ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Министерство на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/ - Старо наименование - Министерство на регионалното развитие - /Старо наименование - Министерство на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/.
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 28
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Подкрепа за интегрирани териториални стратегии за следващия програмен период (Изготвяне на Регионални схеми за пространствено развитие на районите от ниво 2 ) Предмет на поръчката е разработване на Регионални схеми за пространствено развитие на районите от ниво 2 (РСПР), съгласно чл. 25 и чл. 26 от Наредбата за условията, реда и сроковете за изготвяне, съгласуване, приемане, актуализиране и изпълнение на Националната концепция за пространствено развитие, регионалните схеми за пространствено развитие на районите от ниво 2 и регионалните схеми за пространствено развитие на районите от ниво 3 (области), като тези схеми ще изпълняват ролята на интегрирани териториални стратегии през следващия програмен период 2021-2027. Регионалната схема за пространствено развитие на район от ниво 2 е стратегически документ, който определя дългосрочните перспективи и цели за устойчиво пространствено развитие на района и връзките му с други райони от ниво 2 в страната и в съседните държави в макрорегиона. Регионалните схеми за пространствено развитие на район от ниво 2 следва да се разработят в съответствие с действащата Национална концепция за пространствено развитие (НКПР), нейната актуализация през 2019 г., както и с Методическите указания за изготвяне на регионалните схеми за пространствено развитие на районите от ниво 2.
Прогнозна стойност: 800000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00028-2019-0005
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РД-02-14-438 от 10.05.2019 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № РД-02-14-438 от 10.05.2019 г. на зам.-министър (упълномощен от министъра на регионалното развитие и благоустройството със Заповед № РД-02-14-952/28.09.2018 г.) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
В поле IV.7) от решението се посочва, че стойността на поръчката е 800 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) е отбелязано, че за участие в договарянето се кани „Национален център за териториално развитие“ ЕАД, гр.София.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени копия на следните документи:
- Постановление № 114 от 10 юни 2010 г. за наблюдение и контрол върху финансовото състояние на държавни предприятия и търговски дружества с над 50 на сто държавно участие в капитала и на дружествата, които те контролират. В чл. 1, ал. 2 е записано, че списък на предприятията и дружествата се представя в Министерството на финансите от министрите и ръководителите на съответните ведомства съобразно отрасловата им компетентност;
- Списък съгласно чл. 1, ал. 2 от ПМС № 114/10.06.2010 г. за наблюдение и контрол върху финансовото състояние на държавни предприятия и търговски дружества с над 50 на сто държавно участие в капитала и на дружествата, които те контролират от 31.12.2018 г.
- Закон за регионалното развитие (изм. и доп. ДВ. бр. 28 от 29 март 2018 г.)
 
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Извършена справка в Търговския регистър (ТР) по партидата на „Национален център за териториално развитие“ ЕАД удостовери, че едноличен собственик на капитала на дружеството е Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага „подкрепа за интегрирани териториални стратегии за следващ програмен период“. В описанието на предмета на поръчката и в мотивите за избор на процедура се уточнява, че същността на възлаганите дейности е изготвяне на Регионални схеми за пространствено развитие на районите от ниво 2 (РСПР).
Избраното правно основание по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП е приложимо в случаите, когато възлагането на поръчката на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост. В решението за откриване на разглежданата процедура се пояснява, че РСПР са стратегически документ, който се разработва в съответствие с действащата Национална концепция за пространствено развитие и с Методическите указания за изготвяне на регионалните схеми за пространствено развитие на районите от ниво 2. Уточнява се, че възлаганите РСПР ще изпълняват ролята на интегрирани териториални стратегии за пространствено развитие през програмния период 2021-2027 г. и се излага тезата, че единственият възможен изпълнител на поръчката е „Национален център за териториално развитие“ ЕАД (НЦТР ЕАД). Съгласно чл. 7в, ал. 6 от Закона за регионалното развитие (ЗРР) РСПР на районите от ниво 2 се изработват от специализирано търговско дружество със сто процента държавно участие в капитала, в което правата на държавата се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Според § 1, т. 14 от Допълнителните разпоредби на ЗРР НЦТР ЕАД е такова лице. Видно от приложения като доказателство списък на държавни предприятия и търговски дружества с над 50 на сто държавно участие в капитала, изготвен в изпълнение на ПМС № 114/10.06.2010 г., към 31.12.2018 г. дружеството е включено в него като едно от лицата под контрола на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В мотивите на възложителя се твърди, че НЦТР ЕАД е единственото търговско дружетво в списъка, което е със сто процента държавно участие в капитала и правата на държавата се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството, което е специализирано в областта на предмета на възлаганата обществена поръчка. Сочи се, че то е създадено в подкрепа на дейността на ведомството при изготвяне на анализи, концепции, стратегии за управление и провеждане на политики за регионално развитие и административно-териториалното устройство и разполага със специфичен опит и експертиза в областта на стратегическото и пространствено планиране. Изложените обстоятелства се подкрепят и от посочения в ТР по партидата на дружеството предмет на дейност, включващ разработване на макроикономически анализи, прогнози, концепции, стратегии и планове, свързани с регионалното развитие, селищното устройство и строителството. С оглед на изложеното и на представените доказателства, твърденията относно изключителните права на поканеното лице за извършване на възлаганата услуга могат да се приемат за доказани. Отчитайки спецификата на поръчката и законово регламентирани права и компетенции на НЦТР ЕАД, може да се обоснове, че поради липсата на конкуренция изборът на изпълнител е ограничен до поканеното лице, респ. предметът на възлагане не може да бъде изпълнен от други лица.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).