ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Община Попово
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 12
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Събиране на твърди битови отпадъци, генерирани на територията на Община Попово, в обхвата определен със заповедта на Кмета на Община Попово по чл. 63, ал. 2 ЗМДТ, и депонирането им на Регионално депо за неопасни отпадъци - Омуртаг.
Прогнозна стойност: 240000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00012-2020-0007
Вид на процедурата: Пряко договаряне
Решение за откриване на процедурата: № З-20-252 от 22.05.2020 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП

Изисквания на ЗОП:

Процедура на пряко договаряне се провежда по този ред, когато:

- е необходимо неотложно възлагане на поръчката поради изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непосредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);

- не е възможно спазване на сроковете по чл. 178, ал. 2 ЗОП, както и на съкратените срокове при спешно възлагане по чл. 178, ал. 4 ЗОП;

- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, не се дължат на възложителя.

 

Представени от възложителя мотиви и доказателства:

В Агенцията по обществени поръчки (АОП) e постъпило Решение № З-20-252 от 22.05.2020 г. на  кмета на Община Попово за откриване на пряко договаряне на основание чл. 182, ал. 1, т. 1 ЗОП.

Прогнозната стойност на поръчката, посочена в поле IV.7) на решението за откриване на процедурата е в размер на 240 000 лв. без ДДС.

В поле V.2) на същото решение е отбелязано, че възложителят ще се възползва от разпоредбата на чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) и няма да прилага чл. 64, ал. 2 и 3 от ППЗОП. В същото поле не се посочва конкретно лице, с което ще се сключи договор.

В подкрепа на изложените в решението мотиви, в АОП е изпратено копие на писмо с рег. № 39-2494-12/20.05.2020 г. от кмета на Община Попово, адресирано до „Еко Инвест Север“ ЕООД. От документа става ясно, че с посоченото писмо, кметът на Общината уведомява дружеството, че разваля сключения между тях Договор № Д-19-50/24.04.2019 г. с предмет: „Сметосъбиране, сметоизвозване и предварително третиране, включващо сортиране и предаване за оползотворяване, на смесени битови отпадъци, генерирани на територията на община Попово и почистване на местата за обществено ползване”. В писмото е записано, че през месец февруари е извършена проверка за изпълнението на дейностите, възложени с цитирания договор. Резултатите от контрола, според възложителя, са обективирани в Констативен протокол от 27.02.2020 г., който не е приложен като доказателство към преписката. В писмото са описани следните констатирани нарушения:

1. не са осигурени необходимият брой контейнери, заложени като минимален брой – 1 564 бр. Отбелязва се, че са поставени 1522 бр. контейнери, от който 158 бр. са дефектирали и напълно негодни за употреба, а 125 бр. са за ремонт. Посочва се, че процедурата по ремонт и подмяна на негодните контейнери не се спазва;

2. в Община Попово няма постъпила информация за измиването на съдовете и извършена оценка за тяхното техническо състояние. Липсват протоколи за подмяна на контейнери;

3.  не е разположена и не функционира инсталация, отговаряща на изискванията, посочени в Техническата спецификация, с капацитет за извърщване на дейности по предварително третиране на смесени битови отпадъци;

4. не се изпълняват задълженията по цялостно организиране експоатацията и поддръжката на инсталацията, включително осигуряване на работници и поддържаща техника, както и транспортиране и предаване за обезвреждане на останалите след сепариране отпадъци;

5. задължението за отсортиране и предаване за оползотворяване на минимум 50% отпадъци от общото колическво смесен битов отпадък, също не се изпълнява;

6. при справка в Търговския регистър е установено, че дружеството „Еко Инвест Север“ ООД е преобразувано на „Еко Инвест Север“ ЕООД, за което възложителят не е уведомен.

В писмото се твърди, че за отстраняването на констатираните отклонения от договора на изпълнителя е предоставен 60-дневен срок. От написаното става ясно, че след изтичане на предоставения срок е извършена проверка от комисията и е съставен нов констативен протокол, в който е отразено, че неизпълненията не са отстранени. Уточнява се, че комисията е извършила проверка в населените места в общината и е установила неизпълнение на основното задължение по договора - за сметосъбиране по график и при уговорените условия. В писмото са описани и други неизпълнени от страна на дружеството поети задължения, като в заключение възложителят уведомява изпълнителя за разваляне на договора, считано от датата на получаване на писмото от последния. Към документа е приложена обратна разписка с логото на Еконт експрес от 21.05.2020 г. относно 1 брой пратка с подател „Еко Инвест Север“ ЕООД и получател Община Попово.

 

Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):

Извършена проверка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) по отношение на посочената в мотивите на възложителя процедура потвърди, че с Решение № З-18-748/19.12.2018 г. той е открил „открита” процедура на основание чл. 73, ал. 1 от ЗОП с предмет: „Сметосъбиране, сметоизвозване и предварително третиране, включващо сортиране и предаване за оползотворяване, на смесени битови отпадъци, генерирани на територията на община Попово и почистване на местата за обществено ползване”, вписана в РОП под уникален идентификационен номер (УИН) 00012-2018-0017. От публикуваното в Регистъра Обявление за поръчка става ясно, че предвиденият срок за изпълнение на поръчката е 60 месеца, а прогнозната стойност е в размер на 4 250 000 лв. без ДДС. От Обявлението за възложена поръчка, налично в РОП, е видно, че за изпълнението на възлаганите услуги е сключен договор № Д-19-50/24.04.2019 г. с „Еко Инвест Северˮ ООД на стойност 4 249 912, 80 лв. без ДДС. В Регистъра няма данни за приключване на договора.

 

Изводи:

С разглежданата процедура на пряко договаряне се възлагат услуги по събиране на твърди битови отпадъци, генерирани на територията на Община Попово, в обхват определен със заповед на кмета на Общината по чл. 63, ал. 2 ЗМДТ, и депонирането им на Регионално депо за неопасни отпадъци – Омуртаг, за период от 6 месеца.

Избраното правно основание е приложимо при потребност от неотложно възлагане на поръчката, т.е. когато нуждата от съответното изпълнение трябва да бъде удовлетворена незабавно или в много кратки срокове, поради настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП. Като аргумент в тази насока в мотивите се отбелязва, че считано от 21.05.2020 г. Договор № Д-19-50/24.04.2019 г., осигуряващ услугите по събиране и депониране на битови отпадъци, генерирани на територията на Община Попово, е развален от възложителя. Според доводите за откриване на договарянето причина за преждевременното преустановяване на договорните отношения между Община Попово и изпълнителя на цитираните дейности - „Еко Инвест Север“ ЕООД, е системното неизпълнение от страна на дружеството на поетите договорни задълженията. Като доказателство за това, към разглежданата преписка е приложено писмо с № 39-2494-12/20.05.2020 г. В документа е записано, че през месец февруари 2020 г. комисия, определена от кмета, е извършила проверка, в резултат на която са констатирани множество нарушения на Договора. Пояснено е, че за отстраняването им на изпълнителя е предоставен 60-дневен срок, в който той не е предприел необходимите мерки за организиране на дейността си, респ. за изпълнението на поетите задължения. В заключение, видно от документа, с него възложителят уведомява дружеството–изпълнител за прекратяване на договора, считано от получаване на писмото. В решението се твърди, че този момент е настъпил на 21.05.2020 г. В мотивите се уточнява, че е необходимо неотложно възлагане на разглежданата процедура и провеждането й е с цел недопускане прекъсване на услугите по събиране на твърди битови отпадъци, и депонирането им на Регионално депо за неопасни отпадъци. Доколкото неизпълнението на дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци е предпоставка за разпространение на болести и зарази, счита се, че възлаганите услуги следва да са непрекъсваеми и не трябва да остават необслужени. В тази връзка се приема, че е налице необходимост от предприемане на спешни действия за обезпечаване на дейностите, предмет на разглежданото възлагане.

Заедно с посоченото, за да се счита, че са налице изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, следва възникването им да е било непредвидимо за възложителя и да не е резултат от негови действия или бездействия, а да е причинено от обстоятелства, появили се въпреки положената от него дължима грижа. От писмото с № 39-2494-12/20.05.2020 г, става ясно, че проверките по отношение изпълнението на договора са започнали през месец февруари 2020 г. и са обективирани в Констативен протокол от 27.02.2020 г. В същия документ се твърди, че след изтичане на предоставения на изпълнителя 60-дневен срок, е извършена нова проверка, която е установила, че дружеството не е коригирало несъответствията по договора. За резултатите от проверката, според писмото, са налице констативен протокол от комисията, назначена от възложителя, и доклад от контрольора по договора. В писмото се уточнява, че комисията е посетила населените места в района на общината и е констатирала неизпълнение на основното задължение по договора - за сметосъбиране по график и при уговорените условия. Посочените в писмото документи не са изпратени в АОП, предвид което изложените твърдения остават недоказани. В допълнение, в писмото се твърди, че съгласно Заповед № 79 от 27.02.2020 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ)-Шумен, считано от 02.03.2020 г., е прекратено събирането, съхраняването, оползотворяването и обезвреждането на смесените битови отпадъци на площадката в гр. Попово, стопанисвана от „Еко Инвест Север“ ЕООД. Налагането на принудителните административни мерки се мотивира с извършени административни нарушения, обективирани в констативни протоколи от извършени проверки от РИОСВ, в рамките на неговата компетентност по спазване на законодателството в областта на управлението на отпадъците. Копия от посочените заповед, протоколи и актове за установени административни нарушения също не са представени в АОП. В писмото се излага твърдението, че доколкото дружеството е лишено от възможността да събира и съхранява отпадък на обявената за тази дейност площадка, а разрешително за извършване на дейностите на друга площадка не е предоставено, изпълнението на договора става частично невъзможно (чл.  87, ал. 1 от ЗЗД) и не отговаря на чл. 20 от ЗУО. С оглед на изложеното се установява, че в резултат на извършените от месец февруари до месец май проверки е констатирано лошо и/или частично неизпълнение на договора от страна на изпълнителя, което е принудило възложителя да прекрати договорните отношения. От описаните в писмото обстоятелства може да се изведе заключение, че за гарантиране изпълнението на услугите по сметосъбиране и сметопочистване, за осигуряване на процеса по управление на отпадъците, генерирани на територията на Община Попово и в изпълнение на нормативно - установените му задължения, възложителят е предприел действие за справяне с възникналата ситуация.

Същевременно, за да се приеме, че са налице изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП, възложителят следва да разполага с допълнителни аргументи и доказателства, че своевременно е положил дължимата грижа за осигуряване на процеса по сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци и въпреки това не е могъл да предвиди настъпилата ситуация.

Доколкото възлаганите услуги изискват непрекъсваем процес на изпълнение, а считано от 21.05.2020 г. дейностите остават необслужвани, се приемат аргументите на възложителя, че не е възможно спазване на сроковете по чл. 178, ал. 2 и 4 от ЗОП. В допълнение, през срока, предвиден за реализиране на услугите по разглежданото договаряне, е препоръчително възложителят да проведе конкурентна процедура по общия ред за възлагане на дейностите.


* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).