ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: "Ей и Ес - 3С Марица изток I" ЕООД
Вид: Секторен
Партиден номер в РОП: 5242
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предметът на поръчката включва сервизно обслужване и поддръжка на разработената от OSIsoft система за управление на данни и събития в реално време PI, инсталирана на територията на ТЕЦ Ей И Ес-3С Марица Изток 1, като отделните видове услуги са посочени в техническа спецификация № МЕ1-ALL-TRS-0601, която е неразделна част от документацията на обществената поръчка. Поръчката е с цел сключване на договор за три години.
Прогнозна стойност: 135000 USD
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 05242-2020-0018
Вид на процедурата: Пряко договаряне
Решение за откриване на процедурата: № 35 от 11.06.2020 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 182, ал. 1 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП

Изисквания на ЗОП:

- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;

- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.

Представени от възложителя мотиви и доказателства:

В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е изпратено Решение № 35 от 11.06.2020 г. на мениджър ОУА (съгл. заповед за заместване ORD-044 от 22.05.2020 г.) за откриване на процедура на пряко договаряне на основание чл.182, ал. 1 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3 ЗОП.

Прогнозната стойност на поръчката, указана в поле IV.7) от решението за откриване на процедурата, е в размер на 135 000 USD без ДДС.

В поле V.2) на решението е отбелязано, че лицето, до което ще бъде изпратена поканата за участие е „OSIsoft” LLC.

В АОП са изпратени копия от следните документи в подкрепа на изложените мотиви:

- Договор № 005-18-PPL/15.01.2018 г., сключен между „Ей и ЕС 3С Марица Изток I“ ЕООД и OSIsoft LLC, на основание чл. 112, ал. 1 ЗОП, с предмет: „Услуги по сервизно обслужване и поддръжка на система за управление на данни и събития в реално време PI”. Предметът на договора обхваща услуги за дистанционна техническа поддръжка, отстраняване на дефекти, уеб базиран портал за достъп до „Knowledge Base”, корекция на възникнали програмни грешки и др. Цената на договора, посочена в чл. 6 от същия възлиза на 177 600 USD без ДДС, а съгласно чл. 3 от документа срокът му на действие е до 30.07.2020 г. Към договора е приложена Техническа спецификация, в която е отбелязано, че обект на услугата е сервизно обслужване и поддръжка на разработената от OSIsoft система за управление на данни и събития в реално време PI, инсталирана на територията на ТЕЦ „Ей И ЕС Марица Изток I” ЕООД. Представени са и Техническо и Ценово предложение на изпълнителя, споразумение за правата и задълженията на страните и за координиране на мерките за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, форма за поръчка за изпълнение на услугата, условия за достъп на външни лица на площадката на възложителя. 

 

Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):

Справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи, че:

- с Решение № 125/27.07.2017 г. на възложителя е открита процедура на пряко договаряне на основание чл. 182, ал. 1, във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3 ЗОП с предмет: „Услуги по сервизно обслужване и поддръжка на система за управление на данни и събития в реално време PI”. Процедурата е с уникален номер в РОП 05242-2017-0059. Видно от публикувано Обявление за възложена поръчка - комунални услуги, в резултат от провеждането ѝ, е сключен договор № 005-18-PPL/15.01.2018 г. с предмет: „Услуги по сервизно обслужване и поддръжка на система за управление на данни и събития в реално време PI” с OSIsoft LLC на стойност 177 600 USD без ДДС. От наличните в РОП данни не става ясно какъв е срокът на сключения договор. Не е публикувана информация, че същият е изпълнен.

 

Изводи:

С разглежданата процедура на пряко договаряне се цели възлагане на услуги по осигуряване на сервизно обслужване и поддръжка на система за управление на данни и събития в реално време PI, инсталирана на територията на ТЕЦ „Ей И ЕС-3С Марица Изток I”, за срок от три години.

В решението за откриване е отбелязано, че се прилага правното основание по чл. 182, ал. 1 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3 ЗОП, без да е уточнено по коя от възможните алтернативи (по букви „а“, „б“ или „в“) се осъществява възлагането. Доколкото в мотивите се застъпва тезата за наличие на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост от страна на поканеното за участие в процедурата лице, се приема, че възложителят прилага правното основание по 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.

В решението се посочва, че системата за управление на данни и събития в реално време PI е разработена от OSIsoft, а през 2009 г. е закупена и инсталирана на територията на ТЕЦ „Ей И ЕС-3С Марица Изток I”, без да се уточнява как е избран изпълнителят. В мотивите се отбелязва, че внедреното оборудване се нуждае от сервизна поддръжка и обслужване. Допълва се, че OSIsoft притежава изключителни права, включително и права на интелектуална собственост върху инсталирания продукт, поради което е единственото лице, което има право да извършва възлаганите услуги. Уточнява се, че през 2017 година е проведена обществена поръчка за избор на изпълнител и е сключен три годишен договор № 005-18-PPPL/15.01.2018 г. с OSI Soft за поддръжка на системата. В подкрепа на изложените в мотивите аргументи е представен договорът, заедно със свързаните с него приложения. От него е видно, че до 30.07.2020 г. OSIsoft е дружеството, което изпълнява услугите по сервизно обслужване и поддръжка на система за управление на данни и събития в реално време „PI“. В представената техническа спецификация към договора е посочено, че поддръжката на системата е възложена на лицето, което я е разработило. Същевременно доказателства, които да установяват посоченото твърдение, както и аргументите в мотивите, че „OSIsoft” LLC притежава изключителни права, включително и права на интелектуална собственост върху инсталирания при възложителя продукт, не са представени. В тази връзка тезата, че поканеното в разглежданото договаряне лице единствено има право да извършва услугите по сервизно обслужване и поддръжка на системата за управление на данни и събития в реално време PI, остава недоказана.

Наред с гореизложеното, правомерното прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” ЗОП изисква правата, които служат като основание възложителят да не прилага общия ред за възлагане, да са възникнали законосъобразно. В конкретния случай, според уточненията в решението за откриване на разглежданото договаряне, през 2009 г. е закупена и внедрена система за управление на данни и събития в реално време PI на територията на ТЕЦ „Ей И Ес-3С Марица Изток I” от OSIsoft. Информация и доказателства за реда и условията за придобиването, доставката и инсталирането на системата при възложителя не са представени. В мотивите не е коментирана и невъзможността за прилагане на алтернативна система за осигуряването на услугите. С оглед на изложеното възложителят следва да разполага с аргументи и относими доказателства, че закупуването и внедряването на системата е извършено при спазване на действащото към онзи момент законодателство, включително и в областта на обществените поръчки, както и че не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител (чл. 79, ал. 2 ЗОП).


* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).