ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Агенция "Пътна инфраструктура" /АПИ/ - /Старо наименование - /Национална агенция "Пътна инфраструктура" /НАПИ/ - /Старо наименование - Фонд "Републиканска пътна инфраструктура"/ /ФРПИ/
Адрес София 1606, бул. Македония 3
Партиден номер в РОП 44
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00044-2009-0008
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Избор на консултант за упражняване на строителен надзор на обект: "ИЗРАБОТВАНЕ НА ТЕХНИЧЕСКИ ПРОЕКТ И ИЗВЪРШВАНЕ НА АВАРИЙНИ РЕМОНТНИ СТРОИТЕЛНИ РАБОТИ ЗА ОСУШИТЕЛНИ МЕРОПРИЯТИЯ, КОНСТРУКЦИИ ЗА ОКАЧВАНЕ НА НОВО ОСВЕТЛЕНИЕ, ЕЛЕКТРООБЗАВЕЖДАНЕ И ОСВЕТИТЕЛНА УРЕДБА НА ТУНЕЛА „ЕЧЕМИШКА” НА АВТОМАГИСТРАЛА "ХЕМУС"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление, с уникален номер в Регистъра на обществените поръчки (РОП) 00044–2009-0008, експертите установиха следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква преди датата на решението за откриване на процедурата да са възникнали обстоятелства, които отговарят на дефиницията на “непреодолима сила” в § 1, т. 14 от ДР на ЗОП, а именно обстоятелства от извънреден характер, които възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати. В резултат на обстоятелствата, определени като “непреодолима сила”, следва да е обективно невъзможно да се проведе открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
Фактическа обстановка и доказателства
Представено е Решение № 16 от 01.04.2009 г. на изпълнителния директор на Национална агенция “Пътна инфраструктура” (НАПИ), с което се открива процедурата, и три покани за участие в нея, адресирани до “ПЪТИНВЕСТИНЖИНЕРИНГ”АД, “ИКАР КОНСУЛТ” АД и “ТРИ-ЕС” ЕООД.
Като мотиви за избора на договаряне без обявление възложителят посочва необходимостта от упражняване на строителен надзор по време на авариен ремонт на тунел “Ечемишка” на автомагистрала “Хемус”. Възложителят твърди, че за извършването на ремонта има подписан договор за строителство, възложен при условията на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП. Неговото изпълнение не е започнало поради неотложен ремонт на тунелите “Витиня” и “Топли дол” и произтичащите от това затруднения в автомобилния трафик. Договорът не е породил действие и поради липсата на финансиране от държавния бюджет.
Неотложността на аварийния ремонт, а от там и на строителния надзор по неговото реализиране, възложителят аргументира с отстраняването на посочените пречки и с наличието на протокол от 19.03.2009 г., с който комисия, с представители на Област София, Гражданска защита, КАТ-пътна полиция и НАПИ, изразява становище за необходимост от незабавни действия за осигуряване на безопасни условия на движение в тунел “Ечемишка”.
В подкрепа на твърденията си възложителят представя:
договор за обществена поръчка, сключен на 30.11.2005 г. с предмет “Изработване на технически проект и извършване на аварийни ремонтни строителни работи за осушителни мероприятия, конструкции за окачване на ново осветление, електрообзавеждане и осветителна уредба на тунела “Ечемишка” на автомагистрала “Хемус”;
протокол от 19.03.2009 г. на комисия от представители на Област София, Гражданска защита, КАТ-пътна полиция и НАПИ, в който се констатира, че състоянието на тунел “Ечемишка” е предпоставка за тежки ПТП, човешки жертви, големи материални щети и др.;
снимков материал, илюстриращ състоянието на тунел “Ечемишка” .
След направена проверка в РОП се установи, че в него е публикувана информация за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка  с предмет “Изработване на технически проект и извършване на аварийни ремонтни строителни работи ЗА ОСУШИТЕЛНИ МЕРОПРИЯТИЯ, КОНСТРУКЦИИ ЗА ОКАЧВАНЕ НА НОВО ОСВЕТЛЕНИЕ, ЕЛЕКТРООБЗАВЕЖДАНЕ И ОСВЕТИТЕЛНА УРЕДБА НА ТУНЕЛА “ЕЧЕМИШКА” НА АВТОМАГИСТРАЛА “XЕМУС” (№ 00044-2005-0287), но липсва информация, че тя е завършила със сключване на договор. Това е в противоречие с чл. 44, ал. 1 от ЗОП, съгласно който “възложителят е длъжен да изпрати информация за всеки сключен договор… за вписване в Регистъра на обществените поръчки…”.
Изводи
Възложителят е мотивирал и доказал наличието на “непреодолима сила” и е обосновал невъзможността да се спазят сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление. От изложената фактическа обстановка се налага изводът, че всяко забавяне на аварийния ремонт на тунел “Ечемишка”, за който се налага възлагането на строителния надзор, ще доведе до тежки последици за обществото. В тази връзка считаме, че изискванията на 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, в конкретния случай са налице. Възложителят следва да доказва обективността на фактите, довели до неотложността на възлаганото строителство.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.