ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Министерство на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/ - Старо наименование - Министерство на регионалното развитие - /Старо наименование - Министерство на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/.
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 28
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предметът на обществената поръчка включва актуализиране на действащата НКПР, съгласно чл. 13 от Наредбата за условията, реда и сроковете за изготвяне, съгласуване, приемане, актуализиране и изпълнение на Националната концепция за пространствено развитие, регионалните схеми за пространствено развитие на районите от ниво 2 и регионалните схеми за пространствено развитие на районите от ниво 3 (области). Услугата ще бъде реализирана на територията на Република България. По отношение на националната територия, актуализираната НКПР трябва да актуализира всички свои специфични аспекти за пространствено развитие и да ги подреди йерархически съответно по вътрешнонационални териториални обхвати на ниво NUTS 1, 2 и 3. Практически Актуализираната НКПР трябва да съдържа конкретни постановки за пространствено развитие, адресирани към следните териториални нива: • Европейско ниво на пространствено развитие; • Национално ниво на пространствено развитие; • Регионално ниво на пространствено развитие. • В частност, предвид конкретните проблеми следва да бъде засегнато и областното ниво.
Прогнозна стойност: 209576 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00028-2019-0004
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РД-02-14-439 от 10.05.2019 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № РД-02-14-439 от 10.05.2019 г. на заместник – министър (упълномощен от министъра на регионалното развитие и благоустройството със Заповед № РД-02-14-952/28.09.2018 г.) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.
Видно от поле IV.7) на същото решение, прогнозната стойност на разглежданото възлагане е 209 576 лв. без ДДС.
В поле V.2) на документа е записано, че лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедурата е „Национален център за териториално развитие“ ЕАД, гр. София.
В подкрепа на мотивите в АОП са изпратени следните документи:
1. Закон за регионалното развитие (ЗРР) (изм. и доп. ДВ. бр. 28 от 29 март 2018 г.);
2. Постановление № 114 от 10 юни 2010 г. за наблюдение и контрол върху финансовото състояние на държавни предприятия и търговски дружества с над 50 на сто държавно участие в капитала и на дружества, които те контролират. В чл. 1, ал. 2 е записано, че списък на предприятията и дружествата се представя в Министерството на финансите от министрите и ръководителите на съответните ведомства съобразно отрасловата им компетентност;
3. Списък съгласно чл. 1, ал. 2 от ПМС № 114/10.06.2010 г. за наблюдение и контрол върху финансовото състояние на държавни предприятия и търговски дружества с над 50 на сто държавно участие в капитала и на дружествата, които те контролират, към 31.12.2018 г.
 
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Извършена справка в Търговския регистър (ТР) по партидата на „Национален център за териториално развитие“ ЕАД установи, че едноличен собственик на капитала на дружеството е Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
 
Изводи:
С разглежданото договаряне без предварително обявление се възлага актуализиране на действащата Национална концепция за пространствено развитие (НКПР) за периода 2013 - 2025 г. Според описанието на предмета на поръчката, актуализираната НКПР трябва да съдържа конкретни постановки за пространствено развитие, адресирани към европейско, национално и регионално ниво, в частност на областно ниво. 
Прилагане на избраното правно основание е обвързано с условияето, поканеното в договарянето лице да е носител на изключителни права, включително и права на интелектуална собственост. От изложената в мотивите фактическа обстановка и приложените доказателства става ясно, че съгласно чл. 7б, ал. 6 от ЗРР, Националната концепция за пространствено развитие се разработва от специализирано търговско дружество със сто процента държавно участие в капитала, в което правата на държавата се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството. В § 1, т. 14 от Допълнителните разпоредби на същия закон е записано, че такова лице е „Национален център за териториално развитие“ ЕАД (НЦТР ЕАД). В подкрепа на посочените обстоятелства са приложени ПМС № 114 от 10 юни 2010 г. и Списък към 31.12.2018 г. на предприятия и търговски дружества с над 50 на сто държавно участие в капитала, предложени за наблюдение по Постановлението. В Списъка, към компетенциите на МРРБ е включено „НЦТР“ ЕАД. Видно от изложените мотиви и в потвърждение от направената в ТР справка акционерното дружество е със сто процента държавно участие и негов едноличен собственик е МРРБ. В мотивите на решението се твърди, че „НЦТР“ ЕАД е създаден в подкрепа на дейността на ведомството при изготвяне на анализи, прогнози, концепции, стратегии, планове, проекти и експертизи, свързани с регионалното развитие и административно-териториалното устройство. Уточнява се, че дружеството разполага със специфичен опит и експертиза в областта на стратегическото и пространствено планиране. Допълва се, че капацитетът на дружеството за изпълнение на възлаганите дейности е свързан с реализиране на обществени поръчки на МРРБ в същата област. Изложените обстоятелства се подкрепят и от посочения в ТР по партидата на дружеството предмет на дейност, включващ разработване на макроикономически анализи, прогнози, концепции, стратегии и планове, свързани с регионалното развитие, селищното устройство и строителството. С оглед на изложеното и на представените доказателства се приемат твърденията, че дружеството е с изключителни, законово регламентирани права и компетенции по отношение на целите на цитираната поръчка. В допълнение, при наличието на изрична норма в областта (чл. 7б, ал. 3 и ал. 6 от ЗРР) се приема, че за реализиране на услугата за възложителя не съществува алтернатива и следва да възложи дейностите на поканеното в разглежданото договаряне лице.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).