Версия за печат

00530-2016-0045

BG-София: 07 - Компютърни и свързаните с тях услуги

ОБЯВЛЕНИЕ ЗА ПОРЪЧКА
Директива 2004/18/EO

Услуги

РАЗДЕЛ I: ВЪЗЛАГАЩ ОРГАН

I.1) Наименование, адреси и място/места за контакт
Национален идентификационен No (ЕИК): 131063188

Национална агенция за приходите, бул. Княз Ал. Дондуков № 52, За: Р. Бъчваров, Република България 1000, София, Тел.: 02 98593065, E-mail: r.bachvarov@nra.bg

Място/места за контакт: ЦУ на НАП, дирекция КП

Интернет адрес/и:

Основен адрес на възлагащия орган: http://www.nap.bg.

Адрес на профила на купувача: http://nap.bg/news?id=2948.

Електронен достъп до информация: http://nap.bg/news?id=2948.

Адреси и места за контакт, от които може да бъде получена допълнителна информация: На горепосочения адрес за контакти.

Адреси и места за контакт, от които могат да бъдат получени спецификации и допълнителни документи: На горепосочения адрес за контакти.

Адреси и места за контакт, на които трябва да бъдат изпратени офертите/заявленията за участие: На горепосочения адрес за контакти.

I.2) Вид на възлагащия орган

Министерство или всякакъв друг държавен или федерален орган, включително техни регионални или местни подразделения

I.3) Основна дейност

Обществени услуги
Икономическа и финансова дейност

I.4) Възлагане на поръчка от името на други възлагащи органи

НЕ

РАЗДЕЛ ІІ: ОБЕКТ НА ПОРЪЧКАТА

II.1) Описание
II.1.1) Заглавие на поръчката, предоставено от възлагащия орган/възложителя

Поддържане на софтуерно интернет приложение за публикуване на съобщения за продажби

II.1.2) Вид на поръчката и място на изпълнение на строителството, място на доставката или място на предоставяне на услугите
Услуги
Категория услуги: 7 (07 - Компютърни и свързаните с тях услуги)
Основна площадка или място на изпълнение на строителството, място на доставката или място на предоставяне на услугите:
Основно място на изпълнение на поръчката: Централно управление на Националната агенция за приходите - гр. София, бул. „Княз Дондуков” № 52.
Код NUTS: BG411
II.1.3) Информация относно обществената поръчка, рамковото споразумение или динамичната система за покупки (ДСП)

Обявлението обхваща обществена поръчка

ІІ.1.5) Кратко описание на поръчката или покупката/ите

Предметът на настоящата обществена поръчка е поддържането на софтуерно интернет приложение за публикуване на съобщения за продажби, като изпълнението включва следните дейности: 1.Поддържане на работоспособността на софтуерното интернет приложение за публикуване на продажби, така че да се осигури непрекъснатото му функциониране; 2.Оказване на системна помощ за актуално функциониране на софтуерното интернет приложение за публикуване на продажби;3.Възстановяване на софтуерното интернет приложение за публикуване на продажби при пълна или частична неработoспособност в следствие на инцидент;4. Възстановяване и коригиране на информация при неправилна работа със софтуерното интернет приложение; 5. Отстраняване на открити грешки и други проблеми, които могат да възникнат при ежедневното функциониране на софтуерното интернет приложение за публикуване на продажби;6.Промени на софтуерното интернет приложение за публикуване на продажби, при промяна в нормативната уредба или/и вътрешните процедури и документи в НАП и/или в организационната структура на Възложителя, при необходимост и след заявка от страна на Възложителя, без промяна на първоначално установената функционалност;7.Оказване на помощ на потребителите при работа със софтуерното интернет приложение за публикуване на продажби, в т. ч. на място, по телефон, електронна поща и др.8. Извършване на профилактика на приложния сървър и БД на приложението чрез тестване през определен период от време, не по-дълъг от три месеца при различни параметри и натоварвания;9.След всяка промяна в софтуерното интернет приложение, по време на изпълнение на дейностите по поддръжка, Изпълнителят е задължен да предоставя на Възложителя на технически носител пакет с последната актуална версия на пълния изходен програмен код (Source code), задължително включващ коментари, описания и документация на използваните класове, процедури, функции, методи и пр.;10.Използване на съществуващото в НАП SVN хранилище за управление на версиите на приложението, придружени с коментар за извършените промени.11.Организиране на сесии, работни срещи, за трансфер на знания към екипа на Възложителя след реализирани промени в приложния софтуер, базата данни, оптимизации или настройки, без промяна на първоначално установената функционалност.

ІІ.1.6) Общ терминологичен речник (CPV)

50324100

Описание:

Услуги по поддържане на компютърни системи

II.1.8) Обособени позиции
Настоящата поръчка е разделена на обособени позиции

НЕ

II.1.9) Информация относно вариантите
Ще бъдат приемани варианти

НЕ

II.2) Количество или обем на поръчката
ІІ.2.1) Общо количество или обем

І. За поддържането на софтуерно интернет приложение за публикуване на съобщения за продажби за периода на действие на договора изпълнителят следва да осигури техническа поддръжка, съгласно изискванията на Възложителя и включваща като минимум следните дейности:1.Поддържане на работоспособността на софтуерното интернет приложение за публикуване на продажби, така че да се осигури непрекъснатото му функциониране. 2.Оказване на системна помощ за актуално функциониране на софтуерното интернет приложение за публикуване на продажби. 3.Възстановяване на софтуерното интернет приложение за публикуване на продажби при пълна или частична неработoспособност в следствие на инцидент. 4.Възстановяване и коригиране на информация при неправилна работа със софтуерното интернет приложение. 5.Отстраняване на открити грешки и други проблеми, които могат да възникнат при ежедневното функциониране на софтуерното интернет приложение за публикуване на продажби. 6.Промени на софтуерното интернет приложение за публикуване на продажби, при промяна в нормативната уредба или/и вътрешните процедури и документи в НАП и/или в организационната структура на Възложителя, при необходимост и след заявка от страна на Възложителя, без промяна на първоначално установената функционалност. 7. Оказване на помощ на потребителите при работа със софтуерното интернет приложение за публикуване на продажби, в т. ч. на място, по телефон, електронна поща и др. 8. Извършване на профилактика на приложния сървър и БД на приложението чрез тестване през определен период от време, не по-дълъг от три месеца при различни параметри и натоварвания. 9. След всяка промяна в софтуерното интернет приложение, по време на изпълнение на дейностите по поддръжка, Изпълнителят е задължен да предоставя на Възложителя на технически носител пакет с последната актуална версия на пълния изходен програмен код (Source code), задължително включващ коментари, описания и документация на използваните класове, процедури, функции, методи и пр. 10.Използване на съществуващото в НАП SVN хранилище за управление на версиите на приложението, придружени с коментар за извършените промени. 11. Организиране на сесии, работни срещи, за трансфер на знания към екипа на Възложителя след реализирани промени в приложния софтуер, базата данни, оптимизации или настройки, без промяна на първоначално установената функционалност. II. Технически изисквания при предоставяне на услугата: 1. При осигуряване на поддръжката изпълнителят следва да осигури: • Време за реакция при регистриране на технически проблем – до 2 (два) часа в работното време на НАП; • Време за отстраняване на технически проблем – до 4 (четири) работни дни след получаване на заявка от Възложителя. 2. Начин на комуникация при възникване на проблеми – телефон, е-майл и др. за подаване на заявка за проблем. Поддръжката ще се осъществява в рамките на работното време на ЦУ на НАП - от 9.00 до 17.30 часа, освен ако отстраняването на проблемите, възникнали в работата на софтуерното интернет приложение за публикуване на продажби, е необходимо да се извършва в друго време. Поръчката е със срок на изпълнениет 24 месеца, считано от датата на подписване на договора

Стойност, без да се включва ДДС
10000 BGN
Обхват: между0 и 10000 BGN
II.2.2) Информация относно опциите
Опции

НЕ

II.2.3) Информация относно подновяванията
Тази поръчка подлежи на подновяване

НЕ

ІІ.3) Продължителност на поръчката или краен срок за изпълнение
Продължителност в месеци

24

РАЗДЕЛ ІІI: ПРАВНА, ИКОНОМИЧЕСКА, ФИНАНСОВА И ТЕХНИЧЕСКА ИНФОРМАЦИЯ

III.1) Условия във връзка с поръчката
ІІІ.1.1) Изискуеми депозити и гаранции

Офертата трябва да бъде представена заедно с документ за гаранция за участие в размер на 100 (сто) лева, представляваща 1 % от максимално допустимата стойност на поръчката в размер на 10 000 лева без ДДС, за участие в открита процедура за възлагане на обществена поръчка, с предмет: „Поддържане на софтуерно интернет приложение за публикуване на съобщения за продажби”. Гаранцията за участие се представя по избор на участника под формата на банкова гаранция – в оригинал или парична сума, преведена по банкова сметка на НАП, както следва: При преводи от България сумата в лева се внася по банков път по банковата сметка на ЦУ на НАП при БНБ в гр.София, пл. „Княз Александър І” № 1, по IBAN сметка № BG42 BNBG 9661 3300 1749 01, BIC: BNBGBGSD – за гаранция за участие. При преводи от чужбина, сумата в евро се внася по банковата сметка на ЦУ на НАП при БНБ София, както следва: BULGARIAN NATIONAL BANK, 1 KNYAZ ALEXANDER І SQ., SOFIA, BULGARIA, IBAN: BG42 BNBG 9661 3300 1749 01, BIC: BNBGBGSD The correspondent account of the BNB in TARGET 2 is: IBAN: BG83 BNBG 9661 1100 0661 41, S.W.I.F.T. code: BNBGBGSF, Beneficiary: NATIONAL REVENUE AGENCY, Address: 52 DONDOUKOV BLVD, SOFIA, BULGARIA. Банковите такси по превода са за сметка на наредителя. Гаранцията следва да покрива срока на валидност на офертата – 150 (сто и петдесет) календарни дни от крайния срок за получаване на офертите. Внесената от участниците гаранция за участие се задържа, усвоява и освобождава при условията на чл. 61 и чл. 62 от ЗОП. Участник, представил оферта, в която не е приложена гаранция за участие, включително и след прилагане на разпоредбите на чл.68, ал.8 и 9 от ЗОП, се отстранява, съгласно чл. 69, ал. 1, т. 1 от ЗОП. Определеният изпълнител представя гаранция за изпълнение на договора при подписването му в размер на 2 % от стойността на договора без ДДС. Гаранцията за изпълнение на договора се представя по избор на изпълнителя под формата на парична сума, преведена по посочената по-горе банкова сметка или банкова гаранция учредена в полза на Възложителя. При представяне на банкова гаранция за изпълнение на договора, то тя трябва да бъде безусловна, неотменима и платима при първо писмено поискване, в което възложителят заяви, че изпълнителят не е изпълнил задължение по договора за възлагане на обществената поръчка. Разходите по откриването и поддържането на гаранцията са за сметка на изпълнителя. Определеният изпълнител трябва да предвиди и заплати таксите по откриване и обслужване на гаранцията така, че размерът на получената от възложителя гаранция за изпълнение да не бъде по-малък от определения в настоящата процедура. Срокът на представената банкова гаранция следва да покрива срока за изпълнение на договора, както и период от минимум 30 (тридесет дни) след изтичането на този срок, за евентуално предявяване на претенция от страна на възложителя.

ІІІ.1.2) Основни финансови условия и начини на плащане и/или позоваване на разпоредбите, които ги уреждат

Прогнозната стойност на поръчката, която е и максимално допустима стойност е 10 000,00 лева без ДДС или 12 000,00 лева с ДДС. цената за извършване на поддръжката, ще се заплаща от Възложителя по банкова сметка на Изпълнителя, на четири равни шестмесечни вноски, считано от датата на сключване на договора в срок до 30 дни, след получаване на оригинална фактура издадена от Изпълнителя и отчет за извършената работа за съответния шестмесечен период, подписани от координатора по договора. Извършването на последното плащане се осъществява в срок до 30 дни, след представяне на оригинална фактура, подписан между страните приемо-предавателен протокол за окончателно изпълнение на договора и представен от Изпълнителя последен отчет за извършените дейности през съответния шестмесечен период.

ІІІ.1.4) Други особени условия
Изпълнението на поръчката е предмет на особени условия

НЕ

ІІІ.2) Условия за участие
ІІІ.2.1) Лично състояние на икономическите оператори, включително изисквания във връзка с вписването в професионални или търговски регистри
Информация и формалности, които са необходими за оценяване дали са изпълнени изискванията

Необходимите документи, които участникът трябва да представи за участие са: 1. Представяне на участника, включващо:1.1. посочване на единен идентификационен код по чл.23 от ЗТР, БУЛСТАТ и/или друга идентифицираща инф-я в съответствие със законодателството на държавата, в която участникът е установен. Когато участникът е ФЛ, посочва идентифицираща инф-я от документ за самоличност. Посочва се електронен адрес и адрес за кореспонденция при провеждане на процедурата; 1.2 видовете работи от предмета на поръчката, които ще се предложат на подизпълнители, предвидените подизпълнители и дела в % от стойността на поръчката, която ще осъществява всеки от подизпълнителите; 1.3. Декларация по чл.47, ал.9 от ЗОП за липса на обстоятелствата по чл.47, ал.1 (с изключение на чл.47, ал.1, т.1, б. „е” от ЗОП), ал.2, т.1, т.2а (без да се обхващат случаите по чл.3, ал.2 от ЗОП) и т.5, и ал.5 от ЗОП (съгласно образеца към документацията). Наличието на обстоятелствата по чл.47, ал.1 (с изключение на б. „е” на т.1), ал.2, т.1, т.2а (без да се обхващат случаите по чл.3, ал.2 от ЗОП) и т.5, и ал.5 от ЗОП по отношение на участника/ член на обединение, когато участникът е обединение, което не е ЮЛ, води до отстраняване на участника от процедурата. 2. Декларация по чл.55, ал 5 от ЗОП от подизпълнителя, в случай че се предвижда такъв (съгласно образеца към документацията). 3. Декларация от лицата, които участват в обединение за обстоятелствата по чл.55, ал.5 и ал.6 от ЗОП (съгласно образеца към документацията). 4. Декларация по чл.56, ал.1, т.6 от ЗОП за липса на обстоятелствата по чл.55, ал.7 и чл.8, ал.8, т.2 от ЗОП. Декларацията се подписва от лицата, които представляват участника по актуална търг. регистрация, от представляващите подизпълнителите лица, както и от всяко от лицата представляващи членовете на обед-то (съгласно образеца към документацията); 5. Декларация по чл.3, т.8 и чл.4 от Закона за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици (съгласно образеца към документацията); 6. Декларация по чл.6, ал.2 от Закона за мерките срещу изпирането на пари (съгласно образеца към документацията); 7.Декларация за приемане на условията в проекта на договора по чл.56, ал.1, т.12 от ЗОП (съгласно образеца към документацията); 8.Оригинален документ за гаранция за участие в процедурата, представена под формата на банкова гаранция или копие на документ за внесена гаранция за участие под формата на парична сума внесена по банкова сметка на възложителя; 9. В случай че участникът ще ползва ресурсите на трети лица по смисъла на чл.51а от ЗОП, към офертата следва да бъдат приложени доказателства, че за целия период на изпълнение на поръчката участникът ще има на разположение тези ресурси; 10. Списък на документите и информ-та, съдържащи се в офертата, подписан от участника, съгласно чл.56, ал.1, т.14 отЗОП. В случай, че уч-кът предвижда участие на подизпълнители, последните представят документите, посочени в т. 2 и 4 от настоящия раздел, и в образец на документ „Представяне на участника“ се декларират обстоятелствата по т.1.1. и 1.2. В случай, че участникът е обед-ние, което не е ЮЛ, всяко едно лице включено в него посочва ЕИК, съгласно чл.23 от ЗТР (документ за рег-я за чужд. лица), БУЛСТАТ и/или друга идентифицираща инф-я в съответствие със законодателството на държавата, в която участникът е установен, представя документите, посочени в т.1.3, 3, 4, 5 и 6, от настоящия раздел, и в образец на документ „Представяне на участника“ се декларират обстоятелствата по т.1.1. При уч-ци обед-ния, съгл.56, ал.1, т.2 от ЗОП, към офертата се представя копие на договора за обединение, а когато в договора не е посочено лицето, което представлява обед-то – и документ, подписан от членовете му, в който се посочва представляващият.

ІІІ.2.2) Икономически и финансови възможности
Информация и формалности, които са необходими за оценяване дали са изпълнени изискванията

не

Изисквано минимално/ни ниво/а:

не

ІІІ.2.3) Технически възможности
Информация и формалности, които са необходими за оценяване дали са изпълнени изискванията:

1. За доказване на минималното изискване участниците следва да представят: - списък на услугите с предмет, сходен с предмета на поръчката, изпълнени през последните 3 години до датата на подаване на оферта, с посочени стойности, срок на изпълнение (начална и крайна дата на изпълнение на договора), предмет на услугата - кратко описание на обхвата и обема на дейностите, получатели (възложителите на услугите), посочени данни за контакт с получателите на услугите; - доказателства за извършена услуга - удостоверения, издадени от получателя или от компетентен орган или посочване на публичен регистър, където е публикувана информация за услугата. Под услуга, сходна с предмет на поръчката се разбира услуга с предмет „техническа поддръжка и/или дизайн и/или редизайн и/или изграждане на интернет приложение”. 2. За доказване на минималното изискване участниците следва да представят: Списък на експертите /екипа/, които ще участват в изпълнението на дейностите по договора за обществена поръчка, съдържащ имената, квалификацията им и подробно описание на професионалния опит. случай, че участник в процедурата е обединение, което не е юридическо лице, то съответствието с критериите за подбор се доказва от един или повече от участниците в обединението. Документите от настоящия раздел се представят от лицата, чрез които обединението ще изпълни съответната дейност, във връзка с която са поставени от възложителя минималните изисквания.

Изисквано минимално/ни ниво/а:

Минимално изискване по т.1.: 1.1. Участниците следва да имат минимум 3 услуги с предмет, сходен с предмета на поръчката, изпълнени в последните 3 години до датата на подаване на оферта, придружени с доказателства за добро изпълнение. Като доказателство за извършената услуга се приемат удостоверения, издадени от получателя или от компетентен орган или посочване на публичен регистър, където е поместена информация за услугата. Минимално изискване по т.2.: 2. Участникът да разполага с минимум 2-ма квалифицирани специалисти за изпълнение на предмета на поръчката, както следва: Професионален опит: Минимум 2 години професионален опит, включващ една или няколко от следните дейности: експлоатационно осигуряване на информационни системи, поддръжка на софтуерни системи с използване на Zend PHP 5, Oracle Database, HTML, CSS, Javascript/Jquery, наблюдение и оценка на състоянието на информационни системи.

ІІІ.3) Специфични условия за поръчки за услуги
ІІІ.3.1) Информация относно определена професия
Изпълнението на услугата е ограничено до определена професия

НЕ

ІІІ.3.2) Персонал, който отговаря за изпълнението на услугата
Юридическите лица трябва да посочат имената и професионалната квалификация на персонала, който отговаря за изпълнението на услугата

ДА

РАЗДЕЛ ІV: ПРОЦЕДУРА

ІV.1) Вид процедура
ІV.1.1) Вид процедура

Открита

ІV.2) Критерии за възлагане
ІV.2.1) Критерии за възлагане
Най-ниска цена
ІV.2.2) Информация относно електронен търг
Ще се използва електронен търг

НЕ

ІV.3) Административна информация
ІV.3.2) Предишни публикации относно същата поръчка

ДА

Обявление за предварителна информация

Номер на обявлението в ОВ на ЕС: 2016/S 032 - 051751 от 16.02.2016 г. 
ІV.3.3) Условия за получаване на спецификации и допълнителни документи или на описателен документ
Срок за получаване на искания за документи или за достъп до документи
10.05.2016 г.  Час: 17:30
Платими документи

ДА

Цена: 1.29 BGN
Условия и начин на плащане

Възложителят предоставя документацията на хартиен носител на всяко лице, поискало това, включително като му я изпраща за негова сметка. В тези случаи лицата заплащат за документацията посочената цена, формирана от действителните разходи за нейното отпечатване и размножаване. Цената на документацията в размер на 1.29 лв.(един лев и двадесет и девет стотинки) с включен ДДС се заплаща по банкова сметка на ЦУ на НАП: За преводи от България: ЦУ на НАП, БНБ, гр.София, пл.Княз Александър І № 1, IBAN: BG51 BNBG 9661 3100 1749 01, BIC: BNBGBGSD; За преводи от чужбина: BULGARIAN NATIONAL BANK, 1 KNYAZ ALEXANDER І SQ., SOFIA, BULGARIA, IBAN: BG51 BNBG 9661 3100 1749 01, BIC: BNBGBGSD The correspondent account of the BNB in TARGET 2 is: IBAN: BG83 BNBG 9661 1100 0661 41, S.W.I.F.T. code: BNBGBGSF, Beneficiary: NATIONAL REVENUE AGENCY, Adress: 52 DONDOUKOV BLVD, SOFIA, BULGARIA.

ІV.3.4) Срок за получаване на оферти или на заявления за участие
10.05.2016 г.  Час: 17:30
IV.3.6) Език/езици, на който/които могат да бъдат изготвени офертите или заявленията за участие

Официален/ни език/езици на ЕС:

BG
 

IV.3.7) Минимален срок, през който оферентът е обвързан от офертата
Продължителност в дни

150

IV.3.8) Условия за отваряне на офертите
Дата: 11.05.2016 г.  Час: 15:00
Място

Административната сграда на ЦУ на НАП в гр.София, бул. Княз Ал. Дондуков № 52

Лица, които са упълномощени да присъстват при отварянето на офертите

При отварянето на офертите могат да присъстват участниците и/или техни упълномощени представители, както и представители на средствата за масово осведомяване и други лица при спазване на установения режим за достъп до сградата на ЦУ на НАП. Легитимирането пред комисията на присъстващите лица се осъществява както следва: - за участниците - лична карта и копие от документ, удостоверяващ представителната власт на лицето (когато участникът е юридическо лице). В случай, че присъства пълномощник - лична карта и надлежно пълномощно; - за представителите на средствата за масово осведомяване - лична карта и документ, удостоверяващ представителството на лицето за съответната медия; - за всички други лица - лична карта.

РАЗДЕЛ VI: ДОПЪЛНИТЕЛНА ИНФОРМАЦИЯ

VI.1) Информация относно периодичното възлагане
Това представлява периодично пвтаряща се поръчка

НЕ

VI.2) Информация относно средства от Европейския съюз
Поръчката е свързана с проект и/или програма, финансирана от фондове на ЕС

НЕ

VI.3) Допълнителна информация

НАП предоставя пълен достъп по електронен път до документацията за участие в процедурата, която може да бъде намерена на интернет адреса на възложителя: http://nap.bg, раздел "За НАП", "Профил на купувача", раздел "Открити процедури по ЗОП". Съобщение относно датата, мястото и часа на отваряне на ценови оферти: В съответствие с изискването на чл.69а, ал.3 от ЗОП, комисията обявява датата, часа и мястото на отваряне и оповестяване на ценовите оферти, като поставя съобщение за заседанието, на което ще се отварят ценовите оферти на допуснатите участници, на входа за граждани в административната сграда на ЦУ на НАП и публикува съобщението на интернет страницата на НАП – http://nap.bg към електронното досие на поръчката. В случай, че в две или повече оферти се предлага една и съща цена, комисията провежда публично жребий за определяне на изпълнител, между класираните на първо място оферти, съгласно чл.71, ал.5, т.1 от ЗОП. Комисията обявява датата, часа и мястото на провеждане на жребия, като поставя съобщение на входа за граждани в сградата на ЦУ на НАП и публикува съобщението на интернет страницата на НАП: http://nap.bg, в електронното досие на поръчката.

VI.4) Процедури по обжалване
VI.4.1) Орган, който отговаря за процедурите по обжалване

Комисия за защита на конкуренцията, бул. Витоша № 18, Република България 1000, София, Тел.: 02 9884070, E-mail: cpcadmin@cpc.bg, Факс: 02 9807315

Интернет адрес/и:

Интернет адрес: http://www.cpc.bg.

VI.4.2) Подаване на жалби

Решението за откриване на процедурата подлежи на обжалване пред КЗК относно неговата законосъобразност, включително за наличие на дискриминационни икономически, финансови, технически или квалификационни изисквания в обявлението, документацията или всеки друг документ, свързан с процедурата, от всяко заинтересовано лице в 10-дневен срок при условията на чл.120, ал.5, т.1 от ЗОП.

VI.5) Дата на изпращане на настоящото обявление

14.04.2016 г. 

ПРИЛОЖЕНИЕ Б: ИНФОРМАЦИЯ ОТНОСНО ОБОСОБЕНИТЕ ПОЗИЦИИ