ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен контрол по чл. 233 от ЗОП
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Наименование: Министерство на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/ - Старо наименование - Министерство на регионалното развитие - /Старо наименование - Министерство на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/.
Вид: Публичен
Партиден номер в РОП: 28
 
ПОРЪЧКА
Обект на поръчката: Услуги
Предмет: Предметът на поръчката е разработване на детайлен социално-икономически и демографски анализ за нуждите на Оперативна програма за регионално развитие и други програми финансирани със средства от ЕСИФ, Националната стратегия за регионално развитие на Република България, регионалните планове за развитие на районите от ниво 2, Националната концепция за пространствено развитие и регионалните схеми за пространствено развитие на райони от ниво 2 за периода след 2020 г. В рамките на изпълнението на поръчката следва да бъдат анализирани и изведени силни и слаби страни, възможности, потенциали и заплахи пред устойчивото и балансирано регионално развитие на българските райони, области, общини и населени места, както и установяване на водещите тенденции в промените, констатирани в последните години.
Прогнозна стойност: 590000 BGN
 
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП: 00028-2018-0014
Вид на процедурата: Договаряне без предварително обявление
Решение за откриване на процедурата: № РД-02-36-619 от 07.06.2018 г. 
 
СТАНОВИЩЕ
Прилагано правно основание: Чл. 79, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Изисквания на ЗОП:
- възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, включително на права на интелектуална собственост;
- не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване на параметрите на поръчката.
 
Представени от възложителя мотиви и доказателства:
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № РД-02-36-619 от 07.06.2018 г.  на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството (упълномощен със Заповед РД-02-14- 890 от 30.10.2017 г.) за откриване на процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 3, буква „в“ от ЗОП.
В поле IV.7) на Решението за откриване е посочено, че прогнозната стойност на възлаганата услуга е 590 000 лв. без ДДС.
В поле V.2) е отбелязано, че за участие в договарянето се кани „Национален център за териториално развитие“ ЕАД, гр.София.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени копия на следните документи:
- Постановление № 114 от 10 юни 2010 г. за наблюдение и контрол върху финансовото състояние на държавни предприятия и търговски дружества с над 50 на сто държавно участие в капитала и на дружествата, които те контролират. В чл. 1, ал. 2 е записано, че списък на предприятията и дружествата се представя в Министерството на финансите (МФ) от министрите и ръководителите на съответните ведомства съобразно отрасловата им компетентност;
- Списък съгласно чл. 1, ал. 2 от ПМС № 114/10.06.2010 г. за наблюдение и контрол върху финансовото състояние на държавни предприятия и търговски дружества с над 50 на сто държавно участие в капитала и на дружествата, които те контролират. Под № 128 в списъка към Министерството на регионалното развитие и благоустройството е записано поканеното в настоящото договаряне лице - „Национален център за териториално развитие“ ЕАД, гр.София;
- Закон за регионалното развитие (ЗРР);
 
Изводи:
С разглежданата процедура на договаряне без предварително обявление се възлага разработването на социално-икономически анализ на районите. В решението за откриването й се отбелязва, че поръчката предвижда детайлен социално-икономически и демографски анализ за нуждите на Оперативна програма за регионално развитие и други програми финансирани със средства от ЕСИФ, Националната стратегия за регионално развитие на Република България, регионалните планове за развитие на районите от ниво 2, Националната концепция за пространствено развитие и регионалните схеми за пространствено развитие на райони от ниво 2 за периода след 2020 г.
Съгласно чл. 10, ал. 3 от Закона за регионалното развитие (ЗРР) социално-икономическият анализ на районите е елемент от Националната стратегия за регионално развитие (НСРР). В чл. 10, ал. 5 от същия закон е записано, че НСРР се изработва от специализирано търговско дружество със сто процента държавно участие в капитала, в което правата на държавата се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Според § 1, т. 14 от Допълнителните разпоредби на ЗРР такова дружество е „Националния център за териториално развитие“ ЕАД (НЦТР ЕАД). С оглед на изложеното следва да се приеме, че с поставената от ЗРР правна рамка се урежда изготвянето на социално-икономически анализ на районите от НЦТР ЕАД като част от съдържанието на НСРР. Възможността за изготвяне на анализи, различни от посочения, вкл. за нуждите на други програми, финансирани със средства от ЕСИФ, за регионалните планове за развитие на районите от ниво 2, за Националната концепция за пространствено развитие или за регионалните схеми за пространствено развитие на райони от ниво 2 не е допусната в ЗРР. В тази връзка, може да се приеме, че предметът на възлагане съответства на предвиденото в ЗРР, ако възложителят е съобразил визираното ограничение.
Като аргумент за прилагане на основанието по чл. 79, ал. 1, т. 3, б. „в“ от ЗОП се сочат изключителните права на НЦТР ЕАД за изпълнение на поръчката, регламентирани в ЗРР. В приложения списък (към 31.03.2018 г.) на предприятията, предложени за наблюдение по ПМС № 114/10.06.2010 г., към компетенциите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е включен НЦТР ЕАД. Във връзка със списъка в мотивите се твърди, че няма друго специализирано в областта на предмета на възлаганата обществена поръчка търговско дружество със сто процента държавно участие в капитала, в което правата на държавата да се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Пояснява се, че НЦТР ЕАД е създадено в подкрепа на дейността на ведомството при изготвяне на анализи, концепции, стратегии за управление и провеждане на политики за регионално развитие и административно-териториалното устройство и едноличен собственик на капитала на дружеството е МРРБ. С оглед на изложеното и на представените доказателства, твърденията относно правата на поканеното лице за извършване на възлаганата услуга могат да се приемат за доказани. Посочените обстоятелства позволяват да се счете, че в случая не съществува достатъчно добра алтернатива или заместител и отсъствието на конкуренция не се дължи на изкуствено стесняване параметрите на поръчката.
Предвид изложеното се приема, че поканеното лице е единственият възможен изпълнител на социално-икономически анализ на районите, като част от съдържанието на НСРР, т.е. липсва конкуренция по отношение на неговия избор.

* Забележка: Съгласно чл. 229, ал. 2 от ЗОП с контрола по чл. 233 от ЗОП се оказва методическа помощ за законосъобразност при възлагането на обществени поръчки. Когато законосъобразното прилагане на избраното правно основание не е безспорно доказано при контрола и процедурата завърши със сключване на договор, АОП уведомява органите по чл. 238, ал. 1 от ЗОП (чл. 135, ал. 3 от ППЗОП).