Версия за печат

00530-2016-0023

BG-Варна: Покупка

ОБЯВЛЕНИЕ ЗА ПОРЪЧКА
Директива 2004/18/EO

Доставки

РАЗДЕЛ I: ВЪЗЛАГАЩ ОРГАН

I.1) Наименование, адреси и място/места за контакт
Национален идентификационен No (ЕИК): 1310631880146

Национална агенция за приходите, Териториална дирекция Варна, бул. Осми приморски полк №128, За: Р.Тодоров, Република България 9002, Варна, Тел.: 052 360526, E-mail: r.todorov@ro03.nra.bg, Факс: 052 360950; 052 303587

Интернет адрес/и:

Основен адрес на възлагащия орган: www.nap.bg.

Адрес на профила на купувача: http://nap.bg/news?id=2911.

Адреси и места за контакт, от които може да бъде получена допълнителна информация: На горепосочения адрес за контакти.

Адреси и места за контакт, от които могат да бъдат получени спецификации и допълнителни документи: На горепосочения адрес за контакти.

Адреси и места за контакт, на които трябва да бъдат изпратени офертите/заявленията за участие: На горепосочения адрес за контакти.

I.2) Вид на възлагащия орган

Министерство или всякакъв друг държавен или федерален орган, включително техни регионални или местни подразделения

I.3) Основна дейност

Обществени услуги
Икономическа и финансова дейност

I.4) Възлагане на поръчка от името на други възлагащи органи

НЕ

РАЗДЕЛ ІІ: ОБЕКТ НА ПОРЪЧКАТА

II.1) Описание
II.1.1) Заглавие на поръчката, предоставено от възлагащия орган/възложителя

„Доставка на касети с тонер и барабанни модули за нуждите на ТД на НАП Варна и структурните звена от териториалния обхват“

II.1.2) Вид на поръчката и място на изпълнение на строителството, място на доставката или място на предоставяне на услугите
Доставки
Покупка 
Основна площадка или място на изпълнение на строителството, място на доставката или място на предоставяне на услугите:
Доставка на касети с тонер и барабанни модули ще се извършва по предварителна заявка, направена от Възложителя, чрез определените отговорници по изпълнение на договора, на следните адреси: 1. за ТД на НАП Варна и сектор „Оперативни дейности” Варна към Дирекция „Фискален контрол” – гр. Варна, бул. „Осми Приморски полк” № 128; 2. за Офис за обслужване Добрич – гр.Добрич, ул.”Независимост” № 7; 3. за Офис за обслужване Разград – гр. Разград, пл. „Независимост” № 1; 4. за Офис за обслужване Русе – гр. Русе, ул. „Майор Атанас Узунов” № 19; 5. за Офис за обслужване Силистра-гр. Силистра, ул. „Генерал Скобелев” № 8; 6. за Офис за обслужване Търговище - гр. Търговище, пл. „Свобода” № 1; 7. за Офис за обслужване Шумен – гр.Шумен, пл.”Освобождение” № 2.
Код NUTS: BG3
II.1.3) Информация относно обществената поръчка, рамковото споразумение или динамичната система за покупки (ДСП)

Обявлението обхваща обществена поръчка

ІІ.1.5) Кратко описание на поръчката или покупката/ите

Предметът на настоящата обществена поръчка е „Доставка на касети с тонер и барабанни модули за нуждите на ТД на НАП Варна и структурните звена от териториалния обхват“. Предметът на поръчката включва: периодична доставка на касети с тонер и барабанни модули, по предварителна заявка, направена от Възложителя, с уточнени видове и количества по единични цени, съгласно приета ценова оферта на избрания за Изпълнител, на посочено място на изпълнение на обществената поръчка, за срок от 12 месеца с начало на изпълнението не по-рано от 19.08.2016г. или до изчерпване на максимално допустимата стойност на договора, възлизаща на 65 000 лв. без ДДС, съответно 78 000 лв. с ДДС, в рамките на този срок.

ІІ.1.6) Общ терминологичен речник (CPV)

30125100, 30124300

Описание:

Касети с тонер
Барабани за офис машини

ІІ.1.7) Поръчката попада в обхвата на Споразумението за държавни поръчки (GPA)

НЕ

II.1.8) Обособени позиции
Настоящата поръчка е разделена на обособени позиции

НЕ

II.1.9) Информация относно вариантите
Ще бъдат приемани варианти

НЕ

II.2) Количество или обем на поръчката
ІІ.2.1) Общо количество или обем

Максимално допустима стойност 65 000.00лв./шестдесет и пет хиляди лева/ без ДДС, съответно 78 000.00лв./седемедест и осем хиляди лева/ с ДДС.

Стойност, без да се включва ДДС
65000 BGN
Обхват: между.01 и 65000 BGN
II.2.2) Информация относно опциите
Опции

НЕ

II.2.3) Информация относно подновяванията
Тази поръчка подлежи на подновяване

НЕ

ІІ.3) Продължителност на поръчката или краен срок за изпълнение
Начало

19.08.2016 г. 

Завършване

19.08.2017 г. 

РАЗДЕЛ ІІI: ПРАВНА, ИКОНОМИЧЕСКА, ФИНАНСОВА И ТЕХНИЧЕСКА ИНФОРМАЦИЯ

III.1) Условия във връзка с поръчката
ІІІ.1.1) Изискуеми депозити и гаранции

Офертата трябва да бъде представена заедно с документ за внесена гаранция за участие в процедурата в размер на 650,00 лева /шестстотин и петдесет лева/, представляваща 1 % от максимално допустимата стойност на поръчката в размер на 65 000 лв. без ДДС. Гаранцията за участие се представя по избор на участника под формата на банкова гаранция – в оригинал или парична сума, преведена по банкова сметка на ТД на НАП Варна: IBAN BG39 IORT 7377 3300 3650 03, BIC: IORTBGSF, „Инвестбанк” АД-Варна. Банковите такси по превода са за сметка на наредителя. Гаранцията следва да покрива срока на валидност на офертата – 150 (сто и петдесет) календарни дни от крайния срок за получаване на офертите. Внесената от участниците гаранция за участие се задържа, усвоява и освобождава при условията на чл. 61 и чл. 62 от ЗОП. Определеният изпълнител представя гаранция за изпълнение на договора при подписването му в размер на 3250,00 лв., представляваща 5 % от максимално допустимата му стойност на договора, без ДДС. Гаранцията за изпълнение на договора се представя по избор под формата на парична сума, преведена по посочената по-горе банкова сметка, или банкова гаранция.При представяне на банкова гаранция за изпълнение на договора, то тя трябва да бъде безусловна, неотменима и платима при първо писмено поискване, в което възложителят заяви, че изпълнителят не е изпълнил задължение по договора за възлагане на обществената поръчка. Разходите по откриването и поддържането на гаранцията са за сметка на изпълнителя. Определеният изпълнител трябва да предвиди и заплати таксите по откриване и обслужване на гаранцията така, че размерът на получената от възложителя гаранция за изпълнение да не бъде по-малък от определения в настоящата процедура. Срокът на представената банкова гаранция следва да покрива срока за изпълнение на договора, както и период от минимум 30 (тридесет дни) след изтичането на този срок, за евентуално предявяване на претенция от страна на възложителя.

ІІІ.1.2) Основни финансови условия и начини на плащане и/или позоваване на разпоредбите, които ги уреждат

Плащането от страна на възложителя се извършва от ТД на НАП Варна по банкова сметка, посочена от изпълнителя, в срок до 30 /тридесет/ календарни дни след извършване на всяка доставка и представяне в отдел „Бюджет и финанси” при ТД на НАП Варна или съответния офис за обслужване на следните документи: приемателно-предавателен протокол, с който се удостоверява приемането на заявените количества касети с тонер и барабанни модули, подписан от определените отговорници по изпълнение на договора и задължително и от МОЛ, и фактура. Фактурата се издава на името на териториалната дирекция и се подписва от определените отговорници по изпълнение на договора за ТД на НАП Варна или съответния офис при ТД на НАП Варна до пет дни от извършване на доставката.

ІІІ.1.4) Други особени условия
Изпълнението на поръчката е предмет на особени условия

ДА

Описание на особените условия

1.Участникът следва да е оторизиран от производителя на техниката или негов представител за Република България да продава оригиналните консумативи за техниката, посочена в техническата спецификация, а именно: HP, Lexmark, Samsung. Посоченото по-горе се доказва с оторизационно писмо или еквивалентен документ от производителя или негов представител за Република България, който да удостовери това право на участника. Участникът избран за изпълнител следва да притежава права да продава оригиналните консумативи за техниката, посочена в техническата спецификация, а именно: HP, Lexmark, Samsung за целия период на изпълнение на договора. В случай че представеният в процедурата документ е със срок на валидност по-кратък от срока да договора, участникът, избран за изпълнител е длъжен да предостави на възложителя допълнителен документ, покриващ срока на договора. 2. Документ доказващ, че представените от съответния участник мостри /касети с тонер и барабани модули/ са оригинални, нерециклирани и са произведени от производителя на съответната марка печатаща и копирна техника или от оторизирани от него лица. Участника следва да представи документ от производителя на техниката или негов представител в Република България, посочен в техническата спецификация, а именно: HP, Lexmark, Samsung удостоверяващ, че мострите са оригинални, нерециклирани и са произведени от производителя на съответната марка печатаща и копирна техника или от други оторизирани от него лица.

ІІІ.2) Условия за участие
ІІІ.2.1) Лично състояние на икономическите оператори, включително изисквания във връзка с вписването в професионални или търговски регистри
Информация и формалности, които са необходими за оценяване дали са изпълнени изискванията

Необходими документи, които участникът трябва да представи за участие са: 1. Представяне на участника (съгласно приложен образец), включващо: 1.1.посочване на единен идентификационен код по чл. 23 от Закона за търговския регистър, БУЛСТАТ и/или друга идентифицираща информация в съответствие със законодателството на държавата, в която участникът е установен. Когато участникът е физическо лице, посочва идентифицираща информация от документ за самоличност.Посочва се електронен адрес и адрес за кореспонденция при провеждане на процедурата. 1.2 видовете работи от предмета на поръчката, които ще се предложат на подизпълнители, предвидените подизпълнители и дела на участие в проценти от стойността на поръчката, която ще осъществява всеки от подизпълнителите. 1.3. Декларация по чл. 47, ал. 9 от ЗОП за липса на обстоятелствата по чл. 47, ал. 1 (с изключение на чл. 47, ал. 1, т. 1, б „е” от ЗОП), ал.2, т.1, т.2а (без да се обхващат случаите по чл. 3, ал. 2 от ЗОП) и т.5, и ал.5 от ЗОП (съгласно приложен образец).Наличието на обстоятелствата по чл. 47, ал. 1 (с изключение на б. „е” на т. 1), ал. 2, т. 1, т. 2а (без да се обхващат случаите по чл. 3, ал. 2 от ЗОП) и т. 5, и ал. 5 от ЗОП води до отстраняване на участника от процедурата. В случай, че участникът е обединение на юридически лица, наличието на което и да е от обстоятелствата по чл. 47, ал. 1 (с изключение на б. „е” на т. 1), ал. 2, т. 1, т. 2а (без да се обхващат случаите по чл. 3, ал. 2 от ЗОП) и т. 5, и ал. 5 от ЗОП по отношение на всяко едно лице, включено в обединението, води до отстраняване на участника от процедурата. За обстоятелствата по чл. 47, ал. 1 (с изключение на чл. 47, ал. 1, т. 1, б „е” от ЗОП), ал. 2, т. 1, т. 2а (без да се обхващат случаите по чл. 3, ал. 2 от ЗОП) и т. 5, и ал. 5 от ЗОП, участникът подава една декларация, подписана от лицата, които представляват участника. 2. Декларация по чл. 55, ал. 5 от ЗОП от подизпълнителя, в случай че се предвижда такъв (съгласно приложен образец).3. Декларация от лицата, които участват в обединение за обстоятелствата по чл. 55, ал. 5 и ал. 6 от ЗОП (съгласно приложен образец). Декларацията се представя от всяко физическо и/или юридическо лице, включено в обединението, подало оферта за участие.4. Декларация по чл. 56, ал. 1, т. 6 от ЗОП за липса на обстоятелствата по чл. 55, ал. 7 и чл. 8, ал. 8, т. 2 от ЗОП. (съгласно приложен образец). Декларацията се подписва от лицата, които представляват участника по актуална търговска регистрация, от представляващите подизпълнителите лица, както и от всяко от лицата представляващи членовете на обединението. 5. Декларация по чл. 3, т. 8 и чл. 4 от Закона за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици (съгласно приложен образец).6. Декларация по чл. 6, ал. 2 от Закона за мерките срещу изпирането на пари (съгласно приложен образец). 7.Декларация за приемане на условията в проекта на договора по чл. 56, ал. 1, т. 12 от ЗОП (съгласно приложен образец). 8. Оригинален документ за гаранция за участие в процедурата.9. Доказателства за техническите възможности на участника за изпълнение на поръчката, посочени в т.IІІ.2.3. 10. В случай че участникът ще ползва ресурсите на трети лица по смисъла на чл.51а от ЗОП, към офертата следва да бъдат приложени доказателства, че за целия период на изпълнение на поръчката участникът ще има на разположение тези ресурси.Забележка: Участник може да докаже съответствието си с изискванията за технически възможности с възможностите на едно или повече трети лица. В тези случаи, освен документите, определени от възложителя за доказване на съответните възможности, участникът представя доказателства, че при изпълнението на поръчката ще има на разположение ресурсите на третите лица. 11.Техническо предложение за изпълнение на поръчката(съгласно образец),ведно с приложения /текстът продължава в раздел VI.3/

ІІІ.2.2) Икономически и финансови възможности
Информация и формалности, които са необходими за оценяване дали са изпълнени изискванията

не се изискват

Изисквано минимално/ни ниво/а:

не се изискват

ІІІ.2.3) Технически възможности
Информация и формалности, които са необходими за оценяване дали са изпълнени изискванията:

1.Списък на доставките, които са еднакви или сходни с предмета на настоящата поръчка, изпълнени през последните три години, считано от датата на подаване на офертата, с посочване на стойностите, датите и получателите, заедно с доказателство за извършената доставка. Списъкът се попълва съгласно приложения към документацията образец. 2. Към деня на подаване на офертата си, всеки участник в процедурата е длъжен да представи мостри на всеки артикул, описан в пълното описание на поръчката. Мострите следва да са номерирани така, че техният номер да съответства на номера, под който те са вписани в приложенията към пълното описание на обекта на поръчката. Мострите се поставят в запечатани кашони с приложен опис, като запечатването се осъществява с фирмено тиксо или полагане на печат по начин, който не позволява отваряне без да се наруши целостта му. Мострите се връщат на участниците след сключване на договор с избрания участник. Мострите на участника, определен за изпълнител, с когото е сключен договор, се задържат до приключване на изпълнението на договора. Непредоставянето от участник на която и да било от изискуемите мостри, включително след изискването им по реда на чл. 68, ал. 8 и ал. 9 от ЗОП, ще доведе до отстраняването му от участие в настоящата процедура.

Изисквано минимално/ни ниво/а:

към т.1. Участникът да е изпълнил най–малко 2 доставки, които са еднакви или сходни с предмета на настоящата обществена поръчка, през последните три години до датата на подаване на офертата, за които е представил доказателства за извършените доставки. Доказателствата за извършената доставка се представят под формата на удостоверение, издадено от получателя или от компетентен орган или чрез посочване на публичен регистър, в който е публикувана информация за доставката. към.т.2. Към деня на подаване на офертата си, всеки участник в процедурата е длъжен да представи мостри на всеки артикул, описан в пълното описание на поръчката. Мострите следва да са номерирани така, че техният номер да съответства на номера, под който те са вписани в приложенията към пълното описание на обекта на поръчката. Мострите се поставят в запечатани кашони с приложен опис, като запечатването се осъществява с фирмено тиксо или полагане на печат по начин, който не позволява отваряне без да се наруши целостта му. Мострите се връщат на участниците след сключване на договор с избрания участник. Мострите на участника, определен за изпълнител, с когото е сключен договор, се задържат до приключване на изпълнението на договора. Непредоставянето от участник на която и да било от изискуемите мостри, включително след изискването им по реда на чл. 68, ал. 8 и ал. 9 от ЗОП, ще доведе до отстраняването му от участие в настоящата процедура. Забележка: Изискванията за технически възможности на участниците могат да се доказват с възможностите на едно или повече трети лица. Трети лица могат да бъдат посочените подизпълнители, свързани предприятия и други лица, независимо от правната връзка на участника с тях. Съгласно чл.56, ал.3, т. 2 от ЗОП, документите от настоящия раздел се представят от участниците в обединението/когато обединението не е ЮЛ/, чрез които последното доказва съответствието си с критериите за подбор, поставени от Възложителя, включващи минималните изисквания за технически възможности. В случай, че участник в процедурата е обединение на физически и/или юридически лица, то съответствието с критериите за подбор се доказва от един или повече от участниците в обединението. Документите от настоящия раздел се представят от лицата, чрез които обединението ще изпълни съответната дейност, във връзка с която са поставени от възложителя минимални изисквания.

ІІІ.3) Специфични условия за поръчки за услуги
ІІІ.3.1) Информация относно определена професия
ІІІ.3.2) Персонал, който отговаря за изпълнението на услугата

РАЗДЕЛ ІV: ПРОЦЕДУРА

ІV.1) Вид процедура
ІV.1.1) Вид процедура

Открита

ІV.2) Критерии за възлагане
ІV.2.1) Критерии за възлагане
Най-ниска цена
ІV.2.2) Информация относно електронен търг
Ще се използва електронен търг

НЕ

ІV.3) Административна информация
ІV.3.2) Предишни публикации относно същата поръчка

ДА

Обявление за предварителна информация

Номер на обявлението в ОВ на ЕС: 2016/S 032 - 051367 от 16.02.2016 г. 
ІV.3.3) Условия за получаване на спецификации и допълнителни документи или на описателен документ
Срок за получаване на искания за документи или за достъп до документи
11.05.2016 г.  Час: 17:30
Платими документи

ДА

Цена: 2.23 BGN
Условия и начин на плащане

Възложителят предоставят документацията на хартиен носител на всяко лице, поискало това, включително като му я изпраща за негово сметка. В тези случаи лицата заплащат за документацията посочената цена, формирана от действителните разходи за нейното отпечатване и размножаване. Документацията за участие може да бъде получена на адрес: гр. Варна, бул.”Осми приморски полк” № 128, деловодство - стая 114, всеки работен ден от 9:00 до 17:30 часа в срок до 11.05.2016 г. включително, срещу представен документ за внесени по банков път 2.23 лв./два лева и двадесет и три стотинки/, невъзстановими лева по следната банкова сметка на ТД на НАП Варна: IBAN: BG05 IORT 7377 3100 3650 01, BIC: IORTBGSF, „Инвестбанк” АД.

ІV.3.4) Срок за получаване на оферти или на заявления за участие
11.05.2016 г.  Час: 17:30
IV.3.6) Език/езици, на който/които могат да бъдат изготвени офертите или заявленията за участие

Официален/ни език/езици на ЕС:

BG
 

IV.3.7) Минимален срок, през който оферентът е обвързан от офертата
Продължителност в дни

150

IV.3.8) Условия за отваряне на офертите
Дата: 16.05.2016 г.  Час: 14:00
Място

Сградата на ТД на НАП Варна, гр. Варна, бул "Осми приморски полк" № 128, ет.2, зала 205

Лица, които са упълномощени да присъстват при отварянето на офертите

При отварянето на офертите могат да присъстват участниците и/или техни упълномощени представители, както и представители на средствата за масово осведомяване и други лица при спазване на установения режим за достъп до сградата на ТД на НАП Варна. Легитимирането пред комисията на присъстващите лица се осъществява както следва: - за участниците - лична карта и копие от документ, удостоверяващ представителната власт на лицето (когато участникът е юридическо лице). В случай, че присъства пълномощник - лична карта и надлежно пълномощно; - за представителите на средствата за масово осведомяване - лична карта и документ, удостоверяващ представителството на лицето за съответната медия; - за всички други лица - лична карта.

РАЗДЕЛ VI: ДОПЪЛНИТЕЛНА ИНФОРМАЦИЯ

VI.1) Информация относно периодичното възлагане
Това представлява периодично пвтаряща се поръчка

НЕ

VI.2) Информация относно средства от Европейския съюз
Поръчката е свързана с проект и/или програма, финансирана от фондове на ЕС

НЕ

VI.3) Допълнителна информация

/продълж. от т.III.2.1/ 12.Ценово предложение,съгл.чл 57,ал.2,т.3 от ЗОП (съгл. образец),ведно с приложение.13.Списък на документите, съдържащи се в офертата, подписан от участника, съгл.чл.56, ал.1,т.14 от ЗОП. В случай, че участникът предвижда участие на подизпълнители, последните представят документите, посочени в т.2 и 4 от настоящия раздел и в образец на документ „Представяне на участника“ се декларират обстоятелствата по т.1.1. и 1.2. В случай, че участникът е обединение, което не е юридическо лице, всяко едно лице, включено в обединението посочва ЕИК, съгласно чл.23 от ЗТР (документ за регистрация за чуждестранните лица), БУЛСТАТ и/или друга идентифицираща информация в съответствие със законодателството на държавата, в която участникът е установен, представя документите, посочени в т.1,3,4,5,6 и 9 от настоящия раздел и в образец на документ „Представяне на участника“ се декларират обстоятелствата по т.1.1. Документите по т.9 се представят от тези лица в обединението, чрез които се доказва съответствието с критериите за подбор и поставените от възложителя минимални изисквания. При участници обединения, съгласно чл.56, ал.1, т.2 от ЗОП, към офертата се представя копие на договора за обединение, а когато в договора не е посочено лицето, което представлява обединението – и документ, подписан от лицата в обединението, в който се посочва представляващият.*В случай на законодателна и/или административна и/или структурно – организационна промяна в НАП, в резултат на която се променя структурната организация на възложителя НАП, процедурата се продължава и договорът за изпълнение се сключва от ръководителя на съответната териториална структура на НАП, в чиято териториална компетентност преминава дейността на настоящото структурно звено и който ще бъде упълномощен да осъществява функциите на възложител за реализиране на обекта на общественатапоръчка, катовсички действия, извършени от участниците и възложителя до момента на промяната, запазват валидността си.*Националната агенция за приходите предоставя пълен достъп по електронен път до документацията за участие в процедурата, която може да намерите на интернет адрес на възложителя: http://www.nap.bg, раздел „За НАП”, „Профил на купувача”, "Открити процедури". Участниците, които са ползвали предоставената по електронен път документация, не са длъжни да заплащат цената й. Предоставянето на документ за закупена документация, не е условие за участие в процедурата за възлагане на обществена поръчка. *Съобщение относно датата, мястото и часа на отваряне на ценови оферти: В съответствие с изискването на чл.69а, ал.3,ЗОП, комисията обявява датата, часа и мястото на отваряне и оповестяване на ценовите оферти, като поставя съобщение за заседанието, на което ще се отварят ценовите оферти на допуснатите участници, на входа за граждани в административната сграда на ТД на НАП Варна и публикува съобщението на интернет страницата на НАП – http://nap.bg към електронното досие на поръчката. Оценката на постъпилите предложения ще се извърши по критерий "най-ниска цена". Класирането на участниците се извършва в низходящ ред, като първо място се класира участникът, който е предложил най-ниска цена. В случай, че цените на две или повече оферти са равни, класирането на офертите се извършва съгласно чл.71, ал.4 и ал.5 от ЗОП. Комисията обявява датата, часа и мястото на провеждане на жребий по чл.71, ал.5 от ЗОП/в случай на реализиране на тази хипотеза/, като поставя съобщение на входа за граждани в административната сграда на ТД на НАП Варна и публикува съобщението на интернет страницата на НАП – http://nap.bg към електронното досие на поръчката.

VI.4) Процедури по обжалване
VI.4.1) Орган, който отговаря за процедурите по обжалване

Комисия за защита на конкуренцията, бул. Витоша № 18, Република България 1000, София, Тел.: 02 9884070, E-mail: cpcadmin@cpc.bg, Факс: 02 9807315

Интернет адрес/и:

Интернет адрес: http://www.cpc.bg.

VI.4.2) Подаване на жалби

Решението за откриване на процедурата подлежи на обжалване пред КЗК относно неговата законосъобразност, включително за наличие на дискриминационни икономически, финансови, технически или квалификационни изисквания в обявлението, документацията или всеки друг документ, свързан с процедурата, от всяко заинтересовано лице в 10-дневен при условията на чл.120, ал.5, т.1 от ЗОП.

VI.5) Дата на изпращане на настоящото обявление

01.04.2016 г. 

ПРИЛОЖЕНИЕ Б: ИНФОРМАЦИЯ ОТНОСНО ОБОСОБЕНИТЕ ПОЗИЦИИ