ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Министерство на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/ - Старо наименование - Министерство на регионалното развитие - /Старо наименование - Министерство на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/.
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 28
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Поръчката обхваща дейност по разработване на Морски пространствен план на Република България (МППРБ), който да обхваща вътрешните морски води, териториалното море, прилежащата зона, континенталния шелф, изключителната икономическа зона, в това число крайбрежните морски води по смисъла на пар. 1, т. 54 от Допълнителните разпоредби на Закона за водите. МППРБ следва да отчита: •интегрирането на екологичните, икономическите и социалните аспекти; •оптимизиране на взаимодействията суша – море; •съгласуване на МППРБ с пространственото планиране на територията на страната и на Черноморското крайбрежие; •осигуряване на широко участие на заинтересованите страни; •използване на най-добрите налични данни и източници на информация; •осигуряване на трансгранично сътрудничество между държавите членки и сътрудничеството с трети държави.
Прогнозна стойност: 3244200 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00028-2019-0006
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РД-02-14-470 от 17.05.2019 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № РД-02-14-470 от 17.05.2019 г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройство (упълномощен възложител съгласно Заповед № РД-02-14-952/28.09.2018 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Видно от поле IV.7), прогнозната стойност на поръчката е 3 244 200 лв. без ДДС.
В поле V.2) е отбелязано, че покана за участие в процедурата е изпратена до „Национален център за териториално развитие“ ЕАД („НЦТР“ ЕАД).
В подкрепа на изложените в решението мотиви в АОП са представени копия на следните документи:
1. Постановление № 114 от 10 юни 2010 г. за наблюдение и контрол върху финансовото състояние на държавни предприятия и търговски дружества с над 50 на сто държавно участие в капитала и на дружествата, които те контролират (ПМС № 114/10.06.2010 г.). На основание чл. 1, ал. 2 от Постановлението в Министерство на финансите се предоставя списък на предприятията и дружествата, които подлежат на специално наблюдение и контрол, от министрите и ръководителите на съответните ведомства съобразно отрасловата им компетентност;
2. Списък съгласно чл. 1, ал. 2 от ПМС № 114/10.06.2010 г. на предприятията и дружествата, които подлежат на специално наблюдение и контрол относно финансовото си състояние, към 31.12.2018 г.;
3. Закон за регионалното развитие (ЗРР) (обн. ДВ, бр.50/2008 г.; изм. и доп. ДВ. бр. 28 от 29 Март 2018 г.);
4. Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанища на Република България (ЗМПВВППРБ) (обн. ДВ, бр. 12/2000 г.; изм. и доп. ДВ. бр. 28 от 29 Март 2018 г.).
 
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Справка за актуалното правно състояние на „Национален център за териториално развитие“ ЕАД в Търговския регистър (ТР) към Агенция по вписванията показва, че едноличен собсвтеник на капитала на дружеството е Министерство на регионалното развитие и благоустройство.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлагат услуги по разработване на Морски пространствен план на Република България за периода 2021-2035 г. (МППРБ), в срок до 15.12.2020 г.
Законосъобразното прилагане на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП е свързано с условието, поканеното в договарянето лице да е носител на изключителни права, включително и права на интелектуална собственост. В изложените от възложителя мотиви е пояснено, че всяка държава – членка на Европейския съюз трябва да разработи Морски пространствен план в срок до 31 март 2021 г. при спазване на европейското и национално законодателство. Уточнено е, че с Директива 2014/89/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. е установена рамката за морско пространствено планиране, целяща насърчаване на устойчивия растеж на морските икономики, устойчивото развитие на морските райони и използване на техните ресурси. Правният режим на морските пространства в България е уреден в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанища на Република България (ЗМПВВППРБ). Съгласно чл. 51б от него министърът на регионалното развитие и благоустройство отговаря за изработването и поддържането на Морския пространствен план. Според описанието на предмета на поръчката планът обхваща морските пространства на страната като вътрешните морски води, териториалното море, прилежащата зона, континенталния шелф, изключителната икономическа зона, изчерпателно изброени в чл. 5, ал. 1 от ЗМПВВППРБ, в т. ч. крайбрежните морски води по смисъла на § 1, т. 54 от Допълнителните разпоредби на Закона за водите. В мотивите е посочено, че на основание чл. 7д, ал. 3 от Закона за регионалното развитие (ЗРР) МПП се изработва от специализирано търговско дружество със сто процента държавно участие в капитала, в което правата на държавата се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройство. Видно от §1, т. 14 от Допълнителните разпоредби на ЗРР такова дружество е „Национален център за териториално развитие“ ЕАД, („НЦТР“ ЕАД), гр. София. От приложените като доказателство  ПМС № 114/10.06.2010 г. и Списък към 31.12.2018 г., изготвен съгласно чл. 1, ал. 2 от Постановлението е видно, че към компетенциите на МРРБ е включено „НЦТР“ ЕАД. Направената справка в ТР по партидата на дружеството потвърждава, че негов едноличен собственик на капитала е МРРБ. В мотивите е изяснено, че дружеството е създадено в подкрепа на дейността на министерството. Твърденията на възложителя се потвърждават от вписания в ТР предмет на дейност, в чиито обхват е включено разработване на макроикономически анализи, прогнози, концепции, стратегии, планове, проекти и експертизи, свързани с регионалното развитие, селищното устройство и строителство. Спецификата на обхвата на МППРБ и очаквания резултат от разглежданата процедура определят „НЦТР“ ЕАД като единствения възможен изпълнител. Изричната правна норма на чл. 7д, ал. 3 от ЗРР обвързва възложителя при избор на изпълнител и за него не съществува друга алтернатива, и съответно отсъствието на конкуренция е обективно аргументирано. От изложените мотиви и представените доказателства се налага изводът, че  дружеството е с изключителни, законово регламентирани права и компетенции по отношение на целите на договарянето.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).