ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Национална служба за охрана /НСО/
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 1170
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Доставки
Предмет: Предмет на настоящата обществена поръчка е: „Доставката на природен газ за обекти на Националната служба за охрана (НСО), находящи се в гр. София“. Договорът ще се сключи за 4 години. Доставеното количество природен газ за обектите за периода от 1 октомври 2017 г. до 30 септември 2018 г. е 106 515 хнм3. Прогнозна стойност на доставката за срок от 4 години е в размер на 329 805,40 лв. без ДДС. Стойността е определена съгласно чл. 21, ал. 8, т. 1 от ЗОП, на база изчисленията за платени суми за периода от 1 октомври 2017 г. до 30 септември 2018 г. и като се взе предвид Решение № Ц-14/28.09.2018 г. на Комисията по енергийно и водно регулиране.
Прогнозна стойност: 329805.4 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 01170-2018-0004
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № 2375 от 08.10.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е получено Решение  № 2375 от 08.10.2018 г. на началника на Националната служба за охрана (НСО) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „вˮ от ЗОП.
От решението става ясно, че срокът за изпълнение на поръчката е 4 години, с прогнозна стойност 329 805.40 лв. без ДДС.
В поле V.2) от решението се посочва, че на основание чл. 65, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП) няма да одобрява и изпраща покана за участие в процедурата, тъй като ще се сключи договор с „Овергаз Мрежи” АД, притежаващо изключителни права за осъществяване на дейността, предмет на поръчката на територията на Столична община.
В поле VII.1) се отбелязва, че на основание чл. 134 от ППЗОП, доказателства за обстоятелствата, посочени в решението няма да бъдат изпращани, тъй като същите са достъпни в електронен публичен регистър, поддържан от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) на интернет адрес: http://www.dker.bg и в Търговския регистър на интернет адрес: http://brra.bg/.
 
Извършени проверки от АОП в електронни публични регистри (когато е приложимо):
Извършена справка в публикувания на интернет страницата на КЕВР, сектор „Природен газ” - списък на издадените лицензии за осъществяване на дейностите по чл. 39, ал. 1, т. 2-4, 7 и 10 от Закона за енергетиката (ЗЕ) потвърждава, че под № 16 са вписани лицензии в полза на „Овергаз Мрежи” АД, както следва:
 - лицензия № Л-184-08/17.12.2004 г. за дейността „разпределение на природен газ”;
 - лицензия № Л-184-12/27.04.2009 г. за дейността „снабдяване с природен газ от краен снабдител”. Срокът на валидност и на двете лицензии е до 17.12.2039 г. Обхватът им на действие включва територията на Столична община.
 
Изводи:
С разглежданата процедура се възлагат доставки на природен газ за обекти на НСО, находящи се в град София, за период от четири години.
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ, дейностите по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране. Според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия.
От изложената в мотивите фактическа обстановка и извършената справка на интернет страницата на КЕВР става ясно, че „Овергаз Мрежи” АД е носител на изключителни права за осъществяване на дейностите по разпределение и снабдяване с природен газ от краен снабдител за територията на Столична община, където са разположени обектите, за чиито нужди се възлага поръчката.
Изключителните права са придобити по силата на административен акт – лицензии, издадени от КЕВР, на основание Закона за енерегетиката. Посочените обстоятелства водят до заключение, че отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката и при възлагането на договор за доставка на природен газ е приложима нормата на чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в” от ЗОП.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).