ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: БДЖ - Пътнически превози ЕООД
Вид: Секторен
Партиден номер в РОП: 1605
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: “Доставка на електрическа енергия от краен снабдител и доставчик последна инстанция за нуждите на „БДЖ-Пътнически превози”ЕООД, разпределена на четири обособени позиции за 12 месечен период”, както следва: 1. Обособена позиция №1: „Избор на доставчик последна инстанция на електрическа енергия за влакова работа (за железопътния транспорт), за обекти, собственост на „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД, разположени на територията на Поделение електроразпределение към ДП „НКЖИ”, като доставчик последна инстанция е „НЕК” ЕАД за нуждите на "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, с прогнозна стойност 27 989 572,38 лева без ДДС; 2. Обособена позиция №2: „Избор на краен снабдител с електрическа енергия и доставчик последна инстанция за обекти, собственост на „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД, разположени на територията на „ЧЕЗ Електро България” АД, присъединени на нива ниско и средно напрежение”, с прогнозна стойност 636 795,18 лева без ДДС; 3.Обособена позиция №3: „Избор на краен снабдител с електрическа енергия и доставчик последна инстанция за обекти, собственост на „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД, разположени на територията на „ЕВН България Електроснабдяване” ЕАД, присъединени на нива ниско и средно напрежение”, с прогнозна стойност 438 504,60 лева без ДДС; 4. Обособена позиция №4 „Избор на краен снабдител с електрическа енергия и доставчик последна инстанция за обекти, собственост на „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД, разположени на територията на „Енерго-Про Продажби” АД, присъединени на нива ниско и средно напрежение”, с прогнозна стойност 529 197,83 лева без ДДС. Прогнозните количества нетна активна електрическа енергия за едногодишен период по обособени позиции са, както следва: по обособена позиция №1 -150207 MWh, по обособена позиция №2 - 4522,051 МWh, по обособена позиция №3 - 2984,730 MWh и по обособена позиция №4 - 3663,536 MWh. Планираните от Възложителя прогнозни количества не го обвързват със задължението да ги заяви през срока на действие на договорите за съответните обособени позиции.
Прогнозна стойност: 29594069.99 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 01605-2019-0001
Вид на процедурата: Договаряне без предварителна покана за участие
Решение за откриване на процедурата: № 1 от 25.01.2019 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 138, ал. 1 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е постъпило Решение № 1 от 25.01.2019 г. на управителя на „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД за откриване на процедура на договаряне без предварителна покана за участие на основание чл. 138, ал. 1, вр. с чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП.
Според поле IV.3) от решението, поръчката е разпределена на четири обособени позиции - обособена позиция № 1: „Избор на доставчик последна инстанция на електрическа енергия за влакова работа, за обекти, собственост на „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД“; обособени позиции № 2-4: „Избор на краен снабдител с електрическа енергия и доставчик последна инстанция за обекти, разположени на териториите, съответно на „ЧЕЗ Електро България“ АД; „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД и „Енерго-Про Продажби“ АД.
В поле V.2) е записано, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки, възложителят няма да изпраща покани за участие в процедурата и ще бъдат сключени отделни договори по всяка една от обособените позиции на обществената поръчка, както следва: за обособена позиция № 1 – с „Национална електрическа компания“ („НЕК“) ЕАД; за обособена позиция № 2 – с „ЧЕЗ Електро България” АД; за обособена позиция № 3 – с „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД и за обособена позиция № 4 - с „Енерго-Про Продажби“ АД.
В подкрепа на изложените мотиви в АОП е представено писмено становище, изх. № Е-12-00-751/01.12.2015 г. от председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), в отговор на запитване от „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД с писмо от 06.10.2015 г. В допълнение и на основание чл. 134 от ППЗОП е указан интернет адресът, на който има достъпна информация за издадените лицензии на „НЕК“ ЕАД; „ЧЕЗ Електро България” АД; „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД и „Енерго-Про Продажби“ АД - http://portal.dker.bg/registri/litsenzii.
 
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Извършена справка в публичния единен портал за електронни административни услуги, поддържан от КЕВР установи следното:
1. „НЕК“ ЕАД притежава лицензия № Л-408-17/01.07.2013 г. за дейността „доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция”, със срок 26 години. В колона „Забележки“ е добавено, че има издадено Решение № И1-Л-408/29.01.2014 г. за изменение/допълнение на лицензия № Л-408-17/01.07.2013 г. издадена за дейността „доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция” с правата и задълженията, свързани с дейността на координатор на специална балансираща група;
2. „ЧЕЗ Електро България” АД притежава лицензия № Л-409-17/01.07.2013 г. за дейността „доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция”, със срок 28 години, както и лицензия № Л-135-11/13.08.2004 г. за „обществено снабдяване на електрическа енергия“, със срок 35 г.;
3. „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД притежава лицензия № Л-413-17/08.07.2013 г. за дейността „доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция”, със срок 26 години, както и лицензия за обществено снабдяване с електрическа енергия № Л-141-11/13.08.2004 г., със срок 35 г.;
4. „Енерго-Про Продажби“ АД притежава лицензия № Л-410-17/01.07.2013 г. за дейността „доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция“, със срок 26 години. По отношение дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия“ дружеството, като правоприемник на „ЕОН България Продажби“ АД притежава лицензия № Л-139-11/13.08.2004 г., със срок 35 г.;
В регистъра не се съдържат данни за териториалния обхват на лицензиите.
Извършена справка в Регистъра на обществените поръчки потвърждава изнесената от възложителя информация относно проведена „открита“ процедура с предмет: „Избор на доставчик на електрическа енергия и координатор на балансираща група, за нуждите на „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД за период от една година“, вписана под № 01605-2018-0006. На 12.12.2018 г. е публикувано Обявление за възложена поръчка, според което процедурата е прекратена и по двете обособени позиции.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварителна покана за участие се възлагат доставки на електрическа енергия (тягова и нетягова) от краен снабдител и доставчик последна инстанция, за нуждите на „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД. Според описанието на предмета на поръчката, обособена позиция № 1 е за избор на доставчик последна инстанция на електрическа енергия за влакова работа за обекти на възложителя, разположени на територията на Поделение „Електроразпределение“ към ДП „НКЖИ“. Останалите три обособени позиции на поръчката са за избор на краен снабдител и доставчик последна инстанция за обекти, собственост на възложителя, разположени на териториите, съответно на „ЧЕЗ Електро България“ АД, „ЕВН Електроснабдяване“ ЕАД и „Енерго-Про Продажби“ АД, присъединени на нива „ниско и средно напрежение“. Процедурата се прилага след неуспешно приключване на проведена „открита“ процедура с предмет: „Избор на доставчик на електрическа енергия и координатор на балансираща група, за нуждите на „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД“, поради отказ на класираните на първо и второ място участници да сключат договор с възложителя.
Съгласно чл. 94а от Закона за енергетиката (ЗЕ) крайният снабдител осигурява снабдяването с електрическа енергия на обекти на битови и небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителна мрежа на ниво ниско напрежение, в съответната лицензионна територия, когато тези клиенти не се снабдяват от друг доставчик. Снабдяването с електрическа енергия на крайни клиенти, които не могат да бъдат клиенти на крайния снабдител по чл. 94а, ал. 1 от ЗЕ до избора на друг доставчик или когато избраният доставчик не извършва доставка по независещи от крайния клиент причини, се извършва от доставчик от последна инстанция (чл. 95а, ал. 1 ЗЕ).
Според чл. 39, ал. 1, т. 10 и т. 13 от ЗЕ дейностите по снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители и от доставчик от последна инстанция подлежат на лицензиране, като в съответствие с чл. 43, ал. 2, т. 2а и 4 от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Съгласно чл. 30, ал. 1, т. 9 от ЗЕ на регулиране от КЕВР подлежат цените, по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителната мрежа, на ниво ниско напрежение. Законът за енергетиката препраща към правила за търговия с електрическа енергия, които уреждат отношенията между крайния снабдител, съответно доставчика от последна инстанция, с крайните клиенти, присъединени към електроразпределителната мрежа (чл. 98 от ЗЕ).
Според представеното писмено становище на КЕВР от 01.12.2015 г., „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД е „небитов“ краен клиент, снабдяващ се с електрическа енергия посредством електроразпределителна мрежа на ниво „средно напрежение“, което не позволява да е клиент на краен снабдител, респ. следва да получава необходимата ел. енергия чрез доставчик от последна инстанция. В същия документ се посочва, че задълженията на доставчик от последна инстанция към „БДЖ-Пътнически превози“ ЕООД следва да бъдат изпълнявани от „НЕК“ ЕАД по издадената в негова полза лицензия за дейността „доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция“. Становището на КЕВР касае клиенти, респ. обекти, снабдявани с ел. енергия чрез електроразпределителната мрежа, собственост на ДП „НКЖИ“ ЕАД, поради което може да се предположи, че указанията на енергийния регулатор се относими към избора на доставчик от последна инстанция за дейностите, включени в обособена позиция № 1 в разглежданата процедура на договаряне.
По отношение избора на изпълнители по обособени позиции № 2, 3 и 4, в мотивите на възложителя се посочва, че териториалният обхват на електроразпределителните дружества – „ЧЕЗ Електро България“ АД; „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД и „Енерго-Про Продажби“ АД съвпада с териториалното местонахождение на поделенията за пътнически превози в София, Пловдив и Горна Оряховица. Доколкото в описанието на предмета на поръчките по последните три обособени позиции са включени две категории доставчици – „краен снабдител с електрическа енергия“ и „доставчик последна инстанция“, допуска се, че в тях са предвидени доставки за обекти, собственост на възложителя, които са присъединени към електроразпределителните мрежи на нива „ниско“ и „средно“ напрежение. Видно от единния портал за електронни административни услуги на КЕВР, и трите дружества притежават лицензии, както за „обществено снабдяване на електрическа енергия“, така и за „доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция“. В този смисъл, избраните от възложителя три дружества имат изключителни права за посочените дейности върху съответната лицензионна територия, посредством електроразпределителни мрежи, за нива „ниско“ и „средно“ напрежение. Визираните права произтичат по силата на издадени от КЕВР индивидуални административни актове - лицензии.
Изложените обстоятелства са основание за извод, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката и възлагането на договори с обявения предмет чрез избраното правно основание е обосновано.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).