ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Водоснабдяване и канализация /В и К/ ООД - Враца
Вид: Секторен
Партиден номер в РОП: 330
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: В предмета на обществената поръка се съдържа доставка на електрическа енергия в 160 обекта на Възложителя за срок от една година. Предвижда се възможност за включване на допълнителни обекти. Прогнозното количество доставяна електрическа енергия за срока на договора е: 10 611 MWh за НН 0,4 kV и 4 899,000 MWh за CpH 20 kV. Доставките по допълнително включените обекти ще се осъществяват при същите условия.
Прогнозна стойност: 1896000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00330-2018-0011
Вид на процедурата: Договаряне без предварителна покана за участие
Решение за откриване на процедурата: № 251 от 27.11.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 138, ал. 1 във вр. с чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- да е възникнала необходимост от неотложно възлагане на поръчката;
- нуждата от изпълнението да е породена от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП (предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които увреждат, непросредствено застрашават или могат да доведат до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората, за околната среда, за обществения ред, за националната сигурност, за отбраната на страната или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативноустановени дейности на възложителя);
- за преодоляване на последиците да не могат да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за провеждане на открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне по ЗОП;
- обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, да не се дължат на възложителя.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки (АОП) е изпратено Решение № 251 от 27.11.2018 г. на възложител, упълномощен на основание чл. 7, ал. 1 от ЗОП със Заповед № 26/30.01.2017 г. на Управителя на „В и Кˮ ООД – Враца, за откриване на процедура на договаряне без предварителна покана за участие на основание чл. 138, ал. 1, във връзка с чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В поле IV.3) на документа се уточнява, че обществената поръчка е за доставка на електрическа енергия в 160 обекта на „В и Кˮ ООД – Враца, за срок от една година.
В поле IV.7) е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 1 896 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) от решението е отбелязано, че договарянето ще се проведе с „ЧЕЗ Трейд Българияˮ ЕАД, гр. София, което според твърденията на възложителя е било изпълнител на обществена поръчка на „В и Кˮ ООД – гр. Враца през предходен период и е изпълнявало коректно задълженията си по договора.
В АОП са представени копия от следните документи във връзка с избора на процедура:
1. Решение № 201 от 23.10.2018 г. за определяне на изпълнител на договор за обществена поръчка. С решението за изпълнител на обществената поръчка се определя класираният на първо място участник – „Гранд Енерджи Дистрибюшънˮ ЕООД.;
2. Писмо с вх. № 7000-283 от 19.11.2018 г. от „Гранд Енерджи Дистрибюшънˮ ЕООД до „В и Кˮ ООД, гр. Враца, относно отказ за подписване на договор за „Избор на доставчик на нетно количество активна електрическа енергия и координатор на балансираща група за нуждите на „В и Кˮ ООД, Враца“. В писмото е посочено, че поради динамиката в цените на електрическа енергия на пазара за дружеството не е рентабилно да подпише договора;
3. Решение № 246 от 19.11.2018 г. на възложителя „В и К“ ООД, с което за изпълнител на договора за обществена поръчка, се определя класираното на второ място дружество „ЧЕЗ Трейд Българияˮ ЕАД;
4. Писмо с изх. № 03628 от 27.11.2018 г. от дружество „ЧЕЗ Трейд Българияˮ ЕАД до управителя на „В и Кˮ ООД, гр. Враца относно отказ за сключване на договор за изпълнение на обществена поръчка с предмет: „Избор на доставчик на нетно количество електрическа енергия и координатор на балансираща група за нуждите на „В и Кˮ ООД – гр. Враца“. В писмото се твърди, че поради настъпили значителни промени в условията на пазара на едро на търговия с електрическа енергия, направената ценова оферта на „ЧЕЗ Трейд Българияˮ ЕАД не отразява състоянието на цените;
5. Решение № 250 от 27.11.2018 г. на възложителя „В и К“ ООД, гр. Враца, за прекратяване на обществена поръчка. От решението става ясно, че процедурата е прекратена на основание чл. 110, ал. 1, т. 4 от ЗОП, тъй като първият и вторият класиран участник са отказали да сключат договор.
 
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) установи, че:
- с Решение № 143 от 17.08.2018 г. на възложителя е стартирана „открита“ процедура с предмет: „Избор на доставчик на нетно количество електрическа енергия и координатор на балансираща група за нуждите на „В и Кˮ ООД – Врацаˮ. Тя е прекратена на 03.12.2018 г. Информацията е вписана под уникален номер в РОП 00330-2018-0007;
- през 2017 г. възложителят е открил процедура на договаряне без предварителна покана за участие на основание чл. 138, ал. 1 във връзка с чл. 79, ал 1, т. 4 от ЗОП с предмет: „Избор на доставчик на нетно количество електрическа енергия и координатор на балансираща група за нуждите на „В и Кˮ ООД - Врацаˮ. Видно от Обявлението за приключване на договор за обществена поръчка, договор № 164 от 01.12.2017 г., сключен с „Мост Енерджиˮ АД, за срок от 12 месеца, е приключил на 30.11.2018 г. Данните са публикувани в РОП с уникален номер 00330-2017-0011.
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварителна покана за участие се цели избор на доставчик на електрическа енергия и на координатор на балансираща група за нуждите на „В и Кˮ ООД, гр. Враца, в 160 обекта на възложителя, за срок от една година.  
Прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП е свързано с наличието на изключителни обстоятелства, по смисъла на дефиницията в § 2, т. 17 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗОП, които изискват спешно възлагане на договора. В разглеждания случай се твърди, че е необходимо неотложно възлагане на доставките на електрическа енергия, поради изключителни обстоятелства. Като аргумент са посочени изтичането на действащия договор и отказът на първия и втория класиран участник в проведена „открита“ процедура да сключат договор за доставка на електрическа енергия. Съгласно разпоредбите на Закона за енергетиката (ЗЕ) и Правилата за търговия с електрическа енергия, изготвени на основание ЗЕ, договорите за снабдяване с електрическа енергия могат да се сключват по регулирани от държавата цени, както и по свободно договорени цени. Пак там е регламентиран и редът за смяна на доставчика на електрическа енергия, който допуска възможността краен клиент, сключил договор на либерализирания пазар, да се върне на регулирания пазар на електрическа енергия. Видно от нормата на чл. 94а от ЗЕ, крайният снабдител осигурява снабдяването с електрическа енергия на обекти на битови и небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителна мрежа на ниво ниско напрежение, в съответната лицензионна територия, когато тези клиенти не се снабдяват от друг доставчик. Снабдяването с електрическа енергия на крайни клиенти, които не могат да бъдат клиенти на крайния снабдител по чл. 94а, ал. 1 от ЗЕ до избора на друг доставчик или когато избраният доставчик не извършва доставка по независещи от крайния клиент причини, се извършва от доставчик от последна инстанция (чл. 95а, ал. 1 от ЗЕ). От посоченото е видно, че нормативно е обезпечена възможността клиентите да избират и сменят доставчика и това да не води до преустановяване на снабдяването с ток. По изложените причини и доколкото в решението за откриване на разглежданото договаряне тази възможност не е коментирана, е спорно, че доставките на електрическа енергия за възложителя ще бъдат преустановени, респ. че са налице изключителни обстоятелства, по смисъла на дефиницията в § 2, т. 17 от ДР на ЗОП.  
Нормативно изискване е настъпването на последиците, с които се аргументира прилагането на чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП, да не е резултат от действие или бездействие на възложителя, т.е. той трябва да е положил дължимата грижа и въпреки това да не е могъл да предотврати появата им. В случая в решението за откриване на договарянето се уточнява, че срокът на действие на текущия договор за доставка на електроенергия изтича на 30.11.2018 г. и в него не са разписани условия за удължаване на действието му. Заедно с това в мотивите се твърди, че стартираната през месец август 2018 г. открита процедура с предмет „Избор на доставчик на нетно количество електрическа енергия и координатор на балансираща група за нуждите на „В и Кˮ ООД – Врацаˮ е прекратена с решение № 250/27.11.2018 г. Посочва се, че причина за прекратяването са отказите на първия и на втория, определени за изпълнители участници. Представените доказателства потвърждават, че класираните участници са отказали сключването на договор, като са мотивирали това с „настъпили значителни промени в условията на пазара“. С оглед на посоченото може да се приеме, че възложителят няма вина за неподписването му. Същевременно от РОП става ясно, че още същия ден (27.11.2018 г.) възложителят стартира разглежданото договаряне. От изложеното, е видно, че възложителят е положил дължимата грижа за своевременно осигуряване на доставки на електроенергия, но описаните мотиви и представените доказателства са недостатъчни, за да обосноват изискванията по чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП. С оглед на това, възложителят следва да разполага с аргументи за невъзлагането на доставката на електроенергия на регулирания пазар. В случай че разглежданото договаряне завърши с възлагане на договор, той следва да обхваща само нужди, които отговарят на дефиницията по § 2, т. 17 от ДР на ЗОП за периода до избора на доставчик след проведена „открита“ процедура по ЗОП.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).