповете на животни и СЖП по нормативно установения ред би довела до непосредствен и изключително голям риск от поява и разпространение на болести по животните и хората, пряко би засегнала и околната среда, което от своя страна ще се отрази върху цялото животновъдство и икономика и ще застраши националната сигурност в Република България. От друга страна, потенциално възможни изпълнители на услугата са само двата екарисажа, регистрирани на територията на Република България - „Екарисаж Варна” ЕООД, ЕИК 813143312 и „Брамас 96” АД, ЕИК 127017249, както и мобилен инсинератор, собственост на „СИН КРЪСТ 2016” ООД, с ЕИК 203540174, вписан на основание чл. 262, ал. 4 ЗВМД, в регистъра, воден от БАБХ към МЗХ.

VII.2) Орган, който отговаря за процедурите по обжалване

Комисия за защита на конкуренцията, бул. Витоша № 18, Република България 1000, София, Тел.: 02 9884070, E-mail: cpcadmin@cpc.bg, Факс: 02 9807315

Интернет адрес/и:

URL: http://www.cpc.bg.

VII.3) Подаване на жалби
Точна информация относно краен срок/крайни срокове за подаване на жалби

Съгласно чл. 197, ал. 1, т. 1 от ЗОП

VII.4) Дата на изпращане на настоящото решение

15.08.2017 г. 


VIII: Възложител

VIII.1) Трите имена

д-р Дамян Драганов Илиев

VIII.2) Длъжност

Изпълнителен директор